Kun Amerikkalainen unelma vaihtui Saksalaiseen – koeajossa Audi A7 Sportback

Audi A7 Sportback vm2011 / kuvat Mikko Kilkki

Hei sinä, joka taannoin toivoit minun blogiini Audi A5 Coupea. Ajattelin nostaa panoksia, ja kokeilla kepillä jäätä. Unelmat on tehty toteutettaviksi, ja niinpä koeajoon lähti Audi A7 Sportback. Kelpaako? No yritän ainakin. Koeajoauto on vuosimallia 2011, ja ajettu 191 000 kilometriä. Vaikka se on paljon se,  sisusta ja muutoinkin auto näyttävät siisteiltä. Kilometrilukemaa ei pidä liikaa säikkyä – tällä autolla on vielä elämää edessä. Menohaluista  on vastuussa kolmelitrainen V6. Se käy dieselillä. Kyseinen V6 on varsin huikea esitys, ainakin tässä autossa! Siinä on nimittäin sitä jotain.. Varsinkin kun mukaan lasketaan neliveto. Nelivedon olemassaolosta kertoo termi Quattro, mikä on Audin nimitys kyseiselle vetotavalle.

Audi A7 Sportback – millaiset varusteet siihen tarvitaan?

Audi A7 Sportback vm2011 / kuvat Mikko Kilkki

Auto on ollut aiemmin yhdellä omistajalla, ja siinä on täydellinen huoltokirja. Kangaspenkit näyttävät ehjiltä, ja ajoasento säädetään ihan käsipelin. Ilmastointiautomatiikka ja automaattiaski löytyvät myöskin. Tämä on alkuperäinen Suomi-auto, ja viimeisin huolto on tehty 190tkm kohdalla. Paljoa ei siis ole sen jälkeen ajeltu tällä kulkineella. Myös vetokoukku löytyy – se on taittuvaa mallia, joten ulkonäkösyistä sen saa pois näkyvistä. Kilpailevia malleja ovat esimerkiksi Mercedes-Benz CLS, Jaguar XF, ja Porsche Panamera. Audi A7 on saatavissa myös etuvetoisena. Nelikkoon ei ole pakko tyytyä, vaikka minä sellaisen toki itselleni ottaisin, kun mahdollisuutta tarjotaan. Audi A7 ensiesiteltiin vuonna 2010, ja se jakaa saman pohjalevyratkaisun vuonna 2011 esitellyn A6 -mallin kanssa. Auton mitat ovat seuraavanlaisia: pituus 4969mm, leveys 1911mm, ja korkeus 1420mm. Tavaratilan koko on 535 -litraa.

Dieselkoneiden lisäksi Audi A7 on ostettavissa myös bensakoneella. Tarjolla on esimerkiksi kolmelitrainen bensamylly, joista vanhempi tuottaa tehoja tasan 300 -hevosvoimaa, ja vuoden 2012 jälkeen 310 -hevosvoimaa. Vääntölukema on molemmissa 440 -Newtonia.

Koeajo

Audi A7 Sportback vm2011 / kuvat Mikko Kilkki

Ohjaamo vaikuttaa tyypilliseltä nykypäivän Audilta. Hallintalaitteet löytyvät hyviltä paikoilta. Kun lähtee ajamaan, käy hyvin selväksi, että kone pitää sisällään huikeat menohalut. En edes keksi perusteita, miksi tähän pitäisi ylipäätään tehokkaampi kone saada? 245 hevosvoimaa riittää jokaiselle perusjantterille kyllä. Luulen, että Bullmentula pärjäisi myös näillä tehoilla. Vääntömomentti on tasan 500 -Newtonmetriä – nimenomaan auton, eikä Bullmentulan. Ohjaustuntuma sekä ratti on ainakin omaan käteeni sopivat, etupenkki tuntuu myös minulle sopivalta. Auto on varsinkin uutena sen hintainen, että olettaa sopii kaiken olevan mallillaan.

Audi A7 Sportback vm2011 / kuvat Mikko Kilkki

Moottoritiellä ajaessa alustatuntuma on hyvä. Jos Audi A8 on liian överi, tai haluat muutoin hinnakkaan coupe -tyyppisen auton, on tämä A7 silloin Audin näkemys asiasta. Mutta jos ehdottomasti taas halvempaa coupe -mallista autoa haluat, niin A5 coupe lähtee halvimmillaan uutena noin 48 000 euroon. Sitten on nämä vaihtoautot vielä lisäksi. Tästä ostaisi joku vaihtoautorivistössä majailevan A7 Sportbackin 34 780 euroon. Nämä on näitä valintakysymyksiä, joiden eteen automies aina autoa ostaessaan joutuu. Audi A5 on menneinä vuosina käynyt koeajossani pariinkin otteeseen, ja Audia kaipailevalle sekin hyväksi valinnaksi todettu. Kyseiset Audi A5 versiot olivat etuveto manuaaliaskilla, ja neliveto automaattiaskilla.

Lopputulema – riittääkö Audi A7, vai pitääkö olla peräti RS7? Vai väliin jäävä S7?

Audi A7 Sportback vm2011 / kuvat Mikko Kilkki

Takaluukku on muuten jonkun fiksun Saksalaisen insinöörin suunnittelema. Esimerkiksi Skoda Octavia kätkee sisälleen vastaavan ratkaisun takaluukun osalta.

Jos nyt satut olemaan se rahamies, jolla on hieman ylimääräistä, niin osta toki vaikka Audi RS7. Minä olisin jo varsin tyytyväinen omistaessani edes perusmallin A7:n. Toki Audi S6 ja RS3 malleilla ajaneena voin sanoa, että tuntuvathan ne toki mukavilta. Mutta varsinkin jos auto tulee vain ainokaiseksi käyttöautoksi, niin käytännöllisyyttä kannattaa myös pohtia. Audi A7 Sportback vaikuttaa taipuvan myös käyttöautoksi, kokoa piisaa uskoakseni riittävästi. Matkamiehelle on myös vakionopeudensäädin, ja hyvältä kuulostava äänentoistojärjestelmä. Jos vain budjetti sallii, niin tässä olisi yksi unelma, joka muuttui juuri Amerikkalaisesta Saksalaiseksi. Audi RS7 maksaa uutena lapselliset 198 298 euroa, kun taas perusmallin Audi A7 irtoaa halvimmillaan 78 998 euroon. Uuden hinnat koskevat uudistunutta mallia, eitkä tätä vanhaa.

Audi A7 Sportback on hienosti balanssissa oleva auto. Jos vaihtoauto on näillä kilometreillä on näinkin jees, niin uusi on luultavasti sitten itse täydellisyyden multihuipennus. Miltähän vaikkapa RS7 mahtaisi tuntua? Olisi itseasiassa mukava kokeilla.

Koeajoauton speksit: Audi A7 Sportback, vuosimalli 2011, ajettu 191tkm. Huollot tehty ajallaan, huoltomerkinnät löytyy huoltokirjasta. Hinta 34 780 euroa. Auto vaikuttaa koeajon perusteella siististi pidetyltä.

Myytäviin Audi A7 -malleihin voi tutustua:

Katso Audi-malliston uudet autot
Katso Audi A7 -mallisarjan uudet autot
Katso myytävät Audi vaihtoautot
Katso myytävät Audi A7 vaihtoautot

 

Koeajoauto myynnissä: Rinta-Jouppi, Jyväskylä / Juha Kalavainen, 050 577 2418
www.rinta-jouppi.com

Teksti ja kuvat: Mikko Kilkki