Koeajossa täysuudistunut Citroen C3

Citroen C3 2017 / kuvat Mikko Kilkki

Citroen C3 koki täysuudistuksen, ja on sen myötä ehtinyt jo kolmanteen tuotantomalliin saakka. Jo liikkeen esittelyhallissa autoa ihmetellessä käy hyvin selväksi, että auto on kokenut uudistuksen vain hauskempaan suuntaan. Vaikutteita on esimerkiksi aiemmin esitellystä Citroen C4 Cactusista, josta on saatu esimerkiksi kylkien “ilmatyynyt”, sekä etuovien ovenkahvojen virkaa hoitavat remmit. Uutta autossa on edelliseen verrattuna käytännössä kaikki, jotenka tutustumaan on ehdottomasti kannattavaa mennä, mikäli Citroen C3 kiinnostaa. Ja minuahan kiinnosti, koska kaikki autot ovat lähtökohtaisesti kiinnostavia. Ja yksi asia on Citroenilla kyllä osattu oikein huolella: erottua massasta. Massasta erottumiseen käy todisteena tämä C3, sekä C4 Cactus, jotka oikeasti poikkeavat valtavirrasta.

Koeajoauto – Citroen C3 82 Shine

Citroen C3 2017 / kuvat Mikko Kilkki

Shine on C3 malliston paras varustelutaso. Konehuoneessa on kolmesylinterinen, 82 hevosvoimainen ja turboton kone. Sama kolmesylinterinen on tarjolla myös turbollisena, 110 hevosvoimaisena versiona, joka myöhemmässä vaiheessa tulee tarjolle myös automaattivaihteisena. Autoliikkeen myyjä kertoi, että heillä olisi automaattivaihteiset koeajoautot testattavissa maaliskuulla. Luultavasti tieni vie myös tätä autoa testaamaan, mutta nähtäväksi jää, missä laajuudessa kirjoittelen asiasta blogiini. Alkuvaiheessa liikkeessä olevat koeajoautot ovat siis manuaalivaihteisia, jollaisen minäkin siis testiin sain. Viisivaihteinen manuaalivaihteisto on passeli kaveri tämän 1,2 litraisen ja 82 hevosvoimaisen koneen kaveriksi. Automaattivaihteisena konevalinta on aina 110 hevosvoimainen PureTech. Myös dieselkonetta kaipaavaa on muistettu, dieseleitä on tarjolla kaksin kappalein. Dieseleiden tehoversiot on 75 hevosvoimaa ja 100 hevosvoimaa. Pienempi dieselkoneista toimitetaan varustetason Feel kanssa, isompi on varustetasoltaan Shine. Dieselkoneet on perus neljäsylinterisiä ja 1.6 -litraisia.

Lisävarusteista koeajoautoon on rastitettu esimerkiksi Connected Cam, jonka ottamaa kuvaa voi mobiilisovelluksen kautta jakaa sosiaaliseen mediaan. Kyseinen mobiilisovellus on saatavilla Androidille ja iPhonelle, ja on ladattavissa molempien omista sovelluskaupoista. Myös suomenkielinen kosketusnäyttö löytyy autosta. Mikäli on iPhone, tällöin navigoinnin saa auton näytölle yhdistettyä suoraan puhelimesta – mutta vastaava ei ole mahdollista Android tai Windows Phone käyttöjärjestelmistä. Tällöin joutuu ostamaan autoonsa navigointijärjestelmän lisukkeena. Iphone käyttäjiä siis hellitään.

Auton mitat: Pituus 3996mm, akseliväli 2540mm, leveys 1749mm, korkeus 1475mm. Tavaratilan koko on 300 litraa, takapenkit alas taitettuna 922 litraa.

Koeajo

Citroen C3 2017 / kuvat Mikko Kilkki

Ohjaamon sisusta on täynnä tuoreita ideoita.

Penkin ja ratin säädöt hoituvat manuaalisesti. Auto on sisältä yhtä uudistunut kuin ulkoakin. On oltava vähintäänkin sokea, jotta tämä jäisi huomaamatta. Ajoasento on kokoiselleni kuljettajalle yllättävän hyvä. Nyt on takapenkilläkin tilaa jopa minua pidemmälle ihmiselle, joten hyviäkin asioita on uudistuksessa tapahtunut. Sitten koeajolle, koneen äänen tunnistaa kolmesylinterisen ääneksi. Mutta se on vain se ääni, tehon ja väännön puolesta kone sopii hyvin arkikäyttöön, vaikkei siinä olekkaan mitään rallitehoja. Rallipoluille on ne muut tehokkaammat koneet sitten. Vaihteet saa pesään hyvin, kytkintuntuma on looginen. Taajamassa auton ajettavuus on peräti loistava! Moottoritielle mentäessä autolla kyllä pärjää, mutta jos pääsääntöisesti ajaisi isompaa baanaa, niin saattaisin harkita isompikoneisen auton ostamista. Noin satasen tuntinopeus pysyy hyvin, kun sellaisen on ensin saanut kasaan.

Citroen C3 2017 / kuvat Mikko Kilkki

Selkeitä vaikutteita on antanut Citroen C4 Cactus. Cactusin kanssa Citroen järjesti myös #Cactuscrew kampanjan, jossa onnekkaat saivat pidempiaikaiseen koeajoon C4 Cactusin. Perjaatteessa uutta C3 mallia voisi markkinoida vastaavalla kampanjalla, mutta se lienee jo hieman käytetty idea, koska Mercedeskin on tätä ennen järjestänyt oman Tähtikuljettaja -kampanjansa. Minä itse olin mukana Mercedeksen kampanjassa, johon valittiin 2800 hakijan joukosta 20 henkilöä. Citroen sai kampanjaansa kuulemma vain noin sata hakemusta, saattoi johtua työläämmästä hakuprosessista. Molemmissa kampanjoissa oli tarkoitus tuottaa somemateriaalia jokaisen omista käyttökokemuksista.

Myös auton takapenkille on helppo mennä, kokoiseni henkilön. Kun kuskin paikalla on hyvä ajoasento, voisin hyvin kuvitella matkustavani takapenkillä. Myös pääntilaa on takapenkkiläisille, tästäkään ei myyntimies aivan katteetonta lupausta antanut.

Ainoa, missä autosta meinasi ihan oikeasti loppua puhti kesken, oli Laajavuoren hyppyrimäen juurelle vievä huoltotie. Tokihan autoa oli testattava hieman huonommalla tiellä. Jyrkimmässä kohdassa vauhti uhkaavasti hyytyi ja hyytyi. Mutta palatkaamme takaisin sinne normaaliin ajoon, siellä tämä auto hoitaa hommansa hyvin ja mallikkaasti. Eihän tämä mikään maastoauto edes ole, joten annettakoon käynti lumisella huoltotiellä anteeksi. Etuvetoinen kaupunkiauto on kun kerran on kyseessä.

Lopputulema – kahden kirjoitetun koeajoraportin jälkeen

Citroen C3 2017 / kuvat Mikko Kilkki

Citroen C3 pitää sisällään selkeän kosketusnäytön.

Itselläni vain jaksaa riittää intoa uutta C3:sta kohtaan, vaikka jo blogini lisäksi olen ehtinyt kirjoitella autosta toisenkin koeajoraportin. Tämän viikon perjantaina kannattanee vilkaista Keskisuomalainen -sanomalehdestä autoliite, josta voi myös lukea mietteitäni tästä samaisesta C3:sta. Senverran inspiroivasta autosta on kyse, että jos omistaisin edellisen korimallin C3:sen, niin luultavasti kyllä haluaisin vaihtaa autoni tähän uusimpaan malliin. Onhan vanhatkin mallit hyviä ajettavuudeltaan, mutta tämä uusi on niitäkin ehdottomasti parempi. Ja ehdottomasti myös mielenkiintoisempi. Nimimerkillä kaikki aiemmat Citroen C3 mallit ajaneena.

Citroen C3 hinta: halvimmillaan 14 400 euroa, tällöin saa Live -varustelutason auton 68 hevosvoimaisena.

Valmistajan sivusto: www.citroen.fi

Koeajoauton lainasi: Käyttöauto Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *