Koeajossa Toyota C-HR Hybrid: kaikkea muuta kuin harmaa

Toyota C-HR

Erikoinen, tyylikäs ja ainakin erottuva. Toyota C-HR on poikkeuksellisen rohkeasti muotoiltu kompakti katumaasturi, jota näkee päivittäin liikenteessä. Nimenomaan muotoilu on yksi C-HR:n ehdottomia valttikortteja, joten auton koeajo on hyvä aloittaa kiertämällä se muutamaan kertaan ympäri.

 Artikkeli tuotettu yhteistyössä Toyotan kanssa.

C-HR:n muodoissa on terävyyttä, särmikkyyttä, paljon kulmia ja kirsikkana kakun päällä valtavan kokoinen takaspoileri (ainakin jos vertailukohtana käytetään keskimääräistä henkilöautoa). Toyotan rohkeutta tuoda markkinoille näinkin erikoisen näköinen katumaasturi täytyy arvostaa. Moni autovalmistaja esittelee kansainvälisissä autonäyttelyissä lennokkaita konseptimalleja, mutta myyntiin asti päästyään niitä ei tunnista ulkonäöltään enää lainkaan samaksi.

Toyota C-HR

Kauneus on toki aina katsojan silmissä, mutta ainakaan Toyota C-HR ei jätä ketään kylmäksi. Sitä todennäköisesti joko vihaa tai rakastaa, joista jälkimmäiseen vaihtoehtoon on päätynyt huikean moni suomalainen. Toyotan ”Coupe High Ridereita”, josta C-HR:n nimi tulee, rekisteröitiin viime vuonna 1739 kappaletta, ollen pienten katumaastureiden kokoluokassa toiseksi myydyin malli. Se on uudelta automallilta poikkeuksellisen kova tulos listalla, jossa suurin osa autoista on ollut markkinoilla vuosikausia.

Toinen ilahduttava seikka ensirekisteröintitilastoissa on se, että kaikista myydyistä C-HR -malleista yli 80 prosenttina oli hybridejä. Siinä missä C-HR on uusi automalli, Toyotan hybriditekniikka on jo vuosikausia koeteltua ja kehiteltyä. Jo lyhyen koeajon perusteella C-HR Hybrid onkin miellyttävän hiljainen ja vaivaton kulkupeli, joten hybridien suosio on helppo ymmärtää.

Mutta takaisin Toyota C-HR Hybridin muotoiluun. Jos tyylikkäistä muodoista täytyy etsiä jotain moitittavaa, runsaassa lumisateessa etenkin auton perän puhdistaminen lumesta on keskimääräistä työläämpää. Voimakkaasti kallistuva takalasi tosin pysyy varsin hyvin puhtaana takarenkaiden tiestä nostattamasta kurasta. Terävien kulmien voisi myös kuvitella pitävän kovassa vauhdissa kovaa suhinaa, mutta aerodynamiikasta on pidetty suunnittelussa huolta.

C-HR on suunniteltu Toyotan Euroopan muotoilukeskuksessa Etelä-Ranskassa, ja japanilaisista juuristaan huolimatta auto on onnistuttu suunnittelemaan käytettävyydeltään eurooppalaiseen makuun sopivaksi. Toyota C-HR onkin hyvä yhdistelmä japanilaista rohkeutta futuristisesta muotoilusta ja eurooppalaisesta varovaisemmasta ja konservatiivisemmasta suunnittelusta. Autosta voi löytää myös jossain määrin sukunäköä Lexuksen automalleihin.

Toyota C-HR yllättää sisätilojen koolla

Sivusta autoa katsoessa katon linjat näyttävät kaareutuvan varsin voimakkaasti alaspäin perää kohti, mutta suureksi osaksi kyse on visuaalisesti illuusiosta, joka on saatu aikaiseksi korin väristä poikkeavalla mustalla katolla. Vaikutelmaa korostaa todella matalat takalasit, mutta todellisuudessa takapenkeilläkin on mukavasti pääntilaa aikuiselle. Koeajossa kokeilimme autoa neljän aikuisen ja yhden lapsen kuormalla, mikä menettelee vielä ainakin lyhyemmillä matkoilla.

Voimakas muotoilu ei onneksi huononna C-HR:n sisätilojen käytettävyyttä. Ohjaamossa on riittävästi persoonallisia yksityiskohtia, mutta hallintalaitteet ovat selkeästi sijoiteltu ja kiitosta voi antaa myös suomenkielisistä kosketusnäytön valikoista. Jostain kumman syystä kaikilta automerkeiltä ei vielä suomea löydy käyttökielenä. Tavaratilaa Toyotan kompaktista katumaasturista löytyy mukavasti 377 litran edestä ja kontti on selkeän muotoinen. Hybridin akku on lisäksi sijoitettu niin, ettei se syö tavaratilaa tai muodosta minkäänlaista porrasta, vaan lattia on täysin tasainen.

Toyota C-HR:n sisätilojen tyylikkäimpiä yksityiskohtia ovat koko kojelaudan leveydellä kulkeva sähkönsininen koristelista, joka kehystää myös suurikokoista kosketusnäyttöä, sekä ovien koristepaneelit, joissa on timantinmuotoinen kohokuviointi. Yhdessä tunnelmavalaistuksen kanssa sisustus sopii erinomaisesti etenkin koeajamamme auton siniseen ulkokuoreen. Kyseiset yksityiskohdat kuuluvat Style-varusteltuun autoon, jota koeajamamme yksilö edusti.

Sisätilojen materiaalivalinnat tuntuvat myös kestäviltä ja laadukkailta. Matkustamosta löytyy muun muassa keinonahkaa viimeisteltyjen tikkausten kera, kiiltolakattua pianoa muistuttavaa mustaa muovipintaa sekä miellyttävän pehmeäpintaisia verhoilua. Jos otetaan huomioon C-HR:n hintaluokka, viimeistelyn laatu vaikuttaa keskimääräistä paremmalta ja aikaa sekä kilometrejä kestävältä.

Toyotan automalleja kuulee sanottavan harmaiksi ja mauttomiksi, mutta etenkin C-HR on hyvä herätys, etteivät väitteet enää välttämättä pidäkään paikkaansa. Auto on todiste siitä, että Toyotalta löytyy rohkeutta tuoda markkinoille massasta erottuvia tuotteita, joita voi pitää edelläkävijöinä paitsi muotoilun myös hybriditekniikan puolesta.

Toyota C-HR -koeajojuttusarjan seuraavassa osassa pureudutaan siihen, miten Toyotan hybriditekniikka toimii käytännössä ja mitä itselataava täyshybridiauto tarkoittaa.

Advertisement