Koeajossa päivityksiä kokenut Honda Civic

Honda Civic 2017 / kuvat Mikko Kilkki

Se on siinä. Vuodesta 1972 tuotannossa ollut Honda Civic koki hiljattain päivityksiä, ja siispä suuntasin koeajolle. Koeajokiinnostus johtui myös siitä, että edellinen ajamani uusi Civic oli vuodelta 2012 – ja siitäkin oli aikaa jo viitisen vuotta. Koeajettu auto on autoliikkeen esittelykalustoa, ja ajettu vain noin 300 kilometriä. Eteenpäin se kulkee puolitoistalitraisen koneen kuljettamana, vaihteiden vaihtuessa manuaaliaskista. Tämän uusimman Civicin tuotekehitykseen on Hondalla satsattu rahaa – ja paljon. Tähän on ollut syynä ajatus siitä, että Civic olisi vihdoinkin kaikilla mantereilla samanlainen. Erilaisia malliversioita eri markkina-alueille ei siis enää tehtäisi.

Uusi Honda Civic – millainen?

Honda Civic 2017 / kuvat Mikko Kilkki

Uusi Civic on edeltäjäänsä suurikokoisempi, ollen esimerkiksi reilut 13 senttiä pidempi. Auto on lisäksi kolme senttiä leveämpi, ja pari senttiä edellistä mallia matalampi. Tavaratila on mukavat 478 litraa. Kone on koeajoautossa puolitoistalitrainen, neljäsylinterinen, ja tehoja irtoaa 182 hevosvoiman verran. Tämän kokoluokan autoa se liikuttaa loistavasti – miettiä ei tarvitse, että liikahtaako. Koneista pienempi on ykislitrainen, ja kolmesylinterinen. Se tuottaa tehoja 129 hevosvoimaa. Teholukeman puolesta sekin jo piisaa arkikäyttöön. Molemmat moottorivaihtoehdot on saatavissa manuaali- ja automaattivaihteisina. Takanapäin siis rupeavat olemaan ne ajat, jolloin autouutuuksien moottorikoot olivat litratilavuudeltaan suurempia.

Koeajo

Honda Civic 2017 / kuvat Mikko Kilkki

Ajoasento löytyy manuaalisäätöjen kautta. Kun kokoisellani kuljettajalla on mukavat oltavat kuskin paikalla, ei takapenkillä istuminen vaikuta tuottavan ongelmia. Eli sisätilat voisi todeta olevan kunnossa. Kun lähtee ajamaan, kytkintuntuma on looginen, ja alustatuntuma miellyttävä. Ohjaustuntuma toimii, ja vaihteet löytyy kuusivaihteisen manuaalin kautta helposti. Moottoritielle mentäessä voi todeta, että ohituskiihtyvyyttä on – tehonpuute ei vaivaa. Alavääntöäkin tuntuu löytyvän, sillä huomaan auton lähtevän kiihtymään myös vitosvaihteella. Kun kone saa kierroksia, silloin se suorastaan herää henkiin. Kannattaa siis hieman hillitä itseään, ettei ajokortti lähde kuivumaan.

Honda Civic 2017 / kuvat Mikko Kilkki

Takapenkkitilat – kyllä vain.

Mitään yllättävää ei koeajon aikana ilmene. Varsinkin arkiajoa mielessä pitäen kaikki on kunnossa – mitä vain tarvitseekin. Tarjolla on myös CVT -automaattivaihteisto, mikäli automaattiaski on se juttu. Tällä kertaa sitä en käynyt kokeilemassa. Päivityksiä on tullut myös tähän mainittuun automaattivaihteistoon.

Honda Civic 2017 / kuvat Mikko Kilkki

Navigaattorin ja peruutuskameran kautta saa selkeät kuvat näytölle. Molemmat löytyvät koeajoautosta.

Honda Accord loistaa nykyään maahantuontiohjelmassa poissaolollaan. Uusi Honda Civic on nimittäin ottanut mallistossa kyseisen paikan. Epäilemättä Civicissä rupeaa olemaan jo ainekset Accordin korvaajaksi – varsinkin jos katselee farmarimallia. Koeajossa ollut auto on neliovinen sedan. Sekään ei ole huono valinta varsinkaan silloin, jos miettii auton ulkonäöllisiä asioita. Varsinkin ajettavuuden osalta on annettava iso plussa, voisin kuvitella ajavani tällä. Ihan oikeasti.

Lopputulema

Honda Civic 2017 / kuvat Mikko Kilkki

Hintaa tällä lystillä kaikkineen on 31 199 euroa. Siihen rahaan saa toimivan kokonaisuuden, mitä ei tarvitse hävetä. Auton muotoilu on ainakin omaa silmääni miellyttävä. Kaikissa uusissa Civiceissä tulee varustetasosta riippumatta mukana ilmastointiautomatiikka, sekä kaukovaloautomatiikka. Varsinkin pidempää reissua ajavalle varmasti mukavia varusteita. Yllättäen auton varustetaso riippuu valitusta moottorista: tehokkaampi puolitoistalitrainen on varusteiltaankin urheilullisempi, siinä missä yksilitraisella koneella oleva auto on myös varusteiltaan arkisempi. Valintakysymyksiä, mitä sitten kukin haluaakaan. Molemmat varmasti toimivia käytännön tilanteissa.

Uudet Hondat Jyväskylässä myy: Rinta-Joupin autoliike / www.rinta-jouppi.com

Maahantuojan sivusto: www.honda.fi

Hinnat alkaen: 5d akaen 23 416e, touring alkaen 23 886e, sedan 27 860e.

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki