Koeajossa MAN TGX 540 – Leijonankesyttäjälle töitä

MAN TGX 540 vm2013 / vaihtoauto. Kuvat Mikko Kilkki

Kesäloma rupeaa olemaan lopuillaan, ja reissusta on tullut jo kotiuduttua. Nesterallikin oli ja meni. Siis perinteinen aika lopettaa pieni loma, joka tuli vietettyä myös bloggaamisesta. Selasin perinteisesti netin automyyntisivustoja, ja huomasin jo ennestään tuttuun kuorma-autoliikkeeseen tulleen tämän, aika äijämäisen vaihtoauton. Olen aiemminkin toki ajanut MAN TGX:n rekkaveturilla, mutta se oli välitelillä ja pienemmällä koneella – lisäksi manuaaliaskilla. Koska blogiloma tuli aloitettua hieman räyhäisämmän kuormurin parissa, on loma myös hyvä päättää vastaavaan. Nyt ajoon lähteneen auton spekseissä komeilee sanat automaattiaski, kymppipyörä, sekä 540 -hevosvoimaa. Kelpaisiko tästä jollekkin puolikkaanvetäjä? Uskon ainakin näin.

Millaisella reseptillä mennään?

MAN TGX 540 vm2013 / vaihtoauto. Kuvat Mikko Kilkki

437tkm rullattu auto näyttää siistiltä, vaikka kilometrejä mittarissa onkin kohta jo puolimiljoonaa. Koska auto on rahtarille kuin toinen koti, ja Suomen tieverkosto kuin toinen osoite, löytyy auton varustelistalta esimerkiksi jääkaappi ja ilmastointi. Auton vetotavaksi ilmoitetaan 6×2, joten auto vetää vain yhdeltä akselilta. Etuvetoa tässä autossa ei siis ole, vaikka sellainenkin on TGX:ään ollut saatavissa lisänimellä Hydrodrive. 12,4 -litraisen koneen päästöluokitus on Euro5, joten myös AdBlue pitää muistaa polttoaineen lisäksi tankata omaan säiliöönsä. Automaattiaskin virkaa hoitelee 12 -pykäläinen Tipmatic. Aikaisemmin ajamani MAN TGX oli aluevaihteistolla, joten se olisi sitten se toinen vaihtoehto, mikäli automaatti ei miellytä.

Makuuohjaamo on sitten tilava. Minä mahdun 170cm pituisena seisomaan hyvin, ja pään yläpuolella on tilaa vielä reilusti lisää. Se että tilaa piisaa, on reissuhommissa toki vain hyvä. Varsinkin jos kuljettaja joutuu yöpymään autossaan. Kuka nyt ahtaaseen hyttiin silloin haluaisi?

Koeajoauto on tuontikalustoa. Myyjäliike on tuonut auton Suomeen itse, ja hoitanut rekisteröinnin. Auto on katsastettu ja kilvet haettu. Niemi-Korpi Oy tuo Euroopan maista enemmänkin vaihtoautokalustoa Suomeen, joten heillä on tuontikaluston osalta kokemusta. Tämän kokemuksen kautta pidän heitä myös luotettavana hyötyajoneuvojen myyjänä.

Koeajo

MAN TGX 540 vm2013 / vaihtoauto. Kuvat Mikko Kilkki

Ajoasento säädetään manuaalisesti. Sen jälkeen auto vain käyntiin, vaihde pesään ja menoksi. Vaihteet pyöräytetään päälle käsijarrun vieressä olevasta valitsimesta. Auton vaihteisto tuntuu vaihtavan vaihteita hyvin, kulloisenkin vaihteen näkyessä aina mittaritaulussa. 540 -hevosvoimaa ilman perävaunua ja lastia takaa räyhäisän menon. Varsinkin teli ylhäällä meno on varsin kevyen oloista, ja saa tuntumaan, että auto kätkee sisälleen hieman rauhattoman sielun. Telin laskeminen alas tasoittaa tätä auton rauhatonta mieltä, vaikka menohaluja toki edelleen piisaa. Eivät ne menohalut minnekkään häviä telin myötä.

Auton hytti on toki jo korkea, ja sen saattaa alkuvaiheessa kokea vähintäänkin jännittävänä asiana. Jossain välissä siihenkin tottuu, ja asiaa rupeaa pitämään aivan luonnollisena. Muistan toki omat ensimmäiset ajokokemukseni korkeahyttisellä Scanialla kortin saannin jälkeen. Silloin taidettiin elää vuotta 2011, jollen väärin muista. C-ajokortin olen saanut kuitenkin jo vuosia tätä aiemmin.

Koeajoautossa kone vaikuttaa käyvän nätisti, joten paketti rupeaa olemaan valmis sille rahtikuskille, joka tykkää puoliperää vedellä. Varsinkin ilman painoja ajellessa teholukemat on vakuuttavia. Pikaisen Googlauksen perusteella koeajoauton kone on sittemmin uudistunut, vääntömomentin kasvaessa 200 Newtonilla. Tämän auton koneessa vääntömomentti on vielä 2500Nm.

Lopputulema: Kuume kasvaa kuljetusyritystä kohtaan

MAN TGX 540 vm2013 / vaihtoauto. Kuvat Mikko Kilkki

Koin aiemmin, että tarvitsen kuljetushommista hieman sapattivapaata. Ja sellaisen sainkin, kun lähdin opiskelemaan media-alan koulutukseen. Tätä koulua nyt on jäljellä enää puolisen vuotta, kokonaiskeston ollessa 2 vuotta. Raskasta kalustoa koeajaessa on taas polte syttynyt takaisin tien päälle. Ainakin se polte on päällä aina koeajon jälkeen, ja syttyy aina uudelleen ja uudelleen ajamisen jälkeen. Jos ei tämä rekkaveturi kelpaa kenellekkään muulle, niin olisiko sitten itse käytävä liikennelupakurssi, ja ostettava tämä auto pois? Ainakin jos rahoitus löytyisi, voisi tämän toteuttaakkin. Puoliperäauto voisi sikäli olla kiinnostava hankinta, että sillä voisi kuljettaa niinkin monenlaisia asioita – ei muutakuin tilanteeseen sopiva kärry perään, ja menoksi. Monipuolinen auto siis, joka ei ole kerralla sidottu vain ja ainoastaan yhteen kuljetustarpeeseen. Kun tarpeet muuttuu, on helppo ja nopea muuttua tahdissa mukana.

MAN TGX 540 vm2013 / vaihtoauto. Kuvat Mikko Kilkki

Koeajoauto myynnissä: Niemi-Korpi Oy, Jyväskylä / www.niemikorpioy.com

Koeajoauton speksit: Man TGX 28.540 rekkaveturi. Hinta: 45 000 euroa ALV 0%, 55 800 euroa ALV 24%. 12 -pykäläinen Tipmatic automaatti, kymppipyörä, ja vetotapa 6×2. Makuuhytti tuplavuoteella, ilmastointi ja jääkaappi. Tuontiauto, joka on jo rekisteröity Suomeen – kilvet siis löytyvät jo. Kilometrejä takana 437tkm.

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki