Koeajossa Jenkkijärkäle Ford Edge

Ford Edge Sport / kuvat Mikko Kilkki

Nykyään maastoautot ovat suosittuja, ja se myös tiedetään Fordilla. Tästä johtuen Ford on kovasti panostanut maasturimalleihinsa, joista nyt on koeajossa se suurin ja hienoin, eli Edge. Pienempien mallisisarten ollessa Kuga ja Ecosport. Kuga on näistä nähty Suomessa jo aiemminkin, ja hiljattain uudistuneena se on ehtinyt täällä meikäläisten markkinoilla jo kolmanteen mallisukupolveen asti. Edgen ja Ecosportin ollessa euromarkkinoilla ne uusimmat tulokkaat. Nyt koeajettu Edge on Kugaa 29 senttimetriä pidempi, jotenka kokoeroa malleilla rupeaa jo selvästi olemaan. Ennen Edgen ja Ecosportin tulemista Kuga on ollutkin Ford mallistossa hieman yksin, yhdessä Ranger -pick-upin kanssa.

Koeajoauto – ja Fordin maastoautomallisto

Ford Kuga, Ford Edge ja Ford Ecosport / kuvat Mikko Kilkki

Kuvassa maasturikolmikko Ford Kuga, Edge ja Ecosport. Suurin voittajapaikalla keskimmäisenä.

Vaikka mallistossa sukunäköä löytyy, on Edge kuitenkin selvästi muuta mallistoa äijämäisempi. Ellei sitten oteta mukaan vertailuun pick-up malli Rangeria. Vaikka Edge on Suomen markkinoilla uusi tuttavuus, on se ehtinyt jo Jenkkimarkkinoilla kymmenvuotiaaksi ja toiseen sukupolveen asti. Ford Edge valmistetaan Kanadan Oakvillessä sijaitsevalla Fordin tehtaalla. Alusta on autossa sama, mitä käyttää myös muut Fordin isot mallit, kuten Galaxy ja S-Max. Sisätilat on tuttua Fordimaista linjaa, eikä kulttuurishokkeja ole lähdetty aiheuttamaan Ford-ihmisille. Auton ostaminen on tehty mahdollisimman helpoksi, sillä varustetasoja on tarjolla vain kaksin kappalein – Sport ja Titanium. Mukana on myös Fordin uusi premium -brändi Vignale, minkä valmistamaa premium -varustepakettia saa myös Edgeen. Koeajoauton varustetaso on Sport, ja se on perusvarustetasoista se paras. Mainittu Vignale -varustepaketti on tarjolla jopa Fiestaan! Tähän Edgeen sitä ei kuitenkaan ole mukaan otettu, sillä paketin mukana tulisi esimerkiksi täysnahkapenkit. Täysnahkapenkkejä tämä Edge ei pidä sisällään.

Edge toimitetaan Suomeen aina automaattivaihteisena, nelivetoisena, sekä kaksilitraisella tuplaturbokoneella. Vaihtoehtoja ei ole, joten manuaalivaihteistoa kaipaavat joutuvat ikävä kyllä katselemaan Fordin muuta mallistoa. Fordin Edgessä pystyy onneksi automaatissakin hämmentämään vaihteita manuaalisesti, jos haluaa sille linjalle lähteä. Mutta manuaalimiehet, se kytkinpoljin edelleenkin puuttuu.

Koeajo

Ford Edgen ohjaamotilat / kuvat Mikko Kilkki

Ford Edge on selkeä ilmestys.

Penkin ja ratin säädöt hoituvat manuaalisesti, ja auto lähtee käyntiin nappia painamalla. Avaimet – no ne voi pitää vaikka omassa taskussa. Puolinahkapenkit on ainakin minulle ihan hyvät istua, ei ongelmia. Aiemmin kaikilla Kugan malliversioilla ajaneena, huomaan kyseiseen malliin verrattuna selvästi Edgen muhkeamman koon. Tämän kokoeron ei kuitenkaan kannata antaa hämätä, koska sen kanssa pärjää, jos vain ajoasento on kohdillaan.

Ajotuntumaltaan auton tunnistaa kyllä Fordiksi. 210 hevosvoimaa, ja kuusivaihteinen automaattiaski riittää viemään autoa eteenpäin tasavahvasti. Alustatuntuma on kohdillaan, vaikuttaa sopivan mieluisalta näin Suomen oloihin. Älykäs neliveto pitää huolen siitä, että jokaisella renkaalla pitäisi olla kulloinkin sopiva määrä potkua. Kyseinen nelivetojärjestelmä on tuttu esimerkiksi Kugasta, Mondeosta ja S-Maxista. Mistään kiinteästä nelivedosta ei siis ole kyse. Moottoritieajossa auto kulkee kyllä, vaikka iso koko mielestäni kiihtyvyyttä hieman rajoittaakin. Huonommilla teillä poikkesin sitten Lievestuoreella, jossa kävin valokuvaamassa autoa talvisilla hiekkapätkillä. Neliveto kieltämättä toi ainakin mielenrauhan huonommalla tiellä ajaessa, ja luottamuksen siihen, että paikkaan minne ajamalla mennään, niin ajamalla myös tullaan pois.

Ford Edge Sport / kuvat Mikko Kilkki

Ford Edge vaikuttaa linjakkaan näköiseltä.

Edgen tavatatila on ihan hyvä, perusasetuksissaan 602 -litraa. Se on noin 200 -litraa enemmän kuin pikkuveli Kugassa.  Edgen tavaratila kolminkertaistuu 1874 litraan, mikäli takapenkit taittaa alas.

Vaikka Edgestä onkin saatavilla luksusmalli Ford Edge Vignale, on ainakin nämä halvemmat malliversiot selvemmin käyttötarpeeseen tehtyjä.

Lopputulema

Ford Edge Sport / kuvat Mikko Kilkki

Ratti on hyvän oloisesti muotoiltu, sopii ainakin omaan käteeni. Tämä tietysi mielipidekysymys, ja kannattaa jokaisen testata itse.

Jokin tässä Edgessä veti itseäni puoleensa, vaikka sinänsä mitään uutta tähän autoon ei ole keksitty. Jotenkin itselläni riittää nyt uskoa ja toivoa siihen, että Fordilla maastoautomyynti alkaa vetää paremmin, kun mallistoa saatiin laajennettua. Ehkä se yksi malli ei vain riitä ostajakunnalle, vaikka Kuga siinä samassa suositussa sarjassa, missä esimerkiksi Nissan Qashqai, Mitsubishi Outlander tai Honda CR-V. Edgestä tähän kokoluokkaan kilpailijaa ei saa, vaan vertailukohtaa on haettava pykälää suuremmista malleista. Ford Edge luokitellaan J-segmenttiin, jossa on esimerkiksi Volvo XC90.

Koeajoauton lainasi: Käyttöauto Jyväskylä, www.kayttoauto.fi

Hinnat alkaen: Titanium varustetasolla 58 353 euroa, Sport varustetasolla 60 000 euroa. Vignalelle tulee hintaa karvan yli 67 000 euroa.

Valmistajan sivusto: www.ford.fi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *