Koeajossa Volkswagen Transporter T6

Volkswagen Transporter T6

Tällä kertaa oli koeajossa Volkswagen Transporter T6. Kyseessä siis Volkswagenin hiljattain julkaisema, kuudes mallisarja suositusta Transporterista. Kyseinen mallisarja oli kesäkuussa ensimmäistä kertaa nähtävissä Helsingin kuljetusmessuilla, ja on nytten ehtinyt koeajettavaksi liikkeisiin. Koeajoauton moottorina on 2-litrainen TDI, joka onkin samalla ainoa tarjolla oleva dieselkone, eri tehoversioineen. Tehoja koeajoautossa on 103kW. Bensakonekkin olisi tarjolla – kyllä vain, luit oikein. TSI -koneinen Transporter todella löytyy maahantuojan sivuilla ladattavissa olevasta hinnastosta. Koeajoauton vaihteistona on 6-portainen manuaali. Ulkonäössä on myös yhtäläisyyttä vanhaan – sillä pakettiautoa ei ole helppoa piirtää täysin uusiksi. Tai voisihan sen piirtää uusiksi, mutta käytännöllisyys lienee kärsisi.

Mitä uutta? Mitä vanhaa?

Volkswagen Transporter T6

Mallisarjan uudistuksen näkee ehkäpä parhaiten auton keulasta, sekä kojelaudasta. Auton keulassa uudistukset on toteutettu siten, ettei asiaan perehtymätön nopeasti katsoessaan mitään kovinkaan kummoisia eroja edeltäjään huomaa. Ero on toki nähtävissä, jos T5 ja T6 Transporerit ajaisi vierekkäin. Selkeämmän eron vanhaan huomaakin auton kojelaudasta. Transporterin kanssa samaan korimalliin perustuu edelleenkin Multivan, jota myydään pikkubussina. Toki myös Transporter on saatavana bussina, mutta Multivan om tässä lajissaan paremmin varusteltu, eikä sitä saa pakettiautona. Kesäkuisilla Kuljetusmessuilla kävin jututtamassa Volkswagenin edustajaa tästä uudesta mallista, ja opin myös sen, että uusi malliversio T6 tarjoilee luokassaan ainoan mukauvutan vakkarin. Kyseistä mukautuvaa vakionopeudensäädintä ei ole aiemmin pakettiautoissa nähty. Lisäksi uuden mallin myötä sanotaan näkemiin vanhoille Euro5 -päästönormit täyttäville koneille, ja otetaan moottorivalikoimaan uudet Euro6 -koneet, joista kaikkein tehokkain on kuulemani mukaan 150kw. Uusien Euro6 koneiden teholukemat alkavat 62kw:sta,.

Volkswagen Transporter T6

Edeltävään T5 -mallisarjaan verrattuna tavaratila on pysynyt ennallaan. Myös “kaappariovet” on saatavilla, mikäli kuvan mukainen tavaratilan takaovi ei miellytä. Tavaratilan muotoilu uskoakseni toimiva. Kuormansidontalenkit tavaratilan lattiassa on toki ehdoton vakiovaruste.

Volkswagen Transporter T6

Myös sivuovi on pysynyt ennallaan.

Ajaminen

Volkswagen Transporter T6

Koeajoautossa penkin säädöt, sekä ratin säädöt hoituvat manuaalisesti. Ratissa riittää säätövaraa sinne minne tarvitsee, eli pituus- ja etäisyys. Hyvä ajoasento on ainakin kokoiselleni kuljettajalle saavutettavissa ilman suurempia ongelmia (olen 170cm pitkä). Ajotuntumassa on pyritty parempaan ergonomiaan, mitä vanha T5 oli. Vaikka auto varsinkin ulkoapäin helposti näyttää vanhalta mallisisareltaan, ja myös osin tuntuu siltä, niin silti näkisin, että vaihto uuteen kannattaa viimeistään silloin, kun vanhat T5:et tulevat vaihtoikään. Varusteita on siirretty henkilöautopuolelta pakettiautopuolelle, mikä tuntuu olevan nykypäivää. Henkilöautomaisuuteen pyrkimistä nimittäin pakumallistossa tuntuu olevan ainakin jossain määrin. Koeajolenkki sisälsi niin kaupunkiajoa, kuin maantieajoakin. Maantiellä auto kulkee tasaisesti, ja kaupungissa varsinkin tottunut pakukuski pärjää ongelmitta. Katvealueita toki on näkyvyydessä taaksepäin, mutta sen puutteen paikkaa osittain sopivan isot peilit – niinkuin asia aina pakettiautoissa on. Huonommilla teillä poikkesin vähän matkaa, mennessäni kuvaamaan autoa. Sielläkin auto selvisi riittävissä määrin.

Yhteenveto

Vaihtoa kannattaa harkita, ja koeajolla kannattaa käydä viimeistään sitten, kun se oma paku on vaihtoiässä. Tarjolla on myös neliveto ja automaattivaihteisto, mikäli niitä tarvitsee. Hinnan suhteen liikutaan suunnilleen samoissa lukemissa, mitä edeltäjämalli maksoi. Varusteiden lisäksi uusi moottorivalikoima on se, miksi vähintään koeajo on kiinnostava.

Volkswagenit myy: Jyväskylän Autotarvike

Hinnat alkaen: 33 929e

3 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *