Koeajossa: Skoda Fabia 1.2 TSI DSG

Uusi Skoda Fabia on elävä esimerkki siitä, että pieni voi todella olla käytännöllistä ja kaunista. Fabiassa toteutettu filosofia muistuttaa hieman huonekalujätti Ikean tuotteita; kohtuullisella hinnalla saa parhaimmillaan laadukkaasti suunnitellun tuotteen, johon on mahdutettu pykälää kalliimman ja tilavamman ominaisuudet. Erona tietysti se, ettei Fabiaa joudu kasaamaan itse.

Mikä Fabiasta sitten tekee niin haluttavan?

Ensinnäkin laatuvaikutelma, joka suhteutettuna hintaan saa hieraisemaan silmiään. Fabian hinnat alkavat reilusta 14 000 eurosta ja päättyvät kalleimman dieselvaihtoehdon kohdalla noin 22 000 euroon ja vastaavasti bensakoneella 21 000 euroon. Reilu parikymmentätuhatta tuntuu sekin halvalta. Sillä nimittäin saa paljon autoa.

Uusia Skoda Fabia on kokenut melko täydellisen muodonmuutoksen niin ulkoisesti kuin teknisestikin. Näkyvin ero edelliseen sukupolveen on uuden mallin särmikäs ja erottuva muotoilu. Fabia on nyt mahdollista personoida colour concept -nimisen värijärjestelmän avulla niin, että katon ja a-pilareiden värin pystyy valitsemaan erilaiseksi kuin auton alaosan. Esimerkiksi siniseen autoon voi valita valkoisen katon ja vanteet. Jos Skodia on tullut moitittua tylsän näköisiksi, niin persoonattomaksi Fabiaa ei voi kutsua.

Skoda Fabia

Sisätiloissa hyvä laatuvaikutelma jatkuu, ja ohjaamon näkymää hallitsee suurikokoinen kosketusnäyttö ja selkeästi sijoitellut ja muotoillut hallintapaneelit. Kiinteällä niskatuella varustetut urheiluistuimet ovat kokeilemisen arvoiset, ja soveltuvat yllättävän hyvin myös pidemmälle kuljettajalle. Yksi varsin miellyttävä lisäominaisuus on Fabiasta löytyvä MirrorLink-järjestelmä, joka mahdollistaa oman älypuhelimen helpon yhdistämisen ja näyttökuvan peilaamisen auton infotainment-järjestelmään. MirrorLink-tuo rahanarvoisen säästön siinä, ettei autoon tarvitse ostaa erikseen integroitua navigaatiojärjestelmää, jotka tuppaavat yleensä maksamaan varsin paljon.

2,47 metrin akseliväli tarjoaa mainiot tilat kahdelle aikuiselle, ja takamatkustajillekin jää varsin hyvin päätilaa jalkatilan niukkuuden kuitenkin karsiessa matkustusmukavuutta. Uuden Fabian sisätiloja voi pitää todella onnistuneina. Kaikki tarvittava löytyy tiiviissä paketissa, mutta olo ei ole kuitenkaan ahdas. Avaruutta lisää valinnaisvarusteena 680 euron hintaan (ei sis. autoveroa) saatava panoraama-lasikatto. Jos pitäisi valita Skoda Fabian ja esimerkiksi emokonsernin Volkswagen Polon välillä, vaaka kallistuisi tällä hetkellä ehdottomasti Fabian suuntaan.

Skoda Fabia

Pienestä autosta kun on kyse, tavaratilasta ei voi luoda liian suuria odotuksia. Fabian 330 litran tavaratila ei tunnu ”skodamaisen” suurelta, mutta kyllä sillä arkikäytössä pärjää. Hyvät sidontaratkaisut ja esimerkiksi laskettava hattuhylly sekä joustava kiinnityskaukalo auttavat kummasti unohtamaan, ettei kysessä ole suuri perheauto. Farmarimallinen Fabia Combi tuo toki ratkaisun suurempiin kuljetustarpeisiin, mutta auto ei kyllä ole aivan yhtä vetävän näköinen pidemmän perän kanssa. Jostain joutuu siis aina tinkimään.

Konepellin alla raksuttava 110-hevosvoiman bensaturbo (1.2-litrainen) on normaalissa taajamakäytössä riittävä, mutta kieltämättä Fabia-mallistoon kaipaisi myös 1.4-litraista bensakonetta. Juuri Fabiaa ennen koeajossa ollut Skoda Rapid Spaceback 1.4-koneella oli moottorin puolesta hauskempi ajettava. Todennäköisesti Fabiaan lienee piakkoin luvassa myös RS-versio, minkä myötä kyseinen tarve ratkennee. Fabian ohjaus on tämän hintaluokan autoksi erinomainen. Tuntuma on täsmällinen ja alusta on tuntumaltaan hyvä kompromissi mukavuuden ja urheilullisuuden väliltä.

Skoda Fabia

Yhteenvetona voi todeta, että Fabialle on helppo antaa vahva osta-suositus. Ainakin auto kannattaa käydä koeajamassa ja tarjota sille mahdollisuus, vaikkei aiemmin olisikaan järin paljon Skodista välittänyt. Kokonaisuutena uusi Fabia on heittämällä Skodan mielenkiintoisin malli tällä hetkellä.

Skoda Fabia 1.2 TSI 110 Style DSG autom.

• Moottori: 1.2-litrainen turboahdettu bensiinimottori

• Tehot: 110 hv @ 4600-5600 r/min

• Huippunopeus: 196 km/h

• Vääntö: 175 Nm @ 1400-4000 r/min

• Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9,4 s

• Keskikulutus: 4,7 l/100 km (yhdistetty)

• CO2 päästöt: 109 g/km

• Paino: 1259 kg

• Mitat (P,L,K): 4294 mm, 2107 mm, 1352 mm

• Bensatankin koko: 45 l

• Tavaratilan koko: 330 l

• Hinnat alkaen: 21 492 €

Skoda Fabia

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *