Kun joskus rekkamieheksi halusin – Koeajossa Scania G400 6×2

Scania G400 6x2 opticruise 2010 / kuvat Mikko Kilkki

Toisinaan poden kovaakin kuumetta tien päälle, ja nimenomaan raskaalla kalustolla. Sitä on päästävä lääkitsemään aina tasaisin väliajoin. Se tunne on jotenkin aika äijä, kun auton saa pysäköidä rekkaparkkiin, ja tavalliseen parkkiin mahtumisesta voi vain uneksia. Tällä kertaa ajoon lähti Scania G400 vuodelta 2010. Vaihteistona on kytkinpolkimeton Opticruise, akselistorakenne on 6×2. Kyseessä siis kolmeakselinen auto, joka vetää yhdeltä akselilta. Vetävän akselin virkaa hoitaa tunnetusti paripyöräakseli. Opticruisehan ammattipiireissä tiedetään robottivaihteistoksi, jollaisen saa Scaniaan todellakin myös kytkinpolkimen kera – tai halutessaan ilman. Itse olen ajanut myös Scanioita, joissa on kytkinpolkimellinen Opticruise. Kytkinpoljinta käytetään aina pysähtyessä ja liikkeellelähdöissä, vaihteet vaihtuvat ilman poljinta. Autona Scaniat ovat minulle tuttuja jo autokouluajoilta, jossa ajamani auto oli vuoden 1989 Scania 113H 340. Olisi toki hauska päästä fiilistelemään, ja ajelemeaan nostalgiamielessä vielä 3-sarjan Scaniaa.. Scanian V8 mallistosta minulle tutuiksi on tulleet R500, R560 ja R580. Se kaikkein tehokkain Scania R730 on harmi kyllä kokematta. Vastapainoksi, Volvo FH16 750 olen pariinkin otteeseen jo ajanut.

Koeajoauton speksit, ym..

Scania G400 6x2 opticruise 2010 / kuvat Mikko Kilkki

Kuorma-auton vaihteet vaikeat? Ei ole – siinähän selvästi R, N ja D.. Samassa viiksessä on myös hidastin.

Koeajoauto on, kuten mallinimikin kertoo, 400 -hevosvoimaisella koneella. Kyseinen kone on 13 -litrainen rivi6, ja vääntömomentti on 2100 Newtonia. G-sarjan ohjaamo on tämän ikäluokan malleista se keskimmäisin, korkeamman hyttimallin ollessa R, matalamman P. Scanian malliuudistuksen myötä uusin ja hienoin ohjaamomalli on S.

Scania G400 6x2 opticruise 2010 / kuvat Mikko Kilkki

Joskus olen miettinyt G-sarjan merkitystä, koska erot R-sarjaan ovat pienet. G-sarjassa on lähinnä 8cm matalampi ohjaamo, ja V8-moottorin puute. V8 -kone on ollut perinteisesti tarjolla vain R-sarjaan. Kerran laskiessani autojen hintoja, uskon ymmärtäneeni G-sarjan merkityksen: Jos auto on hieman R-sarjaa edukkaampi, kertautuu tämä alennus, kun yritys ostaa useampia autoja kerralla. Esimerkiksi puolustusvoimille tuntuu menevän isoja määriä G-sarjan Scanioita. Puhutaan helposti isoistakin rahasäästöistä. Ja ajo-ominaisuudet ovat käytännössä samoja. Tai ainakaan mitään oleellista eroa ei ole, kun otetaan G- ja R- sarjalaiset samoilla varusteilla.

Koeajoauton kylmäkoneen on tehnyt Carrier. Perälautanostin ja vetokidan puute viittaavat siihen, että auto on speksattu jakelukäyttöön. Ja jakotavarana on kulkenut elintarvikkeita, miksei toisinaan myös rahtia. Kontti on kylkiaukeava, joten isompaakin rahtitavaraa mahtuu kyytiin. Auton kokonaispituus ilmoitetaan olevan 11,4 metriä. Koska autossa ei ole mitään megalomaanista makuuohjaamoa, kuten Topline, jää kokonaispituudesta kontille hyvä siivu. Kolmeakselisuus mahdollistaa 27 000 kilon kokonaispainon. Kantavuus on 13 000 kiloa, joten auton paino ottaa kokonaispainosta kaiken lopun. Akseliväli on 5 900 millimetriä, siis karvan vajaa 6 metriä.

Koeajo

Scania G400 6x2 opticruise 2010 / kuvat Mikko Kilkki

Heti ohjaamossa huomaa Scaniamaisuuksia – rattikin säätyy, noh varsin Scaniamaisesti. Ja vilkun ääni, tunnistan jo näistä kahdesta asiasta Scaniaksi vaikka unissani. Auto käyntiin ja kierroksia, sillä paineilmajärjestelmä ilmoittaa paineilman laskeneen liian alas. Tämän jälkeen vaihde pesään ja menoksi. Kyllä muuten hellii, ai että.. Ymmärrän niitä, jotka joskus rekkakuskeja ovat halunneet olla, tai miksei joku halua vieläkin.

Scania G400 6x2 opticruise 2010 / kuvat Mikko Kilkki

Auto on isokokoinen, ja aivan julmetun pitkä, aiemmin mainitut 11.4 metriä. Etummaisen akselin lisäksi myös takimmainen akseli kääntyy. Takimmaisen akselin saa myös nostettua ylös, mutta akseli alhaalla tuo vakautta enemmän. Teli ylhäällä ajaminen toki säästää taka-akselin renkaita, ja peräylitystä kertyy tuolloin varsin huikeasti. Peräylitys on syytä muistaa risteysajossa. Akselin nosto on toki talvella tärkeä asia, koska yhden vetävän akselin takia vetopito ei ole se optimaallisin liukkailla keleillä. Vaikka auto on ajettu jo 450 tkm, noin puolimiljoonaa, vaikuttaa kaikki olevan koeajon perusteella kondiksessa.

Lopputulema

Scania G400 6x2 opticruise 2010 / kuvat Mikko Kilkki

Hintaa tällä autolla on 49 000 euroa + ALV. Koneen päästöluokitus on Euro5, nykyisten kuorma-automallien ollessa jo Euro6 -luokituksella. Tästä siis oiva pirssi jakelukuljetuksiin, eiköhän tähän rahaan aja vielä sen miljoonan täyteen. Tai mikäs siinä jos massia on, niin voisi tämmöisen auton ostaa kauppakassiksi, ja jaella naapureillekkin kauppaostokset samalla.

Autoa myy: Niemi-Korpi Oy, Jyväskylä / www.niemikorpioy.com

Maahantuojan sivusto: Www.scania.fi

Koeajoauto tiivistetysti: Scania G400 6×2, ajettu noin 450tkm, vaihteisto Opticruise, kantavuus 13 000 kg, nostoteli, kylmäkoneena Carrier. Kontin pituus 9.3m, ilmajouset, ilmastointi, PL-nostin 2000kg. Hinta 49 000e + ALV.

Mikko Kilkki