Koeajossa ministeri-Mazda, eli Mazda6

Jos olet taipuvainen uskomaan porttiteoriaan, suosittelen jättämään Mazdat suosiolla väliin. Kaikki alkaa täysin viattomasti vuoden säännöllisellä Mazda3:n käytöllä, välissä vedät kaasupohjassa piristeeksi kakkosta, ja lopulta huomaat istuvasi lippulaiva-sedanin ratissa. Peli on tässä kohtaa menetetty.

Mazda on loistava esimerkki autovalmistajasta, jonka mallisto on helposti lähestyttävä. Automallien määrällä ei rönsyillä, vaan jokainen malli on tarkkaan harkitun erilainen muttta silti riittävän yhtenäinen houkutellakseen eri elämänvaiheessa olevia kuluttajia. Ensin valitaan kokoluokka, sen jälkeen itseä miellyttävä moottori- ja vaihteistoyhdistelmä, ja lopuksi muutamasta varustetasosta mieluisin. Filosofia eri automallien välillä on yhtenäinen, mikä on omiaan luomaan merkkiuskollisia asiakkaita. Siinä porttiteoriaa kerrakseen.

Mazda6

Multimediajärjestelmän käyttäminen on vaivatonta ergonomisesti sijoitettujen säätimien myötä. Vaihtoehtoisesti käytettävissä on myös kosketusnäyttö ja suomenkielinen puheohjaus.

Mazda6 edustaa malliston huippupäätä niin kokonsa kuin laatuvaikutelmansa puolesta. 4,8 metrinen auto löytyy itse asiassa myös valtion virka-autojen vaihtoehtolistalta, mutta toistaiseksi saksalaiset kilpailijat ovat vieneet pidemmän korren ministeriautojen hankinnoissa. Sinänsä Mazda6:en ei tarvitse häpeillä eurooppalaisten kilpailijoiden rinnalla, sillä nahkaverhoilu kuuluu vakiona Luxury-varusteiseen autoon, ja mahtuisi 480 litran tavaratilaan ministerinsalkku poikineen.

Mikäli on tottunut ajamaan Mazdan pienemmillä malleilla, myös Mazda6 tuntuu kuin olisi kotiin tullut. Pientä muodonmuutosta laadukkaampaan on tosin nopeasti aistittavissa kojelaudan nahkaverhoilun ja järkevämmin suunnitellun keskikonsolin myötä. Kutosessa pysäköintijarru on toteutettu sähköisesti, jolloin säilytystilaa on jäänyt enemmän hyödynnettäväksi. Mazda3:sta poiketen keskikonsoli onkin jykevämmin koteloitu liukukannen ja suuremman kyynärnojan alle.

Mazda6:n sisätilat on kaikin puolin tilavasti ja laadukkaasti suunniteltu. Istuimet on mukavat ja jämäkät, ja 2- ja 3-malleista puuttuva etumatkustajan penkin korkeussäätökin löytyy. Muuten hyvästä laatuvaikutelmasta pomppasi tosin esille korkeussäädön ajoittainen jumittuminen alimpaan ääriasentoon. Tilanne korjaantui hyppäämällä autosta ulos ja pumppaamalla sen jälkeen penkkiä hitusen ylöspäin. Tavaratila vetää pidemmänkin reissun laukut sisäänsä, mutta arkikäytössä matala ja pitkä tila on hankala kauppakassien kanssa. Ongelma olisi helposti ratkaistavissa esimerkiksi Volvoista tutulla ylös nostettavalla väliseinällä.

Ulkoa Mazda6 on muotoilullisesti puhdasverinen edustus-sedan, toisin kuin pikkuveli Mazda3, jonka sedanmallin perä näyttää, etenkin sivusta katsottuna, loppuvan vähän kesken. Jos autosta peittää Mazdan logot, asiaan perehtymätön veikkaisi auton hinnaksi helposti pykälää kalliimpaa.

Mazda6

Linjakas muotoilu ja hyvä viimeistely jatkuu myös kuljettajan työtilassa. Kojelaudan ja keskikonsolin nahkasomisteet luovat arvokkaan vaikutelman.

Ajettavuudeltaan Mazda6 on vakaa ja varsin tunnokas. Ratissa ja istuimessa tuntee, että nyt ajetaan isoa autoa, mutta kömpelöksi kutosta ei voi kuitenkaan kutsua. Koeajoauto oli kahden litran bensakoneella ja manuaalivaihteistolla varusteltu 145 hevosvoimainen versio. Toiseksi korkeimmalla Premium Plus -varustelulla auton hinta on noin 33 000 euroa, mikä on laatuun nähden hyvinkin kohtuullinen hinta. Kuten muissakin Mazdan malleissa manuaalivaihteisto on erittäin täsmällinen ja vaivaton käyttää. Automaattivaihteisena vastaava malli maksaisi noin 4000 euroa enemmän, joskin moottoristakin on tirautettu parikymmentä heppaa lisää. Kaiken kaikkiaan Mazda6-malliston hinnat vaihtelevat 27 000 ja 45 000 euron välillä. Kaikista parhaimman hinta-laatusuhteen tarjoilee varmasti Premium Plus -varusteltu auto.

Premium Plus -versioissa hyvän perusvarustelun lisäksi saa autoonsa mm. täysin LED-tekniikalla toteutetut ajovalot, peruutustutkat eteen ja taakse, kuolleen kulman varoitusjärjestelmän sekä risteävän liikenteen varoitusjärjestelmän.

Mazda6 tarjoaa hyväksi havaittua reseptiä modernin tekniikan kera, ja hinnaltaan auto on suurta sedania tai farmaria etsivälle erinomainen vaihtoehto. Kun edes ajettavuus ei jätä juurikaan toivomisen varaa, autoa on helppo suositella käyttöautoksi, jossa on ajamisen tunnelma kohdallaan.

Mazda6

Mazda6 Premium Plus

• Moottori: 2.0 litrainen bensiinimoottori

• Suurin teho: 107 kW (145 hv) @ 6000 rpm

• Suurin vääntömomentti: 210 Nm @ 4000 rpm

• Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9,5 s.

• Tavaratila: 480 litraa

• Vaihteisto: 6-vaihteinen manuaali

• Vetotapa: Etuveto

• Päästöt: 129 g/km

• Kulutus maantie: 4,5 l/100 km

• Kulutus yhdistetty: 5,5 l/100 km

• Suositushinta autoveron kanssa: Alk. 33 055 €

• Päästöluokka: Euro 5

Mazda6

Mittaristo ei suotta kikkaile.

Mazda6

Haukankatse muistuttaa takana ajavia pitämään riittävän turvavälin.

Mazda6

Monissa autoissa takalasien tummennuksia ei voi kutsua kovinkaan peittäviksi. Mazdoja sen sijaan uskaltaa ujompikin käyttää uimarannalla pukukoppina.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *