Koeajossa täydellisyyttäkin parempi Mitsubishi Outlander

Mitsubishi Outlander 2018 CVT / kuvat Mikko Kilkki

Siitä ei ainakaan liian kauaan ole, kun Mitsubishi Outlanderin ilme hieman muuttui. Ja tämähän tarkoitti sitä, että koeajolle teki mieli. Koeajoauto on kaksilitraisella bensakoneella, automaattivaihteistolla, sekä neliveto löytyy. Teholukema on 150 hevosvoimaa, sekä Mitsubishimäisyys muutoinkin näkyy – esimerkiksi neliveto on sitä, mitä kuljettaja haluaa sen olevan. Sehän ei ole kaikissa automalleissa itsestäänselvyys. Nyt ajoon pääsi lähtemään suoraan esittelyautojen rivistä, eikä vaihtareihin tarvinnut koskea.

Millaisilla varusteilla Outlanderin saa?

Mitsubishi Outlander 2018 CVT / kuvat Mikko Kilkki

Keulan ilme näyttää mukavalta. Sukunäköä muuhun Mitsubishin nelivetomallistoon löytyy.

Varustetasoja löytyy kolme, ja nimiltään ne ovat Invite, Intense ja Instyle. Varustetasoista Instyle tarjoilee esimerkiksi nahkapenkit, kun taas kaksi muuta varustetasoa saavat osakseen kangaspenkit. Samaisesta varustetasosta löytyy myös kaistavahti, sähkötoiminen takaluukku, sekä kaukovaloautomatiikka. Toki halvemmillakin varustetasoilla pärjää, mutta parhaimmillaan varusteita rahalla saa Outlanderiinsa oikein mukavasti. Vaihteistona koeajoautossa on portaaton CVT, manuaalivaihteistokin on toki tarjolla. Moottorivalikoimassa on tarjolla tämän bensakoneen lisäksi 2,2-litrainen diesel, myös sen teholukema on 150-hevosvoimaa. Bensakone tarjoilee vääntömomenttia 195Nm edestä, kun dieselversiossa vääntömomentti on 380Nm. Ja jos hybridiä kaipaa, niin tottakai myös vuonna 2013 ensiesitelty PHEV on tarjolla. Mitsubishillä on mallistossa Outlanderin alapuolella uusi Eclipse Cross, mutta Outlanderissa asiat on isovelimäisesti viety pykälän pidemmälle – vaikkei toki Eclipsekään huono ole. Myös Mitsubishi ASX on edelleen mallistossa olemassa.

Koeajo – Outlanderin neliveto on yliveto

Mitsubishi Outlander 2018 CVT / kuvat Mikko Kilkki

Auto lähtee käyntiin perinteisesti avaimesta, ajoasento säädetään käsipelillä, ja käsijarrukahva löytyy. Toimii, ja kestää vaikka ydinsodan. Ajoasento löytyy helposti, ja hallintalaitteet löytyy sopivilta paikoilta. Alustatuntuma on toimiva, ja koneessa tuntuu riittävän sopivasti potkua tämän kokoluokan autoon. Vanhaan verrattuna uutta tuntuu varsinkin olevan auton keulassa – kuljettajan paikalta löytyy enemmän jo tuttua. Kuljettajan paikalta ei löydy oikeastaan mitään yllättävää, vaan kaikki on siten, että koko homma toimii vaivattomasti ja hyvin. Mitään kulttuurishokkia ei tule, mikäli siis aikaisemmin on ajanut Outlanderilla.

Mitsubishi Outlander 2018 CVT / kuvat Mikko Kilkki

Tavaratilan koko on 477-litraa, mikäli auton ottaa viisipaikkaisena. Auton saa toki myös seitsenpaikkaisena. Takapenkit alas taitettuna tavaratilaa löytyy 1022-litraa.

Itse tykkään autosta sitä enemmän, mitä huonompaan paikkaan sillä ajaa. Kuvauspaikaksi valitsin Lievestuoreen, sillä Lievestuoreella ajattelin olevan sopivien kuvauspaikkojen lisäksi sopivat koeajopaikat. Ei liian överiä, jotta auto ei hajoa, mutta kuitenkin sellaista tietä tarjolla, että sai paremmin irti, kuin tavallisesta maantieajosta. Lisäksi pääsi kokeilemaan matka-ajoa. Nelivetoon kuljettaja pystyy itse vaikuttamaan, ja sen voi halutessaan lukita kiinteäksi. Lisäksi on tarjolla vaihteiston L, jonka voi ottaa käyttöön silloin, kun D ei enää riitä. Siis ikäänkuin alennusvaihteisto.

Myös kaupunkiympäristössä ajotuntuma toimii, eikä auto ole mitenkään liian vaikea pyöriteltävä sielläkään. Myös vetokoukku on rastitettu tähän Outlanderiin mukaan, ja vetomassa on 1600kg. Myös PHEV:iin on saatavissa vetokoukku, joten vetohommissa sitäkään malliversiota ei tarvitse täysin unohtaa. Vetokoukku hybridiautossa ei aina ole ollut mahdollista kaikilla valmistajilla.

Lopputulema – Mitsubishi Outlander, mulle ja välittömästi!

Mitsubishi Outlander 2018 CVT / kuvat Mikko Kilkki

Outlander on nähty blogissani pariinkin otteeseen aiemmin – PHEV sekä 2,2 DI-D. Vetosuhde on 50/50, ja kiinteä neliveto onkin se, millä minuun on se vaikutus aina tehty. Jos vakituinen työpaikka olisi, niin tässä voisi olla ihan oikeastikkin sellainen potentiaalinen auto, minkä lähtisin välittömästi ostamaan. Hiljattain kuulin myös kysymyksen, että mikä oikeastaan on Mitsubishin idea autoissaan? Vaikka Outlanderista onkin tarjolla etuvetoinen versio, niin minun vastaus kysyjälle on, että Mitsubishin idea on neliveto. Nelivetotekniikan Mitsubishi osaa huikean hyvin. Jos Saksalaiseen premium autoon ei rahat riitä, mutta neliveto olisi saatava juuri sen nelivedon toimivuuden takia, en luultavasti miettisi juurikaan muita valmistajia.

Mitsubishi Outlander maksaa hinnat alkaen 29 995 euroa. Se ei ole lainkaan paha, kun ottaa huomioon sen, mitä vastinetta rahalleen saa.

Koeajoauton lainasi: Autopale / www.autopale.fi

Maahantuojan sivusto: www.mitsubishi.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki