Koeajossa Räikkösmalli Volkswagen Multivan

Volkswagen Multivan 2012

Haaveet on tehty toteutettaviksi. Jokin jäi minua kaivelemaan Volkswagenin hyötyajoneuvojen talviajokoulussa. Ja se jokin oli Volkswagen Multivan. Helmikuun alussa en kerennyt Hämeenlinnassa ajamaan Multivanilla, joten päätin etsiä käsiini yhden sellaisen, ja käydä koeajolla. Maksoi mitä maksoi. Syy siihen, miksi Multivan kiinnosti kovasti, on Kimi Räikkönen. Räikkösen tiedetään ainakin omistaneen Multivanin. Ja mikäli kyseisen herran sanomisiin on uskominen, on kyseessä hänen yksi suosikkiautoistaan. Autovalintaansa olen kuullut Kimi Räikkösen perustelleen sillä, että saapahan olla rauhassa, ja mahtuu kaverit sekä tavarat kyytiin. Auto siis on ollut Kimi Räikkösellä jokapäiväisenä käyttöautona. Mutta nytten tähän koeajoautoon, joka on ehtinyt jo muutaman vuoden ikään.

Koeajoauto

Volkswagen Multivan 2012

Koeajoauto löytyi Jyväskylän Autotarvikkeen vaihtoautorivistöstä, ja on tätä aiemmin ollut yhdellä omistajalla. Koneena on kaksilitrainen TDI, josta tehoja löytyy 82Kw, mikä tarkoittaa 114hv. Vaihteet vaihtuvat 5-pykäläisen manuaalivaihteiston kautta. Multivan on pakettiautoalustalle tehty tila-auto, joka pohjautuu samaan koriin ja tekniikkaan mitä Transporter / Caravelle. Koneet ja vaihteistot ovat siis samoja, eron löytyessä varustepuolelta. Parkkipaikalla kun autoa ihmettelin, niin kävi aikalailla selväksi, että Multivanin muunneltavuus on suorastaan huikeaa. Koeajettu auto on nähnyt tietä 84tkm, ja on etuvetoinen. Auton vuosimalli on 2012, jotenka elämää tällä on edessä vielä vaikka kuinka :). Suurin sallittu perävaunumassa on 1800kg, mutta vetokoukkua autossa ei ole. Varusteitakin on myynti-ilmoituksessa listattu, joista muunneltavuuden lisäksi tärkeimpänä lienee puoliautomaattinen ilmastointi (Climatic). Navigointijärjestelmäkin on. Mukavana ekstrana mainittakoon myös nahkaratti.

Ajettavuus

Volkswagen Multivan 2012

Volkswagenin pakumalleja ajaneelle mitään yllättävää ei ilmene. Mittaristot, ja kaikki hallintalaitteet ovat tuttua Volkswagenia. Penkin säädöt on koeajoautossa manuaaliset, ja ratin säätöjä löytyy kaikkiin kuviteltavissa oleviin suuntiin. Hyvä ajoasento on saavutettavissa siis ilman ongelmia. Paketti tuntuu varsin toimivalta, kuten olettaa saattaakin, koska kyseessä on varsin kohtuullisilla kilometreillä oleva huollettu auto. Koneen lämmettyäkään vikoja ei eilmene – ei kaupunkiajossa eikä motarillakaan.

Volkswagen Multivan 2012

Alustatuntuma vaikuttaa mukavalta pidemmillekkin reissuille. Kyseessä siis kaikin puolin kelvollisen oloinen auto sille, joka haluaa ja tarvitsee tilavan ja muunneltavan auton, mukavuudesta tinkimättä. Vaikka kokoa tällä rupeaa jo pikkuhiljaa olemaan, on auto silti pätevän oloinen pyöritellä keskustassakin – ainakin tottuneelle. Muutaman tunnin koeajolenkki jätti kaikin puolin hyvän ja mukavan fiiliksen. Esimerkiksi hallintalaitteet löytyvät kokoiselleni kuljettajalle mukavasti sopivilta paikoilta, vaihteet menee pesään helposti, jne..

Lopputulema

Volkswagen Multivan 2012 sisätilat

Multivan, Transporter ja Caravelle ovat tämän T5 -mallisukupolven jälkeen jo kertaalleen uudistuneet. Nyt jos menisi ostamaan uuden Multivanin, pohjautuisi se siis uusimpaan T6 -korimalliin. 2.3.2016 tehty katsaus osoittaa, että Nettiautoon on ilmoitettu myyntiin 17 Multivania, joista 8 autoliikkeiden kautta. Katsaus käsitti siis koko Suomen. Liikkeissä myytävistä käytetyistä Multivaneista tämä ei ole ehkä halvin, mutta matkamittarilukema on kuitenkin selvästi parhaasta päästä. Hinnalle siis löytyy katetta. Omistushistoria on ok, huoltokirja löytyy, ja kaikki vaikuttaa muutoinkin olevan kunnossa. Automyyntipalstoille tehty katsaus myös osoittaa sen, ettei Multivania tule liian usein vastaan näin Suomen oloissa. Samalla auto on kuitenkin senverran tavallisen näköinen, että se sulautuu massaan, herättämättä liikaa huomiota. Annan siis puoltavan lausunnon tälle Multivanille. Ostakaa pois! Mikäli kuitenkin haluat jatkaa sopivan Multivanin etsimistä, niin esimerkiksi nelivetoversio ja automaattivaihteisto on olleet, ja ovat edelleen tarjolla.

Mistä voi ostaa? www.jklautotarvike.fi

Koeajetun vaihtoauton hinta: 39 900e

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *