Koeajossa: Skoda Yeti Outdoor 2.0 TDI 4×4 DSG

Skoda Yeti

Uudistunut Skoda Yeti – kyllä sen edelleen Yetiksi tunnistaa, mutta minne ovat kadonneet maskin sympaattiset pyöreät päiväajovalot? Tämä on ensimmäinen ajatus tutkaillessani autoa maahantuojan pihassa. Päiväajovalot on nimittäin siirretty vuoden 2015 mallissa ajovalokoteloiden alareunaan led-nauhaksi.
Muutenkin Yeti on saanut ulkomuotoonsa särmikkäämpää ja asteen tuimempaa ilmettä. Auto on kuitenkin edelleen laatikkomaisen kulmikas, mikä tuntuu sisätilojen väljyytenä, ja tarvittaessa huimana 1760 litran tavaratilana.
Koko lastaustilavuutta pääsee hyödyntämään irrottamalla takapenkit kokonaan helposti muutamalla kädenliikkeellä. Skoda Yeti onkin parhaimmillaan tilanteissa, joissa auton tiloja täytyy pystyä muuntelemaan erilaisia kuljetustarpeita varten. Takapenkkejä pystyy liikuttelemaan kutakin yksitellen eteen- ja taaksepäin. Kaikki istuimet pystyy myös kallistamaan tai poistamaan kokonaan yksitellen. Mikäli takanamatkustaville haluaa leveyssuunnassa väljemmät oltavat, keskipaikan poistamalla sivupenkkejä pystyy liikuttamaan kiskoja pitkin keskemmälle.

Erityisen pitkiä kuljetustarpeita varten yksi näppärä ominaisuus on myös se, että etumatkustajan penkin pystyy kallistamaan 90 astetta eteenpäin, jolloin auton sisätilat ovat hyödynnettävissä koko pituudessaan. Tavaratila on perusasennossa 405 litran suuruinen, mikä ei ole erityisen jättiläismäinen (vrt. esimerkiksi Skoda Octavian vastaava 590 l.), mutta hyvien kiinnitysjärjestelmien ansiosta tilaa on helppo hyödyntää. Henkilökohtaisesti en ole koskaan ymmärtänyt tavaransidontaverkon hyötyä, vaan odotan hyvältä tavaratilalta esimerkiksi hyvin toimivia kassikoukkuja. Yetistä löytyykin tavaratilan molemmilta laidoilta kiskot, joiden kassikoukkuja pystyy liikuttelemaan haluamaansa kohtaan.

Skoda Yeti

Löytyy Yetin sisätiloista myös pieniä puutteita. Ohjaamon tavaralokerikot eivät ole käytettävyydessään parhaimmistoa (lokeroita on paljon mutta osa niistä voisi olla esimerkiksi liukukansien alla), ja ne häviävät esimerkiksi emokonserni Volkswagenin autojen vastaaville. Vertailu eri hintaluokan merkkiin ei kuitenkaan ole täysin reilua, vaan verrokit kannattaa hakea esimerkiksi Kian tai Hyundain katumaastureista. Mikäli kuitenkin ajattelet Skodaa ostaessasi saavasi Volkswagenin tekniikan edullisempaan hintaan, se ei täysin pidä paikkaansa, vaikka merkeistä paljon yhteistä tekniikkaa löytyykin. Skodat ovat laatuvaikutelmaltaan selvästi muovisempia ja koeajamamme Yetin kaksilitrainen dieselmoottori on esimerkiksi äänimaailmaltaan karkeampi kuin Volkkareista löytyvä vastaava.

Skoda Yeti

Digiauton koeajamassa, Elegance-varusteisessa, yksilössä oli 170 hevosvoimainen diesel nelivedolla. Alustaltaan auto on varsin jämäkkä ja tuntuma tiehen on eri nopeuksilla hyvä. Auton kulmikas ja korkea kori on moottoritievauhdissa aavistuksen tuuliherkkä, mutta mutkaisilla teillä auto kallistelee yllättävän vähän.
Kuusipykäläinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto toimii nöyrästi, joskin nopeissa ”talla pohjaan” -kiihdytyksissä vaihteisto pyrkii välillä turhankin pienelle vaihteelle, jolloin kierrokset nousevat mutta vääntö ei ole parhaimmillaan. Pienellä harjoittelulla kaasujalan ja vaihteiston saa kuitenkin toimimaan haluamallaan tavalla. 8,6 sekunnin kiihtyvyys satasen vauhtiin on hyvää keskitasoa, eikä Yetillä jää Suomen oloissa jalkoihin.

Yhdistetyksi kulutukseksi valmistaja lupaa 6,3 l/100km, ja koeajon aikana kulutus asettui noin 7,5 litran tietämille (suuri osa kaupunki- ja taajama-ajoa). Vaikkei Yeti aito maastoauto olekaan, Outdoor-varusteisena nelivetona autolla selviää hyvin hankalammistakin mökkiteistä. Outdoorin suuremmat lähestymis- ja jättökulmat antavat jyrkkiin mäkiin enemmän pelivaraa, ja Off Road -painiketta painamalla käytössä on alamäkiavustin, vetoluistonesto ja elektroninen tasauspyörästönlukko. DSG-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto ei tosin ole paras vaihtoehto jyrkissä ja liukkaissa ylämäissä. Auton nelivetojärjestelmä on toteutettu Haldex-kytkimellä.

Skoda Yeti

Skodia on totuttu pitämään hinta-laatusuhteeltaan mainioina autoina. Myös Yetin kohdalla auto lunastaa lupauksen, mikäli varustelussa tyytyy kultaiseen keskitiehen. Digiauton koeajama Yeti Outdoor 2.0 TDI 4×4 Elegance DSG maksaa ilman lisävarusteita 39 390€. Avattavan panoraamakattoikkunan, irrotettavan vetokoukun, kangasmattojen sekä metallivärin kanssa auton kokonaishinnaksi muodostuu 42 556€. Edullisimmillaan etuvetoiseen Yetiin pääsee käsiksi 21 892 eurolla, joten hintahaitari on melkoinen.
Mikäli kiikarissa on korkealla ajoasennolla varustettu hyvä perusauto ilman lisävarustekikkailua, Yetiä voi pitää hyvänä vaihtoehtona. Jos autoltaan kuitenkin haluaa runsaasti uusimpia lisävarusteita, Yeti ei saa täysin varauksetonta suosittelua. Esimerkiksi Hyundai ix35 ja Kia Sportage tarjoavat kovan vastuksen sekä hintojensa että vakiovarusteidensa puolesta.

2015 Skoda Yeti Outdoor 2.0 TDI 4x4 Elegance DSG
• Moottori: 2.0 -litrainen, nelisylinterinen, turboahdettu dieselmoottori
• Teho:  125kW (170hv) @ 4200 rpm
• Vääntömomentti:  350Nm @ 1750 – 2500 rpm
• Kiihtyvyys 0-100km/h: 8,6 s
• Vaihteisto: 6-vaihteinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto
• Tavaratila: 405 / 1760 litraa
• Polttoainesäiliö: 60 litraa
• Päästöt (yhdistetty): 164 g/km
• Kulutus (yhdistetty): 6,3 l/100 km
• Omamassa: 1565 kg
• Koeajoauton hinta lisävarusteiden kanssa: 42 556,70 €

Skoda Yeti

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *