Koeajossa uudistunut Toyota Proace

Toyota Proace

Toyota järjesti Suomessa 10 -vuoden tauon jälkeen kansainvälisen pressitilaisuuden. Aiheena oli uuden Toyota Proacen medialle suunnatut koeajot, ja myös minut kutsuttiin mukaan. Uudelle Proacelle on nyt ladattu myynnillisesti kovat odotukset. Toyotan pakettiautokanta on Suomessa perinteisesti ollut vahvaa, ja Hiacen maahantuonti lakkautettiin muutamia vuosia sitten. Proace on luotu täyttämään juurikin tätä Hiacen jättämää tyhjiötä. Hiacemiehet ovat ikävä kyllä siirtyneet jossain määrin muihin merkkeihin, mutta nyt on toivoa saada Hiacemiehet takaisin Toyotan rattiin. Edellisen korimallin Proacesta minulla ei kokemusta ole, mutta katsellaan nyt kuitenkin, mihin tästä uudemmasta painoksesta on.

Uudistunut Proace – millainen se on?

Toyota Proace

Auto julkaistiin Birminghamin autonäyttelyssä 27.4., jolloin alkoi myös sen ennakkomyynti. Tuttuun tapaan, kuten edellinenkin mallisukupolvi, tämä uusi auto perustuu PSA konsernin tuotteisiin. Sen huomaa ohjaamossa muutamista seikoista, jos vain osaa kiinnittää huomiota oikeisiin asioihin. Esimerkiksi vaihdekeppi on Citroenista, ja mittaristokin on suoraan Ranskalaisesta. Varsinkin kuljettajan penkki on hyvä istua, apparin penkki ei niinkään hyvä. Hiaceen verrattuna Proacen tavaratilan koko on suunnilleen sama, vaikka auto ulkoisesti näyttääkin Hiacea pienemmältä. Tämä on varmasti oleellinen kysymys vaihdettaessa Hiacea uudempaan autoon. Tarjolla tulee olemaan maahantuojan kautta kolmea eri korimallia, sekä vain yksi varustetaso. Varustepaketteja on tarjolla kolme, jotka voi ostaa vaikka kaikki kerrallaan, tai vain yksitellen. Ulkonäöllisesti auton keulasta näkyy Toyotamaisuus, sukunäkö muuhun mallistoon. Muotoilua itse pitäisin onnistuneena. Uusi Proace on saatavilla 1,6- ja 2.0 -litran dieselkoneilla. Näistä pienempi on tehoiltaan 95hv, ja kaksilitraiseen tarjolla kolme eri tehoversiota, jotka ovat 122hv (vääntää 340Nm), 150hv (vääntää 370Nm) ja 174hv (vääntää 400Nm). Eroa PSA konsernin autoihin on Safety Sense, jota ei ole tarjolla PSA:n tuotteisiin. Manuaalivaihteiston lisäksi tarjolla on automaattivaihteisto, sekä PSA:lta tuttu robottivaihteisto. Kaikkein pienin korimalli on kuitenkin aina manuaalivaihteilla.

Koeajo

Toyota Proace ohjaamo

Penkin ja ratin säädöt hoituvat manuaalisesti, ja hyvän ajoasennon saavuttaa helposti. Koeajoauton kaksilitrainen kone tuottaa tehoja 150hv, ja vääntöä 370Nm. Jo heti kättelyssä käy hyvin selväksi se, että tehojen puutteesta tätä autoa ei voi syyttää. Koeajolenkki oli kaikkineen 141km pitkä, käsittäen niin moottoritieajoa, kuin myös mutkaisempaa tietä Nuuksion kautta Bodom -järven ympäri. Tavaratilaan oli lastattu painoksi joitakin säkkejä, joten tyhjällä autolla ei tarvinnut lähteä ajelemaan. Kuljettajalla on uudistuneessa Proacessa kaikin puolin hyvät oltavat. Ehkäpä suurimman moitteen voisi antaa vakionopeudensäätimestä – se on hankala käyttää, ja tämän lisäksi jää sopivasti ratin puolan taakse piiloon, joten sitä ei edes näe kunnolla. Lisäksi apparin puolen penkissä on parantamista, mikäli pidempijalkainen ihminen istuu siinä kauemmin – reisituki uhkaa loppua kesken. Tätä ongelmaa ei esiinny kuljettajan istuimessa. Kuusivaihteinen manuaaliaski on hyvä käyttää, vaihteet vaihtuvat hyvin. Kytkin on herkkä, jarrut on napakat – tähän kun tottuu, niin ongelmia tuskin ajossa tulee. Alustatuntuma on mielestäni ihan pätevän oloinen, toimiva. Auton sisään kuuluva äänimaailma on hillittyä. Sisään kuuluu lähinnä rengasmelu, moottoriäänien kuuluessa lähinnä kiihdytyksissä.

Lopputulema

Toyota Proace mittaristo

Nelivetoa ei ole saatavilla Proaceen – Hiaceen sen vielä sai. Mikäli ilman nelivetoa pärjäät, on Proacesta todellakin Hiacen korvaajaksi. Proacesta ja Hiacesta ei edes pitäisi pystyä puhumaan samassa lauseessa, mutta tein sen silti – kyseessä on niin eri autot. Mikäli Proace kiinnostaa, on korivaihtoehtoja tarjolla aiempaa pienikokoisempi Compact, jonka kokonaispituus on 4.6m, ja tavaratilan tilavuus 4.6 kuutiota. Korivaihtoehdoista keskimmäinen (tunnus L1H1) on pituudeltaan 4,9m, ja tavaratilan koko 5,3 kuutiota. Suurikokoisin Proace (tunnus L2H1) on 5,3m pitkä, ja tavaratilan vetoisuus 6,1 kuutiota.

Asiakastoimitukset alkanevat elokuussa, ja koeajoautot saapuvat jälleenmyyjäliikkeisiin lähiviikkoina. Ymmärtääkseni myös tila-automalli Toyota Proace Verso saadaan markkinoille, jotenka silmät kannattaa pitää senkin takia auki.

Ja hei te Hiacemiehet – menkää nyt äkkiä koeajolle!

Maahantuojan sivusto: www.toyota.fi

Hinnat alkaen: 26 899e (korimalli Compact), 29 401e (korimalli L1H1), 31 972e (L2H1)

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *