Koeajossa työkalujen ykkönen – Ford Transit

Ford Transit 2017 / kuvat Mikko Kilkki

Ford Transitin vanhemmilla malleilla olen ajanut hyvinkin paljon, mutta nyt omalta osaltani pääsin ajamaan ensimmäistä kertaa vuonna 2014 markkinoille tullutta versiota. Toki pikkuversio Ford Transit Custom on tullut aiemmin testailtua, mutta nyt oli isoveljen vuoro. Paljon on siis kerennyt tapahtua Transitin useita kymmeniä vuosia kestäneen historian aikana – onhan Transit ollut tuotannossa eri versioiden kanssa yli viisikymmentä vuotta. Nyt on nykyaikaa se, että samaa Transitin versiota myydään Euroopassa, että myös Jenkeissä. Aiemmin Euroopan ja USA:n automarkkinat on olleet hyvinkin tunnettuja erilaisuudestaan – siinä missä Amerikkalaiset käyttävät suuria autoja, on Euroopan puolella menty eteenpäin järjellä ja maltilla, luotettu kohtuuden nimessä pienempään. Koeajoon lähtenyt Transit edustaa siis sitä uusinta uutta, vuosimallia 2017. Ja on näin ollen siis hieman reilut kolmisen tonnia ajettu autoliikkeen esittelyauto.

Ford Transit – millainen koeajoauto?

Ford Transit 2017 / kuvat Mikko Kilkki

Koeajoauto on etuvetoinen, ja kaksilitraisella sekä 130 hevosvoimaisella dieselkoneella. Vaihteet vaihtuvat kuusivaihteisella manuaaliaskilla, vaikka automaattivaihteistokin on tarjolla sitä haluavalle. Mielenkiintoista on myös se, että käyttötarpeen mukaan tämä sama malliversio on saatavissa niin nelivetoisena, takavetoisena kuin myös etuvetoisena. Kilpailijoita Transitille on esimerkiksi Iveco Daily, Mercedes-Benz Sprinter, sekä Volkswagen Crafter. Uusimman Transitin saa aina 4700 kilon painoluokkaan asti, sekä 18 -henkilön bussiversiona. Mallivuosi 2017 tuo moottoripuolelle joitain uudistuksia, kun 2-litrainen kone korvaa aiemman 2,2 -litraisen koneen.

Aiemmin Transitista on nähtykkin jo pikkuversiot Transit Custom, sekä Customiakin pienemmät Transit Courier ja Transit Connect. Enää ei siis tarvitse yhdellä ainokaisella Transitin versiolla yrittää taipua kaikkiin mahdollisiin kokoluokkiin.

Itse koeajo

Ford Transit 2017 / kuvat Mikko Kilkki

Ratti ja penkki pitää sisällään kokoiselleni kuljettajalle riittävät säätövarat.  Ajoasento säätyy manuaalisesti. Sähkösäätöjä en osaa itse edes kaivata Transitiin, koska kyse on pohjimmiltaan kuitenkin työkalusta. Miksei joku aja Transitia vaikka huvikseenkin vapaa-ajallaankin, mutta yleensä pakettiautoa ostavalla on ostoksellensa joku syy ja tarve. Edellisessäkään korimallissa en muista, että olisi ollut liikoja huomauttelua, mutta tämä uusi malliversio on viety mukavuudessa ja henkilöautomaisuudessa edeltäjäänsäkkin pidemmälle. Siinä missä Transit Custom on kuin ajaisi isoa Ford Focusta, on tämä iso Transit kuin ajaisi paisutetulla Ford Mondeolla. Toki mitä nyt ajoasento on pakettiautomaisen pystympi Mondeoon verrattuna.

Varsinkin tottuneelle pakukuskille mitat on helppoa hahmottaa, ja tottumatonkin tottuu kyllä, kun muistaa olla hosumatta. Autossa on peruutuskamera, mutta ainakin koeajoautossa sen näyttö on melkoisen pieni. Koeajaja, joka ei aiemmin tiennyt olevansa likinäköinen, joutui lähes käymään optikolla saadakseen selvän peruutuskameran kuvasta. Varsinaisesti muuta mainitsemisen arvoista en koeajolenkin aikana löytänyt.

Vaihteet menee manuaaliaskissa pesään mukavasti, kytkintuntuma on looginen ja helppo, sekä alustatuntuma sopiva varsinkin työkäyttöön. Myyjä kertoi nyt Transitin uusimman malliversion olleen paikoitellen myyntitilastojen kärjessä, mikä onkin helppo uskoa. Varsinkin tämän korimallin Transitia tulee itsellä vastaan vähän joka nurkilla, niin vuokraamokalustossa kuin kuljetusliikkeen jakeluautonakin. Ja onhan auto koeajolenkin perusteella niin hyvä ajaa, että miksei sen kanssa sitten viihtyisi kokonaista työpäivää? Ja kun hinta on sorvattu kohdilleen, niin kapuloita laitetaan aivan taatusti rattaisiin niin MB Sprinterille kuten myös VW Crafterille, ja muille kilpakumppaneille.

Lopputulema

Ford Transit 2017 / kuvat Mikko Kilkki

Transitin hyvinä puolina voisi pitää kenties malliston monipuolisuutta. Kaikille löytyy kaikkea, niin pienestä Transit Courierista aina bussiversioon saakka. Fordin mallistossa myös Tourneo on säilynyt tuotannossa Tourneo Connect ja Tourneo Custom nimillä. Tourneohan on vastaaviin Transitin korimalleihin perustuva pikkubussiversio. Siinä sitä nyt olisi mistä valita! Isossa Transitissa on valittavissa neljä eri koripituutta, sekä kaksi eri kattokorkeutta. Suurin mahdollinen kuormatila on 15,1 kuutiota, sekä kuormatilan maksimipituus 4,2 metriä.

Monesti tuntuu ainakin itsestä, että pakettiautomarkkinoilla on sorruttu niin isossa määrin erilaisiin yhteistyökuvioihin, että kaikki autot tuntuvat samalta. Ford ei tämmöiseen vaikuta lähteneen mukaan, vaan vaikuttaa tehneensä asiat itse. Vaikka nämä niin yleiset yhteistyökuviot teknisten asioiden kanssa säästävätkin suunnittelukuluissa, niin tylsäksi käy autojuttujen kirjoittaminen jossain vaiheessa. Siitä pisteet siis Fordille, että ovat pitäneet  ja tehneet itse omansa!

Koeajoauton lainasi: Käyttöauto Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Valmistajan sivusto: www.ford.fi

Transitin hintatiedot: Transit 310, 130hv koneella ja etuvetoisena sekä Trend varustetasolla 36 347 euroa. Koeajoautona oli Transit 350 ja 130hv koneella, manuaaliaskilla ja korimallitunnus L3H2 -> 38 250 euroa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *