Koeajossa kuormuriksi kasvanut Ford Ranger – mikä on auton juju?

Ford Ranger Limited kuorma-auto / kuvat Mikko Kilkki

Aiemmin lava-autopuolella kuorma-autoina on totuttu näkemään lähinnä Jenkkimalliston pick-upeja, mitkä vievät paljon polttoainetta, ja haisevatkin pahalle. Viimevuosina kuorma-autoina on kuitenkin nähty esimerkiksi Toyota Hiluxiin perustuva Truckmasters, ja nyt Ford Ranger. Rangerista minulle puhuttiin jo keväällä kuljetusmessuilla, jossa sellainen olikin näytillä kuorma-autoversiona maahantuojan toimesta. Nyt sellainen tuli Jyväskylän liikkeeseen koeajettavaksi, Limited varustetasolla. Blogissani aiemmin nähdyt Rangerit on olleet paremmalla Wildtrak varustetasolla, nyt vihdoinkin pääsin käsiksi erilaiseen varustetasoon, mikä on tällä kertaa Limited. Rekisteriotteen mukaan tämä auto todellakin on N2G luokan ajoneuvo, G kirjaimen viitatessa maastokyvykkyyteen. N2 vihjaa kuorma-autopuolelle. Rangeriin on jouduttu tekemään muutostöitä Suomessa, jotta sen kantavuus saadaan nousemaan. Akseleita ei ole vaihdettu kuten Truckmastersilla, mutta jousitukseen on käyty käsiksi. Muutostöille on hyväksyntä Fordilta, ja ne toteuttaa Arctic Trucks niminen yritys.

Limited, XLT, Wildtrak – entä ajokortti, B vai C1?

Ford Ranger Limited kuorma-auto / kuvat Mikko Kilkki

Ford Rangerista kaikki varustetasot saa rekisteröityä tarpeiden mukaan joko kuorma-autoksi tai pakettiautoksi. Kuorma-autossa mukana tulee rajoitin, ja ajokorttivaade, vähintään BC1. Hankinnan hyödyt näkyvät sitten lompakossa, ostohinnan ja auton ylläpitokulujen ollessa veroedullisuuden takia halvemmat. Vaikka C-ajokortti voi nykyhinnoilla tuntua tyyriiltä sijoitukselta, on C1-ajokortti selvästi halvempi hommata. Pikku-C riittää ajamaan autoja, joidenka kokonaispaino on 7500kg. Hintaa sille kortille kertyy noin tuhannen euroa. Autokoulukurssin jälkeenkin tulee tällöin jäämään rahallisesti voitolle – varsinkin jos ammattipätevyyttä ei tarvitse. Kärryveturiksi autoa hankittaessa on syytä muistaa C1E ja CE ajokortit, sekä auton rekisteriotteeseen merkitty omapaino, tässä tapauksessa 2316kg. Auton kokonaispaino on 3550kg, ja sallittu yhdistelmämassa perävaunun kanssa 6000kg.

Ford Ranger Limited kuorma-auto / kuvat Mikko Kilkki

Mikäli tarvitsee Rangerista kärryveturia, eikä ole mahdollista hommata riittäviä ajokortteja, riittää tällöin BE ajokortti pakettiautoksi rekisteröidyssä versiossa isommankin vaunun vetämiseen. Aikoinaan BE ajokortin sai pelkästään uusimalla ajokortin poliisilaitoksella, mutta nykyään siihen tarvitaan teoriakoe ja inssi. BE ajokorttiin ei ole koulutusvaatimusta.

Mainitut XL, XLT, Limited ja Wildtrak ovat Rangerin varustetasoja, mistä valita. XL on kaikkein edukkain tarjolla oleva versio Super Cab ohjaamolla. Isompi ohjaamomalli on Double Cab. Ranger on ostettavissa tarpeiden mukaan takapenkeillä tai ilman – ihan miten vaan.

Koeajotunnelmat – ahdistaako rajoitin Rangerissa?

Ford Ranger Limited kuorma-auto / kuvat Mikko Kilkki

Kuorma-autoversiota ei erota perus Rangerista sisustan osalta mitenkään. Ajokorttivaatimus on kuitenkin eri.

Auton sisällä tunnelmat on samat, kuin missä tahansa muussakin Rangerissa. Kaikki näyttää käytännössä samalta, mitä pakettiautoversiossakin. Hallintalaitteet on sopivilla paikoillaan, ja penkeillä on hyvä istua. 3,2 -litrainen ja 200 hevosvoimainen kone käy mukavan kuuloisesti, ja lähtee liikkeelle mukavasti. Koeajoauto on automaattivaihteistolla, manuaaliaskikin on tarjolla sitä haluavalle.

Maantiellä auto menee eteenpäin mukavasti. Moottoritieajossa tuleekin itseasiassa vastaan se, mistä kuorma-automaisuuden huomaa: rajoitin. Satasta tämä auto ei kulje. Rajoittimen lisäksi kuorma-auto tämä on lähinnä vain paperilla. Tai sille minusta ainakin tuntuu. Tunnelmat tässä vaiheessa ovat itselläni, että jos hermo vain kestää, niin tämä on äijämäisyyden multihuipennus, mikä pitäisi löytyä jokaiselta tallista!

Ford Ranger Limited kuorma-auto / kuvat Mikko Kilkki

Ford Rangerin aluevaihteisto: Tarjolla on niin hidasta kuin nopeatakin välitystä. Normaalissa ajossa joko 2H tai 4H, maastoajossa 4L. 2H tilassa auto on vajaavetoinen, 4H tilassa nelivetoinen. 4L tilassa nelivetoinen, pienemmillä välityksillä.

Seuraavaksi tölväisin koeajoauton soratielle – oikeastaan kunnon offroad pätkälle en tohtinut autoliikkeen autoa viedä, Rangerin osalta olen offroadia päässytkin jo kokeilemaan aiemmilla koeajoilla. Ja tiedän kyllä, että offiajossakin Ranger toimii. Ojan yli mennään niin että heilahtaa, eikä pellollakaan auto jää kiinni – tai jos jääkin, saa sen sieltä ylös ilman kaivinkonetta. Ainakin melkein. Tai no riippuu siis tilanteesta.

Ford Ranger Limited kuorma-auto / kuvat Mikko Kilkki

Takapenkilläkin löytyy nahkaverhoilu.

Kaikin puolin tämä tuntuu ihan tavalliselta Ford Rangerilta – autolta, jolla voi ajaa pahoihin paikkoihin joko harrastus tai duuniasiat mielessä. Ahdistaako rajoitin tämän kokoluokan pick-upissa? Vastaus lienee kuuluu, että riippuu sinun omasta asenteestasi. Mieti ja pohdi asiaa itse, että haluatko säästää rahaa? Vai oletko kiinteistöhuollon yrittäjä, joka tarvitsee auran ja hiekoittimen kerralla kyytiin? Mahdollisuus on tarjottu. Voi olla, että tämän auton ostajia rajoitin ei ahdista. Tiedetään, mitä halutaan, mitä saadaan.

Ford Ranger Limited – kenelle?

Ford Ranger Limited kuorma-auto / kuvat Mikko Kilkki

Ford Ranger sopii autona niin työntekoon, kuin arjen kulkineeksi elämäntapa-autoilijalle. Neliveto ja aluevaihteisto löytyy vakiona, tasauspyörästön lukkokin on tarjolla, sekä hyvä vetokyky. Mikäli päätit innostua vastaavasta kuorma-autoksi rekisteröidystä pick-upista, on vertailukohtana tällöin Truckmasters Ox. Pakuversioina toki liuta muitakin autoja alkaen Volkswagen Amarokista – mutta ne ovat sitten verotuksellisesti toista maata. Niitä ei saa kuormureina ainakaan Suomen markkinoilta. Muutostöille kuormuriksi kertyy hintaa 5500 euroa, ja se lasketaan mukaan autoverottomaan hintaan. Jokainen siis itse harkitkoon, mitä säästää. Myös vanteista koituu lisähintaa, mikäli päättää valita jonkin muun version Rangerista, kun koeajetun Limitedin. Ei muutakuin autokaupassa tarjouslaskentaa kehiin, mikä koituu loppujen lopuksi halvimmaksi. Minä väitän, että se on kuormuri, mikä on ylläpitokuluiltaan edukkain – jos siis vertailukohtana on vastaava pakumalli.

Koeajoauton lainasi: Käyttöauto, Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Maahantuojan sivusto: www.ford.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki