Koeajossa: Mercedes-Benz GLE 350D

mercedes-benz GLE 350D

Mersun tyylikäs SUV

Maastoautoja on olemassa kahdenlaisia, niitä citymaastureita millä ei yleensä ole asiaa tien ulkopuolelle ja sitten niitä, jotka on tarkoitettu viemään perille asti. Minulla oli joulukuisen lumimyräkän aikaan testissä Mercedes-Benz GLE 350D, joka lukeutuu tähän jälkimmäiseen ryhmään. Sillä pääsisi kulkemaan myös traktoripolkuja keskellä metsää, jos vain kuljettajan kantti riittää auton sellaiseen paikkaan viemään. Tästä huolimatta auto on niin tyylikäs, että sillä voisi myös kurvata kasinon eteen ja ojentaa avaimet parkkipojalle.

Mercedeksellä on maastoversio lähes jokaisesta mallista. A sarjasta on GLA, C sarjasta GLC (jota nykyään valmistetaan myös Valmet Automotiven Uudenkaupungin tehtaalla) ja E sarjaa edustaa GLE. Lisäksi on olemassa vielä hienostunut GLS ja se perinteinen maasturi eli G malli, joka on tunnettu laatikkomaisesta ulkonäöstään mutta verrattomista maasto-ominaisuuksistaan. Tätä ajossa ollutta GLE:tä voisi sanoa citymaasturiksi tai SUViksi mukavuuden ja tyylikkyyden takia mutta toisaalta maasto-ominaisuudetkin olivat varsin vakuuttavat.

Ulkonäkö

mercedes-benz GLE 350D

Mercedes-Benz GLE:stä on pari eri korimallia; Coupe ja GLE. Coupe malli on takapäästä pyöreämpi muodoiltaan ja muutenkin hieman sulavamman näköinen. Ajossa ollut GLE on linjakkaan ja vahvan näköinen etupäästä mutta takaosa on hieman laatikkomaisempi. Korin ylitykset on saatu tällä muotoilulla mahdollisimman lyhyiksi, jotta maastossa pärjäisi paremmin. 17” 65R renkaat ovat suurikokoiset mutta koeajoauton kevytmetallivanteet olivat aikamoiset lumenkerääjät.

Sisätilat

mercedes-benz GLE 350D

Istuin on melko korkealla, joten sisälle joutuu hieman kiipeämään. Muhkeat nahkapintaiset istuimet ottavat tulijan hellään mutta tukevaan syleilyyn. Penkit säätyvät sähköisesti vaikkakin säätimet oli piilotettu oveen sivupeilin lähettyville eikä niissä ollut mitään merkintää. Molemmissa etupenkeissä on myös hierontatoiminto ja jotta asia ei olisi niin tavallisen kuuloista, on niihin mahdollista valita 4 erilaista hierontatapaa.

Kojetaulu on massiivinen ja säätimet ovat kuten muissakin Mersuissa. Näyttö on saatu upotettua paljon paremmin kojetauluun eikä se näytä niin jälkiasennetulta kuin pienemmissä malleissa.

Ajomoodin valinta sekä jousituksen ja maasto-ajon säätimet on sijoitettu keskikonsoliin kyynärnojan etupuolelle. Vaihteen- tai suunnan valitsin on sijoitettu ratissa olevaan viikseen. 9G-TRONIC – vaihteistoa pystyy käskyttämään myös ratissa olevista läpyköistä.

Sisällä on runsaasti tilaa ja varsinkin pitkillä matkoilla kaikilla on hyvä olla. Taakse on erilliset ilmastoinnin säätimet, joten tarvittaessa sinne saa säädettyä isomman (tai pienemmän) lämpötilan kuin eteen.

Tavaratila on korkea ja tilaa sieltä löytyy 690 litraa.

Ajaminen

mercedes-benz GLE 350D

Mercedes-Benz GLE 350D mallin ajaminen on erittäin mukavaa ja helppoa. Ilmajousitus pitää huolen tasaisesta kyydistä mitä on vielä avustamassa 9-pykäläinen automaattivaihteisto. Adaptiivinen vakionopeussäädin pitää auton muun liikenteen vauhdissa ja tarpeen tullen myös jarruttaa tai pysäyttää auton, jos kuljettaja ei reagoi uhkaavaan törmäysvaaraan riittävän ajoissa. Kaikenlaisia avustavia järjestelmiä on vaikka kuinka paljon enkä niitä kaikkia ala tässä luettelemaan. Halutessasi ne voi kurkata GLE:n omilta sivuilta.

350D mallissa on kolmelitrainen ahdettu V6 – dieselmoottori. Mercedes on lisäksi tehnyt säätöjä, jotta moottori kävisi mahdollisimman tasaisesti. 190 hevosvoimaa ja 620 Nm vääntö liikuttavat autoa nopeasti tai väkevästi tilanteesta ja paikasta riippuen. Jos kaasu polkaistaan lattiaan, ollaan noin 7,1 sekunnissa satasen nopeudessa ja kiihtyminen jatkuu aina 225 km/h nopeuteen asti. Moottori täyttää Euro 6 päästöstandardin vaatimukset ja CO2 päästöjä on laskettu leijailevan muhkeista tuplaputkista 169–179 g kilometriä kohden. Tehot eivät tule koskaan ilmaiseksi mutta noin 6.5 litran kulutus per 100 km ei tämän kokoiselle autolle kuulosta paljolta.

Mercedes-Benz GLE – loppupäätelmä

Mercedes-Benz GLE 350D 4Matic on erittäin hyvä auto. Mitä pahemmaksi kelit tai maasto muuttuu, sitä paremmaksi auto osoittautuu. Testin aikainen lumimyrsky tuli juuri sopivasti ja GLE pääsi näyttämään kuinka helposti se eteni tilanteissa, joissa tavalliset autot joutuivat hidastamaan vauhtiaan huomattavasti ja olisivat vastaavissa paikoissa jääneet jumiin. Testiauto oli maahantuojan lehdistöauto ja sisälsi paljon lisävarusteita. Tällä kokoonpanolla auton hinta nousee noin 138 000 euroon. Hinnat alkavat noin 86 000 eurosta, joten suurin osa auton ostajista karsiutuu pois. Jos se ei ole esteenä ja tarvitsee tyylikkään mutta etenemiskelpoisen auton, GLE on varsin hyvä vaihtoehto.

Lisää mietteitäni voit katsoa alla olevalta videolta. Sen alta löytyy vielä kuvagalleria.

KUVAT, VIDEO JA TEKSTI: MIIKA ISOTALO



 


 

1 Comment

Comments are closed.