Koeajossa: Skoda Octavia Scout 1.8 TSI Elegance DSG

Skoda Octavia Scout

Suomen automyynnin kärkipaikoilla roikkuvaa Skoda Octaviaa, kuten merkkiä yleisestikin, on totuttu pitämään imagoltaan varsin pappamaisena. Järkiautoja järkihintaan voisi hyvinkin olla Skodan mainoslause, mutta löytyykö uudesta Octavia Scoutista ominaisuuksia täyttämään myös tunnepuolta? Allekirjoittanut joutui Octavia Scoutin koeajon jälkeen käymään useamman keskustelun siitä, miksi auto sopii hyvin myös alle kolmekymppiselle. Digiauton kolme seikkaa, miksi Skodaan saavat ihastua muutkin kuin keski-ikäiset miehet.

1. Muotoilu

Aiemmin kovin pyöreitä muotoja täynnä ollut Skoda-mallisto on uusimpien mallipäivitysten myötä saanut selvästi ärhäkämmän ja kulmikkaamman yleisilmeen. Samaa linjaa noudattelee myös uusi korotetulla maavaralla varustettu Octavia Scout. Selvimmin Scoutin erottaa perus-Octaviasta puskureiden mustista listoista, lokasuojien levikkeistä sekä helmalistoista, jotka antavat autolle jämäkkyyttä ulkonäköön. Jonkun mielestä mustat muovilistat saattavat näyttää halvoilta, mutta Octavia Scoutissa auton ilme on onnistuttu pitämään varsin arvokkaan näköisenä muun muassa kromin värisillä ikkunapuitteilla.

Skoda Octavia Scout

Farmarimallinen auto mielletään toki yleensä perheellisen valinnaksi, mutta voisiko suuren ja helppokäyttöisen tavaratilan liittää mielikuvissa myös aktiiviharrastajan autoksi? Kokoa ja käytettävyyttä Octavia Scoutin tavaratilasta löytyykin 610 litran edestä ja takapenkit kaatamalla tilaa saa peräti 1740 litraa. Tyyppillinen automainoskuva polkupyöräilevästä henkilöstä autonsa vieressä vuoristomaisemassa on realistinen Scoutin kohdalla. Fillarin saa nimittäin tarvittaessa mahtumaan autoon ilman sen purkamista osiin.

Sisätiloiltaan auto on modernin ja laadukkaan näköinen ja tuntuinen. Siinä missä kritisoimme aiemmin Skoda Yetin sisätilojen muovisuutta ja heikosti hyödynnettäviä lokerikkoja, Octavia Scout ei joudu nöyristelemään vaikka sitä vertaisi astetta kalliimman emomerkkinsä Volkswagenin autoihin.

Auton istuimet ovat mukavat mutta riittävän jämäkät, ja kuljettajan olo on muutenkin onnistuttu tekemään viihtyisäksi. Säätövaraa on ruhtinaallisesti ja kangasverhoilu vaikuttaa hyvin kulutusta kestävältä. Kolmensadan kilometrin matkan pystyi ajamaan vaivatta yhdellä istumalla.Skoda Octavia Scout

2. Ajettavuus

Entä, miten auto sitten kulkee? Koeajoimme Octavia Scoutin tehokkaimman bensiiniversion nelivedolla. 1.8-litrainen turboahdettu moottori tuottaa 180 hevosvoiman maksimitehon 250 newtonmetrin väännöllä, ja auto saavuttaa sadan kilometrin tuntivauhdin 7,8 sekunnissa yhdessä kuusiportaisen DSG-automaattivaihteiston kanssa.

Ohjaus on täsmällinen ja muistuttaa varsin paljon VW Golfia. Alusta on mukavuuspainotteinen mutta riittävän jämäkkä, ja auto ottaa töyssyt ja mutkat vastaan ilman ylimääräisiä kallisteluja. Koeajoautossa oli Nokian kitkarenkaat ja rengasmelu oli vähäistä. Siinäkin mielessä autolla taittaa mielellään pidempiä työ- tai mökkimatkoja. Laatuvaikutelma on autossa kaikin puolin kohdallaan.

Octavia Scoutia voisi luonnehtia jämeräksi maantiekulkijaksi, josta löytyy tarpeen vaatiessa myös sporttisuutta täyttämään menohaluja.Skoda Octavia Scout

3. Hinta

Octavia Scoutin hinnat alkavat reilusta 38 000 eurosta, jolloin alleen saa 2-litraisen, manuaalivaihteisen, 150-hevosvoimaisen dieselmoottorin. Koeajamamme 1.8-litrainen bensa-automaatti maksaa tuhat euroa lisää, ja laittamalla vielä sen päälle tonnin lisää saa käyttöönsä 184-hevosvoimaisen diesel-automaatin. Sinänsä kyse ei ole siis erityisen edullisesta autosta, mutta varusteluun ja laatuun suhteutettuna hintaa ei voi pitää korkeanakaan.

Toisaalta jos ostoslistalla on Octavia Scout ja autoltaan toivoo sporttisuutta, niin kannattanee vilkaista hinnastossa myös 37 000 euron RS-versiota farkku-Octaviasta. Scoutin hyväksi täytyy luetella kuitenkin nelivedon etenemiskyky (jopa 2 tonnin vetokyky) ja kattava vakiovarustelu, johon kuuluu muun muassa automaattinen hätäjarrutus, mukautuva vakionopeudensäädin sekä avaimeton lukitus ja käynnistys.

Jos haluaa farmari-Octavian tilat edullisemmin kuin Scoutin hinnalla, yksi hyvä vaihtoehto on 1.2-litrainen bensaversio Elegance-varustelulla ja DSG-automaattivaihteistolla. Kyseinen malli maksaa hieman reilut 28 000 euroa.

Skoda Octavia Scout 1.8 TSI DSG - Tekniset ominaisuudet

• Moottori: 1.8 -litrainen, nelisylinterinen, turboahdettu bensiinimoottori

• Teho:  132kW (180hv) @ 4500-6200 rpm

• Vääntömomentti:  280Nm @ 1350 – 4500 rpm

• Kiihtyvyys 0-100km/h: 7,8 s

• Vaihteisto: 6-vaihteinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti

• Tavaratila: 610 / 1740 litraa

• Polttoainesäiliö: 55 litraa

• Päästöt (yhdistetty): 158 g/km

• Kulutus (yhdistetty): 6,9 l/100 km

• Omamassa: 1522 kg

• Sallittu perävaunumassa jarruin/jarruitta: 1500/700 kg

Skoda Octavia Scout Skoda Octavia Scout

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *