Koeajossa uusi Citroen Jumpy

Uusi Citroen Jumpy

Kesäkuussa kävin koeajamassa uudistuneen Toyota Proacen. Koska Proace perustuu edelleenkin PSA -konsernin tuotteisiin, halusin käydä kaiken tämän alkulähteellä, ja koeajaa uudistuneen Citroen Jumpyn. Lämpenin kesällä Proacelle, ja nyt lämpenin uuteen Jumpyyn. Kysymys onkin, kylmenikö asenteeni Proaceen? Onhan Toyotassa tällä kertaa kyse tavallaan kopiosta, jossa Ranskalaisuus näkyy. Nyt oli koeajossa se aito ja alkuperäinen Citroen Jumpy, jossa Toyotasta muistuttaa lähinnä renkaan navat. Mitenkä Toyotamainen on tämä uusi Citroen Jumpy – vai onko Toyota Proace sittenkin Citroenmainen? Tässä on kysymykset, joita olen pohtinut tehdessäni tätä koeajoartikkelia. Koeajamatta on vielä ainakin Peugeot Expert, joka perustuu myös samaan malliin, kuten Proace ja Jumpy. Sen koeajon uskon menevän jo niin filosofiaksi, että keskitytään nyt näihin muihin.

Koeajoauto

Uusi Citroen Jumpy

Koeajoauto on autoliikkeen esittelykäytössä. Auto on varustettu kaksilitraisella dieselkoneella, joka tuottaa tehoja 120hv. Keskikulutuksen valmistaja lupaa olevan 5,3 -litraa sadalle, hiilidioksidipäästöjen 139g/km. Vaihteistona löytyy 6 -vaihteinen manuaali. Lisävarustelistalta on koeajoon rastitettu esimerkiksi ilmastointiautomatiikka, sadetunnistin ja navigointi. Automaattivaihteistoa kaipaavalle automaattikin on tarjolla, joskaan ei kaikkien moottorikokojen kanssa. Hinnasto lupaa automaatin vain 180hv -tehoisen koneen kanssa. Kuormatilaa on tarjolla kolmessa eri koossa, joista koeajoauto on siis se keskimmäinen, 5.3 -kuutioinen. Pienempi tavaratilan koko on 4.6 -kuutiota, ja isompi 6.1 -kuutiota. Kuormatilan koot ovat siis tismalleen samat, kuten Hiacen -korvaaja Proacessakin. Moottoreita on saatavilla Jumpyyn useammassakin eri teholuokassa, jotka ovat 95hv, 115hv, 120hv, 150hv ja 180hv.

Jumpy on saamassa myös henkilökuljetusmallin, joita kuulemani mukaan on jo maahantuojalla 2kpl. Tätä versiota Jumpystä ei ole vielä hinnoiteltu täällä Suomessa. Tämä versio tottelee nimeä Spacetourer.

Koeajo

Uusi Citroen Jumpy

Koeajoautossa penkin säädöt hoituvat manuaalisesti. Ratissa on säätövaraa sopivasti – pituus ja etäisyys -suunnissa. Hallintalaitteet löytyvät sopivilta paikoilta, mistä niitä on helppo käyttää. Seuraavana vaihde pesään, ja liikenteeseen. Liikkeellelähtö on vaivaton. Kytkintuntuma on herkän oloinen, mutta ei mitenkään mahdoton – siihen tottuu nopeasti. Ajettaessa sukulaisuuden Toyotaan huomaa, mutta ei se tästä autosta siltikään huonoa tee. Alustatuntuma on mukava moottoritiellä, kuten taajamassakin. Ajotuntuma on henkilöautomainen, lähes kuten ajaisi isoa henkilöautoa. 120 -heppainen kone tuottaa tehoja riittävästi tämän auton liikuttamiseen, ja sillä teholukemalla tuntuisi arkiasiat hoituvan sujuvasti. Toisin kuten Proacen kesäkuisessa pressissä, jolloin oli lastia kyydissä, tämän koeajolenkin tein tällä kertaa tyhjällä autolla. Ohituskiihtyvyyttä voi todeta tästä autosta löytyvän myöskin, jalkoihin ei tarvinnut koeajolenkillä jäädä.

Lopputulema

Citroen Jumpyn tavaratila

Olihan se Toyota Proace kieltämättä hyvä ajaa. Niin oli myös tämä uusi Citroen Jumpy. Kumman valitsisit? Itse olen yrittänyt esittää itselleni kysymyksen, että miksi ostaa kopio, jos voi ostaa alkuperäisen? Koeajoauto oli koeajohetkellä jo hinnoiteltu, ja hintalappuun oli kirjattu summaksi 33 990e. Hinnat alkaen -malli maksaa 25 996e, ja sillä saa XS -korimallin, eli lyhyimmän akselivälin. Tuolloin tavaratilan tilavuus on 4,6 -kuutiota. Tässä mainitussa versiossa hinta on jopa karvan halvempi kuin Toyotalla vastaava. Pikavilkaisu osoittaa, että Citroenin hinnat suhteessa Toyotan hintoihin on suunnilleen samat, hätkähdyttäviä eroja ei ole.

Väistämättä koeajo, ja siitä seurannut hinnaston pohdinta pistää miettimään, että millä perusteella ostopäätös sitten syntyy? Ehkäpä loppujen lopuksi mielikuvat ratkaisevat. Toisaalta, Suomessa on jo ennestään vahva Toyota -kanta, jotka voisivat innostua Proacesta. Mutta toisaalta, jos hyvin käy, voisi tässä olla markkinarakoa myös Jumpylle, jos markkinoinnin vain kohdentaisi sopivasti. Käytännössä molemmat autot ovat hyviä ajettavuudessa, Proace ja Jumpy. Mielikuvapohdinnoissani tulen lopputulokseen, että markkinointi- ja myyntipuolen ihmisillä on luultavasti iso vaikutus siihen, kumpi auto myy enemmän. Vai onko Toyota -ihmisillä mielikuvat sittenkin liian tiukassa, että voisivat mennä Citroenin liikkeeseen? Aika näyttää, ja mielikuviin voi uskoakseni vaikuttaa markkinoinnilla.

Jos et ole vielä lukaissut aiempaa Toyota Proacen koeajoartikkelia, ja harkitset tämmöisen auton ostoa, niin vilkaise ihan mielenkiinnosta myös se.

Koska Hiacen poistuminen markkinoilta toi ainakin minulle mukanaan uudelleen ajattelun ajan, uskallan tarjota autoa vaihdettaessa vaihtoehdoksi myös Citroen Jumpyä.

Citroen Jumpy mittaristo

Koeajoauton lainasi: Käyttöauto Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Valmistajan sivusto: www.citroen.fi

Hinnat: XS -korimalli 25 996e, M -korimalli 29 979e, XL -korimalli 31 290e. Halvin automaattivaihteinen kustantaa 34 245e.

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *