Koeajossa uudistunut VW Amarok V6

Volkswagen Amarok V6

Kun ensimmäistä kertaa näin uudistuneen Volkswagen Amarokin, niin ensimmäinen ajatukseni oli, että vautsi. Etumaskissa luki lisäksi, että V6. Tutkailtuani tarkemmin sain tietooni, että kaikki uudet Amarokit ovat tällä hetkellä kolmelitraisilla V6 koneilla, siinä missä edellinen korimalli oli kaksilitraisilla rivinelosilla, eri tehoversioin. Nytten eri tehoversioita on tehty tästä parilla sylinterillä kasvatetusta Amarok V6 -koneesta. Uuden auton toki tunnistaa Amarokiksi, mutta onko lopulta mitään muuta mennyt uusiksi, kun vain konehuone?

Mitä uutta?

Volkswagen Amarok V6

Koneen lisäksi ulkonäköä on uudistettu Vw:n nykymalliston mukaiseksi. Aiempaan verrattuna ohjaamon sisustus on pantu kokonaan uusiksi. Omasta mielestäni kaikki muutokset ovat ehkä vain parempaan suuntaan, sekä kertovat Amarokin äijämäistymisestä. Siinä missä edellinen malli oli Volkswagenin talviajokoulun perusteella maastokykyinen kulkine, antaa tämä uusi malli kenties ymmärtää tämän asian ulkoisilla ominaisuuksillaan, että asiat ovat vähintään yhtä hyvin. Ei tarvitse edes poiketa ylisurkeille teille poikkeamaan, jotta saa uskolleen vahvistuksen, että uusi Amarok on lajissaan loistava auto. Maastokykyä ei siis ole syytä kyseenalaistaa. Ainoa mitä pohdin tuoduista uudistuksista, on se, miksei nyt ole tarjolla yhtäkään rivi4 tai rivi5 -konetta? Yleensä nykytrendi on ollut koneiden litratilavuuksien- ja sylinterimäärien pienentäminen, mutta Amarokin kohdalla toimittiinkin juuri päinvastoin. Miksi? Itse toivoisin, että saataisiin vaikkapa se rivi4 takaisin edes yhden tai kahden tehoversion turvin. Tämän moottorivaihtoehdon puuttuminen tuntuu mielestäni jo pröystäilyltä. Rivi4 saattaisi löytyäkkin helposti Amarokin keulille, koska muu hyötyajoneuvomallisto käyttää rivi4 -koneita. Tahtotila näiden laittamiseen Amarokiin ehkä puuttuu? Nytten Amarokissa nähtävä V6 -kone on jo nähty aiemmin Audin A6- ja A7 -malleissa vuonna 2014.

Koeajoauto

Volkswagen Amarok V6

Koeajoauto on tosiaan sillä tehokkaimmalla, 224hv koneella, mikä on saatavissa Amarokiin. Kyseisen koneen vääntömomentti on 550Nm. Kyseinen tehoversio toimitetaan aina automaattivaihteistolla. Pienitehoisin versio, josta irtoaa tehoa 163hv ja vääntöä 450Nm, on taasen aina manuaalivaihteilla. Tehoversioista keskimmäisin, 204hv ja väännöltään 500Nm, on saatavissa sekä manuaali- että automaattivaihteilla. Koeajoauton varustetasona on Highline, parhaan varustetason ollessa Aventura. Automaattivaihteistot on alkuun 7 -pykäläisiä DSG -kaksoiskytkinvaihteistoja, kuulemani mukaan 8 -pykäläinenkin DSG olisi tulossa.

Koeajo

Volkswagen Amarok V6 ohjaamo

Pienestä moottorivaihtoehtojen kyseenalaistamisesta huolimatta olen liekeissä siitä, että pääsin koeajamaan uutta Amarokia! Nahkapenkkien säädöt hoituvat sähkötoimisesti, ratin säädöt taas manuaalisesti. Hyvä ajoasento on löydettävissä, ja kuljettajan penkki on ihan hyvä istua. Kun otan itselleni kuskin paikalle mieluisan mutta loistavan ajoasennon, meinasi kuvaa takapenkiltä ottaessa jo polvet osua etupenkkiin turhankin helposti. Jotenka olin tyytyväinen siihen, että sain aloittaa varsinaisen koeajolenkin kuvan ottamisen jälkeen, eikä tarvitse jäädä takapenkille matkustajaksi.

Jos on aiemmin ajanut automaattivaihteisella autolla, ei tällä autolla ajaminen tuota silloin mitään ongelmia. D -vaihde pesään ja painaa sitten vain kaasua. Auto liiakahtaa mukavan oloisesti, potkua ja vääntöä todellakin riittää kutoskoneessa. 224hv liikauttaa tätä isoa autoa sopivasti. Moottoriäänet kuuluvat voimakkaasti kiihdyttäessä sisään kokonaisen sinfoniaorkesterin voimin, mutta perus kaupunkinopeuksissa miltään hillittömyyksiltä äänet eivät kuulosta. Kun kaasua käyttää maltilla, pysyy tällöin myös V-koneen sinfoniaorkesterimainen murina pois. Ohituskiihtyvyyttä on tarjolla jopa muille jakaa. Lievestuoreella poikkesi koeajoreitti hiekkatiellekkin, ja auto selvisi kaikesta kunnialla läpi. Vaikka auto tuntui maantielläkin tasaisen varmalta menijältä, niin auto vain paranee sitä enempi, mitä pahempaa paikkaa sille näyttää. Vaikka tämä auto vaikuttaa kuin luodulta maastoajoon, hoitaa sillä ehdottomasti myös kaupunkiasiat ja työmatkaliikenteen, sekä käy kyläilemässä.

Lopputulema

Volkswagen Amarok V6

Volkswagen on mielestäni näyttänyt sen, että jo ennestään hyvin tehdyt asiat voidaan tehdä vieläkin paremmin. Olen ymmärtänyt, että neloskoneen poistaminen Amarok -mallistosta johtuu siitä, että Vw haluaa vanhan tekniikan tilalle uutta tekniikkaa. Minä olisin silti ehkä saattanut harkita yhdeksi uudeksi moottorivaihtoehdoksi jotakin kaksilitraista tehoversiota. Vääntöähän tämä uusi kuutoskone toki hyvin tarjoaa, mutta varsinkin yritysasiakkaille tuntuu verotukselliset asiat olevan autohankinnoissa vähintäänkin tärkeässä roolissa – ainakin jos uudesta autosta on kyse. Ja autoverotushan perustuu meillä täällä Suomessa auton päästöihin. Päästöt eivät ole oleellisesti kasvaneet edellisestä mallisarjasta, sen osoittaa jo valmistajan sivuilla ainakin vielä toistaiseksi olevat vanhan- sekä uuden Amarokin tekniikkatiedot (tilanne 8.10.2016). Päästöjä olisi pienemmästä päästä voinut saada alaspäin sillä mainitulla rivinelosella, mikä olisi pienentänyt auton ostajan verotaakkaa.  Kaikesta huolimatta on Amarok kyllä hieno auto ajaa. Se lienee syy, miksi olen laskujen mukaan koeajanut jo neljää eri Amarokia, eri varusteilla!

Hinnat alkaen: Volkswagen Amarok Comfortline, 204hv ja manuaaliaskilla 46 000e. Halvin viisipaikkainen versio (koeajoautokin oli viisipaikkainen), kustantaa halvimmalla Comfortline -varustetasolla noin 58 300.

Koeajoauton lainasi: Jyväskylän Autotarvike / ww.jklautotarvike.fi

Valmistajan sivusto: www.volkswagen-hyotyautot.fi, www.volkswagen.fi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *