Koeajossa täysin uusi Dacia Duster – “onhan tämä hieno”

Dacia Duster edestä
Uudet led-päiväajovalot antavat Dusterille selvästi aiempaa tyylikkäämmän ilmeen.

Renaultiin kuuluva Dacia on ollut viime aikoina varsin vahvassa vireessä niin Euroopassa kuin Suomessakin. Täysin uusi Dacia Duster edustaa merkin tämän hetken parasta antia, ja eteenpäin edellisestä sukupolvesta onkin menty huima loikka.

Perusrakenne ja koko uudessa Dusterissa on melko pitkälle entisensä, mutta muuten automalli on uudistettu rankalla kädellä. Siinä missä Dacia Duster on aiemmin tuntunut hieman heppoiselta ja nopeasti viimeistellyltä, uudessa Dusterissa laatuvaikutelman osalta ei voi puhua enää samasta autosta.

Koeajon aikana niin itse kuin kyydissäkin olleet tulivat pohtineeksi, että autohan on oikeasti aika hieno. Etenkin jos laatuvaikutelma suhteutetaan Dusterin hintaan. Koeajoimme kaikista kalleinta malliversiota, eli nelivetoista 125 heppaista Prestige-varustetason autoa, johon oli valittu lisävarusteina lähes kaikki mahdollinen, eli automaatti-ilmastointi, multiview-kamerajärjestelmä, metalliväri, älyavain sekä vararengas. Tästä huolimatta auton hintalapussa luki 24 005 euroa.

Dacia Duster etuistuimet

Kuljettajan penkissä on aiempaa runsaammat säätövarat. Myös ohjauspyörä liikkuu nyt syvyys- ja korkeus-suunnassa.

Joku voisi ehkä todeta hinnan olevan kallis Daciasta, mutta kuten todettu, ominaisuuksia ja hyvää ajettavuutta tästä uudistetusta mallista löytyy. Pääsimme ajamaan uutta Dusteria kevät-talven viimeisillä liukkailla ja nelivetojärjestelmä ja 21 senttimetrin maavara osoittivat tämän katumaasturin yllättävän eteväksi myös huonommilla metsäpoluilla.

Meno maastossa helpottaa suuresti myös lisävarusteinen multiview-kamerajärjestelmä, joka tarjoilee näkymiä niin edestä, takaa kuin sivuiltakin. Suurikokoiselta kosketusnäytöltä kameroiden välillä on helppoa ja nopeaa hyppiä, joten järjestelmästä on ihan aidosti apua jos on tarve katsoa vaikkapa suurempien kivien sijaintia, tai kaupungissa vanteen ja kanttikiven välimatka. Multimedianäytöstä pystyy lisäksi valitsemaan 4X4-näyttötilan, josta pystyy tarkkailemaan auton suuntaa ja kallistuksia.

Dacia Duster on hyvä ajettava

Koska Dusterissa ei ole varsinaista alennusvaihdetta maastoajoa silmällä pitäen, sen puutetta on paikattu erittäin lyhyellä ykkösvaihteella. Normaalissa ajossa liikkeellelähdöt sujuvatkin mukavimmin kun silmään iskee suoraan kakkosen. Maastopoluilla ja myös matelevassa ruuhkaliikenteessä lyhyt ykkönen on kuitenkin hyvinkin käyttökelpoinen.

Dacia Dusterin

Dacia Duster on saanut uutta ilmettä myös perään.

Vaihteiston toiminnasta täytyy antaa myös muuten kiitosta. Sen toiminta on loogista ja yhdessä yllättävänkin puhdikkaan bensaturbon kanssa automaattivaihteistoa ei jää erityisemmin kaipaamaan. EDC-automaattivaihteisto on valittavissa etuvetoiseen 110 hevosvoimaiseen dieselmalliin.

Polttoainetta säästääkseen vetotavan pystyy lukitsemaan keskikonsolin pyörösäätimestä halutessaan etuvetoiseksi. Vastaavasti myös nelivedon pystyy lukitsemaan päälle, tai vaihtoehtoisesti voi käyttää automaattitilaa, jolloin neliveto kytkeytyy päälle vain tarvittaessa.

Käytettävyys on parantunut

Dacia Duster on luonteeltaan niin käyttöauto kuin olla voi, joten siltä sopii myös odottaa arkikäytön helppoutta. Tavaratila on kooltaan kelvolliset 411 litraa tässä nelivetoversiossa. Lisäksi säilytystilaa pientavaroille on piilotettu reilunkokoisiin ovitaskuihin, hansikaslokeroon sekä etumatkustajan istuimen alalokeroon.

Dacia Duster kytkimet

Keskikonsolin käyttökytkimet ovat paitsi käytännölliset, myös varsin tyylikkäät.

Pisteitä hyvästä käytettävyydestä voi antaa myös keskikonsolin riittävän suurista säätimistä ja selkeästä painikerivistöstö, jotka ovat lisäksi tyylikkään näköiset. Kuljettajan istuimeen on tuotu myös lisää säätövaraa korkeussuunnassa muutama senttimetri ja ohjauspyöräkin liikkuu nyt niin korkeus- kuin syvyys-suunnassa.

Reilun kolmensadan euron hintaista älyavainkorttia kannattaa harkita, sillä se toimii ilman, että ovia tarvitsee edes koskea lukituksen avaamiseksi. Riittää kun auton lähelle kävelee ja päinvastoin muutaman metrin päähän pois kävellessä auto päästää varsin äänekkään merkin ovien lukkiutumisesta. Eipähän jää epäselväksi, menivätkö ovet lukkoon vai eivät.

Dacia Duster ovi

Dusterin viimeistely ja sisätilojen materiaalivalinnat ovat ottaneet ison harppauksen eteenpäin.

Ajoavustimia uudessa Dacia Dusterissa on esimerkiksi kuolleenkulman varoitusjärjestelmä ja alamäkihidastin. Hätäjarrutusjärjestelmän ja aktiivisen vakionopeudensäätimen puute saattavat häiritä osaa autoa harkitsevista.

Dacia Duster

Takapenkeillä miellyttää etenkin hyvä pääntila.

Kaiken kaikkiaan uutta Dusteria on helppo hehkuttaa erinomaisen hinta-laatusuhteen vuoksi. Auton ulkomuoto sekä sisätilat eivät ole enää korostetun halvan näköiset. Jos samaa laatuvaikutelmaa tuodaan jatkossa myös Dacian muihin automalleihin, merkin nousujohteinen kysyntä jatkanee entistä jyrkemmässä kulmassa.