Koeajossa Hyundai Ioniq hybrid

Hyundai Ioniq Hybrid, kuvat Mikko Kilkki

Ainakin osa tietää, että olen ollut nyt kaksi viikkoa työssäoppimassa sanomalehti Keskisuomalaisella. Koulun kautta tapahtuva, opiskeluihini liittyvä työssäoppiminen kestää yhteensä kuusi viikkoa. Viikko sitten perjantaina oli kyseisen lehden autoliitteessä ensimmäiset kirjoittamani autojutut, ja huomenna perjantaina on luvassa taas lisää juttujani autoliitteessä. Ja nimenomaan printtiversiossa, nettiinkin olen Keskisuomalaisen sivuille kirjoitellut. Printtilehteen kirjoittelin jutun Hyundai Ioniqista, jonka koeajoa kerkesin jo aiemmin lupailla tänne blogin puolellekkin. Koska Keskisuomalainen pistää juttuni printtilehteen, voin siis hyvin tehdä tämän jutun blogiini. Itseasiassa ensityypit hain autosta jo Helsingin Automessuilla. Nyt suoritin siis hieman pidemmän koeajon, jotta pääsen kirjoittamaan ja kuvaamaan.

Ioniq on mielenkiintoinen uutuus – mitä uutta se tarjoilee?

Hyundai Ioniq Hybrid, kuvat Mikko Kilkki

Korealaiset hybridit on tähän asti loistaneet poissaolollaan. Lisäksi koskaan aiemmin ei ole ollut tarjolla automallia, josta olisi saatavilla samaan aikaan sekä hybridi, ladattava hybridi, että sähköauto. Hyundailla on selvästi päätetty tehdä kerralla kaikki. Ensimmäisenä näistä jälleenmyyjille ehti perusversio hybridistä. Seuraavaksi on luvassa sitten Ioniq Electric, sekä mainittu ladattava hybridi. Sähköversion Ioniqista saattoi jo nähdä viimevuoden lopuilla automessuilla. Autot on keskenään saman näköisiä, mitä nyt keulamaskissa on sähköversiossa pientä eroavaisuutta. Huomattavaa on myös se, että hybridiversio tarjoilee noin 100 litraa suuremman tavaratilan, koska sähköversiossa auton akusto syö osan tavaratilaa. Tavaratilan koko on hybridissä 443 litraa, ja takapenkit alas taitettuna 1505 litraa. Luulen, että kaikkein lähimpänä Hyundai Ioniqin filosofiaa on tähän asti päässyt Volkswagen Golf, koska siitä on tarjolla sähköautoversio, ladattava hybridi, sekä polttomoottoriversiot. Perus hybridin vielä puuttuessa Golf -mallistosta. Jos Ioniq kiinnostaa ihmisiä, niin uskon ja luulen, että perässä seuraavat muut autovalmistajat. On varsin mielenkiintoista, kuinka sama auto voisi rinnastua vaikkapa sähköauto Nissan Leafiin, kuin myös hybrideistä vaikkapa Toyota Aurikseen. Tai voisi tarjota samalla myös hyvän vastuksen noin 7 000 euroa hinnakkaammalle Toyota Priukselle. Jos oikein tarkkoja ollaan, niin Hyundai Ioniq osunee kokoluokkansa puolesta Toyota Auriksen ja Priuksen väliin. Vaikka tunnelma ohjaamossa olisikin hieman muovinen, niin paperilla asiat vaikuttavat varsin mielenkiintoisilta.

Ioniqin koeajo

Hyundai Ioniq Hybrid, kuvat Mikko Kilkki

Ioniq on Hyundaiksi rohkeasti erillainen. Sisälle mennessä ajoasento löytyy luontevasti. Automaattivaihteisto on 6 -vaihteinen, ja toimii kuin muissakin autoissa. Kun auton käynnistää, on ensimmäinen ajatus puhtaasti se, että onko se todella jo käynnissä? Sähkömoottorihan ei ääntä päästä. Siitä johtuu myös se, että sähköllä edetessä auton sisään tuntuu kuuluvan lähinnä rengasäänet. Auto pystyy pitämään sähkömoottorin avulla vielä 120km/h nopeuden. Tosin mistään rallikanuunasta ei ole kyse, joten sataseenkin kiihdyttäminen tapahtuu verkkaisesti. Normaalin ihmisen arkiajot kuitenkin hyvin hoituvat. Polttomoottorin virkaa autossa hoitaa 1,6 -litrainen bensakone, joka yhdessä sähkömoottorin kanssa tuottaa tehoja 141 hevosvoimaa, ja vääntöä 265 Newtonia.

Hyundai Ioniq Hybrid, kuvat Mikko Kilkki

Näytölle saa näkymään vaikka akun varaustilanteen. Näkymässä on nähtävissä myös se, kumpaa voimanlähdettä milloinkin käytetään, sekä se, milloin akkua ladataan. Akku latautuu jarrutuksissa, mikä tekee kaupunkiajosta taloudellista.

Aiemmin mainitulle muovisuudelle löytyy kenties perustelu siitä, että Hyundailla on päätetty tehdä Ioniqista kevyt. Rakenteista esimerkiksi puolet on suurlujuusterästä. Keveyden ansiosta auto on näpsäkämpi ja taloudellisempi pyöritellä kylillä. Valmistaja lupaa Ioniqille jopa 3,4 litran kulutusta sadalle kilometrille, sekä 79 gramman hiilidioksidipäästöjä kilometrille. Näin talviolosuhteissa en ruvennut niitä sen kummemmin mittailemaan itse, koska kiireessä tuskin olisin sinne päässyt.

Lopputulema

Hyundai Ioniq Hybrid, kuvat Mikko Kilkki

Mielestäni tärkeätä on se, että Korealaisten hybridien osalta peli on nyt avattu. Hyundai Ioniq Hybrid vaikuttaa mielenkiintoiselta autouutuudelta, jonka varsinainen ensiesittely tapahtui vuoden ensimmäisessä isossa viikonloppunäyttelyssä. Ioniq Hybrid maksaa noin 24 800 euroa, Ioniq Electric taas 35 600 euroa. Kyse on kummassakin tapauksessa hinnat alkaen -mallista. Koeajoauton varustetaso on Comfort. Hybridi- ja sähköautoista kiinnostuneen on varmasti mielenkiintoista tutustua tarkemmin Ioniqiin, ja käydä koeajolla. Tämä koeajettu hybridiversio on jo ehtinyt jälleenmyyjille asti, jatkoa seuraa pistokehybridin ja sähköversionmuodossa.

Valmistajan sivusto: www.hyundai.fi

Koeajoauton lainasi: Autopale / www.autopale.fi

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *