Koeajossa uudistautunut Hyundai I30

Hyundai i30 1.0 vuosimalli 2017 / kuvat Mikko Kilkki

Hyundai on auto, josta minulle on jäänyt varsin hyvä maku suuhun. Se on teknisesti toimivan oloinen tuote, ja ajettavuudeltaan hyvällä tolalla. Mallistossa uusiutumisvuorossa on nytten Hyundai i30, joka on ehtinytkin kolmanteen malliversioon asti. Kauaan ei ole esittelyauto kerennyt koeajorivistössä vanheta, sillä koeajon loputtua auton mittari näytti vain 91 kilometrin ajomatkaa. Siis koko autolla ajettu alle sata kilometriä! Se ei ole paljoa se. Viimeaikoina Hyundailta on puskenut muitakin mieleniintoisia malleja pihalle, esimerkiksi aiemmin minun ja bloggarikollegani Tuomaksen koeajama Ioniq. Siinä missä minulla on Ioniqista enemmän perinteinen koeajo, on Tuomaksella paremminkin matkakertomus, jossa hän ajaa autolla hieman pidemmän reissun. Minun ja Tuomaksen Ioniqeissä eroa oli myös koeajoversiot: Tuomaksella täyssähköinen Electric, kun itse olen koeajoissani keskittynyt Hybridiin. Mutta nyt takaisin sinne polttomoottoriin, ja i30:een.

Mitä uutta tarjoilee Hyundai i30?

Hyundai i30 1.0 vuosimalli 2017 / kuvat Mikko Kilkki

Hyundai i30 esittelee Hyundaille esimerkiksi uudenlaista muotokieltä. Uutta nähdään myös moottoripuolella. Turvallisuutta on painotettu, koska Hyundai haluaa todellakin tarjota uutta malliansa autoa tarvitseville ihmisille. Muotokielen osalta uutta voi nähdä auton keulamaskissa. Uutukaista on testattu monipuolisesti, aina Alpeilta päättyen Nürburgringin moottoriradalle, jotta valmistaja voisi olla varma tuotteen toimivuudesta. Alpeilla on testattu mitäpäs muutakaan, kuin auton kykyä vetää perävaunua – tai näin siis ymmärsin ainakin minä. Alppien tiet lienevätkin tähän oikein loistava paikka, se on helppo uskoa.

Hyundai i30 1.0 vuosimalli 2017 / kuvat Mikko Kilkki

Uutena moottorivaihtoehtona nähdään 1.4 -litrainen turbollinen bensakone, joka korvaa aiemman turbottoman vastaavan bensakoneen. Koeajoautossa nähdään yksilitrainen turbollinen bensakone, joka vaikuttaa koeajon perusteella yllättävänkin pätevältä peliltä. Mutta eikös noi nykyiset yksilitraiset sitä ala jo ajettavuudeltaan ollakkin? Taitaa lähinnä litratilavuus hämätä joitakin, ja siksi suosittelenkin koeajoa myös litratilavuuden osalta pienempikoneisella autolla. Monet keskustelut on tullut käytyä litraisten koneiden kestävyydestä, ja hieman litraista suurempien koneiden kestävyydestä. Oma kantani ehkä on, että aika näyttää sitten. Ja onhan nykyiset moottoreissa käytetyt materiaalit kehittyneet menneiden vuosikymmenien materiaaleista, samoin moottoriöljyt jne.. Itse en ole mikään koneinsinööri saati autoinsinööri, joten en mene moottoritekniikkaan sen syvällisemmin.

Koeajoautossa ollut yksilitrainen turbokone on kolmesylinterinen, ja tuottaa tehoja 120 hevosvoimaa. Vääntömomentti on 170 Newtonmetriä. Myös suorituskykyisempää N-mallia on Hyundai lupaillut tulevaksi.

Myös farmariversio on saatavilla. Dieselkuskeille on tarjolla 1,6 -litrainen dieselkone kolmella eri tehoversiolla, joista tehokkain on tarjolla automaattivaihteiston kanssa: Dieselkoneiden tehoversiot ovat 136hv, 110hv ja 95hv. Automaattivaihteisto on toteutettu kaksoiskytkimellä, pienemmät dieselit tarjoillaan 6-pykäläisen manuaaliaskin kanssa. Bensakoneista automaattiaski on saatavissa uuden 1,4 -koneisen moottorin kanssa.

Koeajo

Hyundai i30 1.0 vuosimalli 2017 / kuvat Mikko Kilkki

Tähän mennessä olen päässyt koeajamaan kaikki i30:n tuotannossa olleet kolme malliversiota. Nykyinen malliversio lienee se paras näistä, näin minä väitän. Ei edellinenkään huono ollut, mutta aina voi kaikessa pistää hieman paremmaksi. Ajoasento säätyy koeajoautossa manuaalisesti, niin ratin kuin penkin osalta. Vaihdekeppi löytyy kokoiselleni 170cm pitkälle kuljettajalle sopivalta paikalta, sitä on helppo ja luonnollinen käyttää. Kytkintuntuma on looginen. Nopeasti suoritetun pikatestin perusteella takapenkkikin saa arvosanan hyväksytty, kun otin tehtäväkseni mennä ottamaan kojelautakuva takapenkiltä.

Liikenteessä mitään yllättävää ei ilmene. Yksilitrainen ja kolmesylinterinen kone pärjää maantieajossakin, kyllä. Kaupunkiajossa ja ahtaassa paikassa pyöriteltäessä näkyvyys ulos on minulle kohdillaan. Peruutuskamera auttaa koeajoautossa peruutuksen arvioimisessa. Peruutuskamera kytkeytyy päälle samaan aikaan, kun pakin kytkee päälle. Kuten siis normaalisti muissakin kulkineissa, joissa vastaava hyödyke löytyy.

Hyundai i30 1.0 vuosimalli 2017 / kuvat Mikko Kilkki

Peruutuskameran tuottama kuva on selkeää. Viivat osoittavat sen, minne auo on menossa. Kosketusnäyttö on 8 -tuumainen. Järjestelmä tarjoaa valmiudet Applen Carplay ja Android Auto -järjestelmille.

Myös alustatuntuman osalta tuote on saatu kohdilleen. Sitä se kyllä oli jo edellisenkin korimallin osalta. Tavaratilan koko on uudessa i30:ssa 395 -litraa, kun takapenkit on perusasennossa ylhäällä. Takapenkkien selkänojat alas taittamalla tavaratilan koko paisuu 1301 -litraan saakka. Tavaratilassa on myös välipohja, mikä osaltaan kasvattaa tavaratilaa hieman.

Lopputulema

Hyundai i30 1.0 vuosimalli 2017 / kuvat Mikko Kilkki

Aiempi koeajoraportti Hyundai i30:sta löytyy Autovouhotuksen tekemänä täältä. Se kannattaa ehdottomasti vilkaista, jos kiinnostaa vertailla, paljonko todellisuudessa muutoksia on tullut. Vai puhutaanko kuitenkin vain pelkästä faceliftauksesta? On kuitenkin ehkäpä syytä muistaa, että siinä missä pari vuotta takaperin koeajettu Turbo -malliversio on urheilullisemman oloinen, on tämä nyt hiljattain koeajettu uutukainen enempi sellainen käyttöversio, mikä ei aivan niin aiempaan verrattuna pääse ulkonäöllisillä yksityiskohdilla kerskailemaan. Mutta toimivaksi, varsin toimivaksi autoksi tämä silti todettakoon. Ja arkikäyttöön hyväksyttäväksi kulkineeksi.

Jyväskylässä Hyundailla on nykyään kaksi jälleenmyyjää, joista koeajoauto on Autopalelta. Autopale jatkaa myyntijärjestelyistä huolimatta normaalisti Hyundain jälleenmyyjänä. Vaikka toki toisenlaisia huhujakin olen matkan varrelta kuullut, että jälleenmyynti siirtyisi kokonaan toiselle autoliikkeelle. Toistaiseksi voi todeta, ettei kyseiset huhut pidä paikkaansa.

Koeajoauto: Hyundai i30 1.0 T-GDI. Halvin uusi i30 hatchback alkaen noin 19 400 e.

Valmistajan sivusto: Www.hyundai.fi

Koeajoauton lainasi: Autopale Jyväskylä / www.autopale.fi