Koeajossa Mercedes-Benz 1114 4×4 – Tyyliltään kuin Schwarzenegger

Mercedes-Benz 1114 4x4 vuosimalli 1992 / kuvat Mikko Kilkki

En tiedä mitä tapahtui. Tultuani takaisin asunnolleni, heitin jumppakassin nurkkaan, ja avasin netin. Päätin, että alkaisin kohta lukemaan koulun pääsykokeisiin, mutta ensin piti tarkistaa se, mitä maailmalla tapahtuu. Ei mennyt aikaakaan, kun olin avannut kuorma-autoliikkeen nettisivun, ja huomannut mielenkiintoisen vaihtoauton: Mercedes-Benz 1114 4×4 vuosimallia 1992. Ajettu oli vain 61tkm. Siis mitä? Samalta istumalta ampaisin jälleen liikenteeseen, nyt kamerarepun kanssa. Pääsykoekirjan lukeminen sai jäädä ainakin hetkeksi. Kyseessä on siis auto, jollaisen koeajomahdollisuudet siis olin onnistunut missaamaan – jos niitä mahdollisuuksia oli ylipäätään edes ollut. Ja mikä vielä parempaa, kerrasta oli tarjolla jopa nelivetomalli! Äkkiseltään en muista, olinko edes tiennyt näitä olevan myös nelivetoisina. Nyt tiesin, että nähtävästi sellaisiakin versioita oli tästä automallista saatavilla.

Mercedes-Benz 1114 on ajalta ennen Ategoa

Mercedes-Benz 1114 4x4 vuosimalli 1992 / kuvat Mikko Kilkki

Mallimerkintä ilmaistaan yksinkertaisesti ja selkeästi neljällä numerolla.

Itselleni oli ensimmäinen kerta, kun pääsin puikottamaan näinkin vanhaa Mercedeksen kuormuria. Se mikä tässä on erikoista, on ikään nähden erittäin pienet kilometrit, sekä kytkettävä neliveto. Auton alle vilkaisu osoittaa, että kardaani todella menee myös etuakselille. Kone on tervekäyntisen oloinen, ja auto on muutoinkin sitä, mitä olettaa saattaakin. Onhan tämä karu, mutta toimiva. Nykymittapuulla ehkä lähinnä harrastetalliin sopiva kulkuneuvo – vai keksisikö tämmöiselle oranssille avolavamallille ihan oikeatakin käyttö? Toki jonkun yrityksen maskotiksi vaikka autonörtti yrittäjä saattaisi harkita. Offroad saa minun mielestäni jäädä, sillä pitäähän sitä autovanhusta jo säästellä, jotta kesällä pääsee sinne hupiajelulle. Miksei voisi kesällä vaikka työmaalle tehdä jotakin soveltuvaa tavarakuljetusta. Nosturia tässä autossa ei ole, joten nostotyöt on tehtävä joko lihasvoimalla tai muilla työkoneilla. Tällä autolla uskoisin ainakin erottuvan – onhan esimerkiksi väritys varsin erottuva. Vanha postiauto tämä ei ole ainakaan meikäläisten Suomessa ollut. Toisaalta, onhan Posti näin Suomessa, ainakin minun yllätykseksi, aloittanut esimerkiksi elintarvikekuljetukset. Joten tiedä sitten siitä, millaisesta autokalustosta Posti vielä kiinnostuu.

Tämä on juuri se automalli, jonka seuraajaksi saatiin ysikytluvun loppupuolella Mercedeksen Atego.

Koeajo – miltä tuntuu Mercedes-Benz 1114 4×4?

Mercedes-Benz 1114 4x4 vuosimalli 1992 / kuvat Mikko Kilkki

Mittaristo on hyvinkin selkeä – mitään ylimääräistä ei ole.

Auto on perustilassa takavetoinen. Kone hörähtää käyntiin mukavasti, ja vaihteet menee päälle helpon oloisesti. Mallimerkintä 1114 vihjailee auton kokonaispainosta ja teholukemasta. 138 hevosvoimaa ei ole nykymittapuulla enää paljoa kuormurin tehoiksi, mutta niillä on kuitenkin menty silloin kultaisina ysärivuosina. Litratilavuus koneessa on kuusi litraa. Katolla on oikein kohdistettava valokin, ja siihen liittyen on olemassa kahva auton ohjaamon sisäpuolella. Autossa on myös vetokita, mikäli haluaa jonkinlaista kärryä vedellä. Sitä en osaa sanoa, onko tämä auto sitten menneisyydessään ollut kärryveturina. Lavan perässä olevat kolmion jäljet vihjaavat siihen, että tämä auto ainakin perjaatteessa olisi voinut olla autokouluauto. Toisaalta en tunne ulkomaiden autokoulujärjestelmää, niin en tiedä ulkomaisia tapoja merkata autokoulun ajokalusto. Kyseessä on siis tuontiauto jostain päin maailmaa.

Mercedes-Benz 1114 4x4 vuosimalli 1992 / kuvat Mikko Kilkki

Siinä tosiaankin on kaikki kilometrit, mitä tämä auto on nähnyt.

Tielle mentäessä alustatuntuma tuntuu toimivan edelleen. Vaikka auto ei ole enää uusi, niin yllätyin siitä, kuinka helppo ja vaivaton tätä on pyöritellä. Hallintalaitteet löytyy sopivilta paikoilta, mistä niitä on sujuvaa käyttää. Esimerkiksi kytkintuntuma on helppo löytää. Ei tarvitse olla insinööri ajaakseen tällä autolla, mutta kokonaispainojen vuoksi BC-ajokortti on oltava. Ajokorttivaade on kärryhommissa käytännössä BECE.

Mercedes-Benz 1114 4x4 vuosimalli 1992 / kuvat Mikko Kilkki

Seisontajarru, tuttavallisemmin käsijarru, löytyy vasemmalta puolelta.

Ainoa mikä karvan mietitytti koeajon jälkeen, on auton sammutus – tämä auto ei nimittäin sammu virta-avaimesta. Senkin onneksi hoksaa helposti, että lattiassa on nappi, josta painamalla auto sammutetaan. Vasta tämän jälkeen autosta saa virta-avaimet pois. Niinpä pääsin palauttelemaan autoa koeajon päätteeksi autoliikkeeseen. Ja jotta asia olisi jollekkin selvä, tai epäselvä, niin virta-avaimesta todellakin käynnistetään ilman sen kummempia näytösluonteisia vippaskonsteja.

Rekkamiehelle harrastelaite

Mercedes-Benz 1114 4x4 vuosimalli 1992 / kuvat Mikko Kilkki

Kuljettajan kelpaa hymyillä!

Näitä ei ainakaan nelivetoisena tunnu hirveästi tarjolla olevan, varsinkin jos määreeksi laitetaan ajokuntoisuus. Mercedes-Ben 1114 4×4 on minunlaiselle autonörtille aina mukava kokemus, vaikka kotimaan historiaa autolla ei olisikaan. En tiedä minnekkä vastaavat mallit tuppaavat katoamaan – ainakaan myyntipalstoilla mitään isoja määriä ei enää ole. Nettikoneessa oli myynnissä koeajopäivänä (13.03.2018) vain kaksi kappaletta 1114 -mallisia Mercedeksiä, ja nekin ovat takavetoisia. Mascus on myös myyntisivusto raskaalle kalustolle, sieltäkin vastaavaa nelivetomallia oli samana ajankohtana vain tämä yksi, vaikka kyseiseltä sivulta löytyykin myös ulkomailla myynnissä olevia ajoneuvoja.

Mercedekseltä on blogissani aiemmin nähty tuoreempaa kuormurimallistoa, esimerkiksi Axor 1829 ja Actros 1841. Kyllä tämä ehkä on yksi niitä mieleenpainuvimpia, vaikka Axor nyt olikin ajamistani autoista numero 700, ja pääsinkin tuolloin uusille satasille autolistallani.

Nyt kun häiriötekijät on raivattu pois, aion jatkaa koulun pääsykokeisiin lukemista.

Mercedes-Benz 1114 4x4 vuosimalli 1992 / kuvat Mikko Kilkki

Auto myynnissä: Niemi-Korpi Oy, Jyväskylä, www.niemikorpioy.com

Koeajoauton speksit: Mercedes-Benz 1114 4×4, avolava, ajettu 61tkm. Manuaalivaihteisto, vetokita, ruosteeton auto, kuumasinkitty runko. Kuormatilan sisämitat 5m x 2,5m. Kokonaispaino 11.000kg. Hinta 19 194 euroa ALV 0%. ALV 24% hinta on 23 800euroa.

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki