Koeajossa Iveco Daily – Pitkä ja iso reissumiehen unelma

Iveco Daily retkeilyauto / kuvat Mikko Kilkki

Dailyn uusin malliversio julkaistiin jokunen vuosi takaperin. Nytten tarjoutui itselläni hyvä mahdollisuus ottaa tyypit sellaisesta malliversiosta, joka tuntuu Dailyn ostajia kiinnostavan. Iveco Daily on tehty kovaan käyttöön, siitä kertoo jo erillisrunko, sekä 3500kg vetokyky perävaunulle. Koeajoauto on autoliikkeen esittelykäytössä, ja varusteltu retkeilyautoksi. Kyse on tälläkin kertaa siis uudesta Ivecosta, ei mistään vaihtoautosta. Tämä Daily on aivan jäätävän iso, mutta siihen riittää silti vain B-ajokortti. Peräylitys on myös aivan jäätävän pitkä. Auto on niin iso, että se vie parkkipaikallakin noin puolitoista parkkiruutua. Katsotaan nyt, mikä tämä järkihirviö oikein on?

Retkeilyauto – mitä varusteita sellaisesta löytyy?

Iveco Daily retkeilyauto / kuvat Mikko Kilkki

Sisustan on rakentanut Verhoomo Sorsa. Kaikki penkit on nahkaa, ja takapenkit löytyy neljälle. Vuode löytyy myös, mutta siirtymien ajaksi sen saa taitettua kätevästi sivuun. Multimediajärjestelmä on valittavissa, joko Zenec tai Kenwood – koeajoautossa jälkimmäinen. Akseliväli on 4 100 millimetriä, ja kokonaispaino tasan 3 500 kg. Tämä tarkoittaa sitä, että B-ajokortti tosiaankin riittää. Varustelista on pitkä: myös Webasto löytyy, sekä valaistus myös tavaratilaan. Takapenkkiläisille on esimerkiksi pöytä.

Kolmelitraisessa koneessa on tehoja 180 hevosvoimaa, ja vääntöä 430 Newtonia. Hi-Matic automaattivaihteisto on 8-vaihteinen. Tämä uusin Iveco Daily oli vuoden pakettiauto 2015 – siis sama titteli, mikä Volkswagen Crafterilla on tänä vuonna.

Dailyn saa vielä noin 7 000 kilon painoisena, jolloin siihen riittää C1 -ajokortti, yhdistelmien ajokorttivaateen ollessa tuolloin C1E.

Iveco Daily retkeilyauto / kuvat Mikko Kilkki

Myös tavaratilaa jää huikean paljon – sen sisäpituudeksi ilmoitetaan 3 200 millimetriä. Sinne mahtuu vaikka moottoripyörä. Jos tämä tavaratila ei riitä, niin suurin sallittu perävaunumassa on jo niin iso, ettei ainakaan kaukana ole BE-ajokortin tarvitseminen.

Koeajo

Iveco Daily retkeilyauto / kuvat Mikko Kilkki

Ajoasento säädetään manuaalisesti. Säätövaraa löytyy riittävästi. Hallintalaitteet löytyy sopivilta paikoilta, joten ongelmia ei tule. Auto on isokokoinen, joten varsinkin tottumattomalta tämä auto tarvitsee aluksi malttia. Automaattiaski helpottaa kovasti menoa, ja vakionopeudensäädin takaa miellyttävän matkan pidemmillä reissuilla. Kun se tottumatonkin kuljettaja on autoon tottunut, niin nopeasti huomaa myös sen, että tämä auto on hyvin hallittavissa – mittasuhteet on helppo hahmottaa.

Iveco Daily retkeilyauto / kuvat Mikko Kilkki

Moottoritiellä ajaessa tehoja ja vääntöä tuntuu koneessa piisaavan. Niin hyvin, että tehon puutteesta ei ainakaan tämä auto jätä väärää kuvaa itsestään. Vaihteisto vaihtaa miellyttävän oloisesti, ja vaihde löytyy helpon oloisesti mukavuusalueelta. Voisi hyvin kuvitellä, että menokykyä piisaa hyvin myös kuormattuna ja perävaunun kanssa. Alustatuntuma vaikuttaa sopivalta, tämän auton kanssa pärjää hyvin.

Lopputulema

Iveco Daily retkeilyauto / kuvat Mikko Kilkki

Takaoven teippaukset sen paljastavat: B-ajokortti, vetomassa 3 500kg, ja 100km/h. Ei huono lainkaan!

Varsinkin B-ajokortin riittävyys ja 100km/h nopeus olivat asioita, jotka itse halusin tarkistaa uudelleen. Asia todellakin on näin, kuten takaoven teippauksessa, ja saamassani esitteessä mainitaan. Mikäli etsit Mercedes-Benz Sprinterille vaihtoehtoa, uskon yhden sellaisen löytyneen tästä: Se hinta millä ostat yhden Iveco Dailyn lisävarusteineen, sanot luultavasti Mercedeksen myyjälle lähinnä käsipäivää. Ostamalla vastaavilla varusteilla rakennellun Ivecon, tuet myös Suomalaista työtä. Varusteasennuksethan tähän Ivecoon on tehty Suomessa. Toki samat varusteasennukset saa Sprinteriin, mutta katso kokonaishintaa. Vaikka tämä auto olisikin myyty, on vastaavanlainen auto silti ostettavissa myös uutena: esite ja tiedot löytyvät Ivecon liikkeestä. Kannattaa kysyä, jos autoa vailla olet.

Koeajoauto myynnissä: Niemi-Korpi Oy, Jyväskylä / www.niemikorpioy.com

Maahantuojan sivusto: Www.iveco.fi

Koeajoauton speksit: Iveco Daily 35S18A8 retkeilyauto. Varusteasennukset Verhoomo Sorsa (www.verhoomosorsa.fi). Hinta valkoisena 55 500 euroa ALV0%, Alvillisena 68 820 euroa. Hinta mustana 56 100 euroa ALV0%, Alvillisena 69 564 euroa.

Mikko Kilkki