Kun liikkeestä matkaan Marilyn lähti – koeajossa Chevrolet Corvette C4

Muistan, kuinka lapsuuteni yksi suosikkiautoista oli Chevrolet Camaro – varsinkin vuonna 1982 esitelty kolmas mallisarja. Myöhemmin myös Chevrolet Corvette pitkän keulansa kanssa teki lähtemättömän vaikutuksen – varsinkin C6 korimalli. Aiemmin en ole Corvetella ajanut, joten nyt C4 sai tyydyttää haluja Corvettea kohtaan. Tämä on sen ajan Vette, jossa oli vielä luukkuvalot. Luukkuvalot on lisäksi C3- ja C5 korimallin Corveteissa, mutta C6 -koppaisesta ne ovat jo hävinneet. C7 -korimallissa mentiin jo niinkin pitkälle, että pyöreät takavalot korvattiin erimuotoisilla. Joitakin erikoismalleja lukuunottamatta Corvetessa oli pyöreät takavalot vuodesta 1953 vuoteen 2013, joten historian sääntöjä on vahvasti menty rikkomaan. En tiedä pitäisikö jonkun siis hävetä, vai minun uudistaa ajattelumallini? Tätä filosofista pohdintaa olen käynyt viimeiset vuodet, kun C7 Corvettea on myyty. Pyöreät takavalot yksinkertaisesti vain kuuluvat Corvetteen – sen kertoo jo historiakin. Olen jo melkein nähnyt unta siitä, että aikanaan tulevaan C8 -Vetteen saataisiin jälleen ne perinteiset pyöreät takavalot takaisin. Tai muuten minä ajan koko lopun ikääni C6 -koppaisella Corvetella, sitten kun vakiduunin saan. En tiedä, onko suhtautumiseni Corvetteen enemmän järkeä vai tunnetta.

Millainen auto on Chevrolet Corvette C4?

Corvette on alunperin saanut nimensä taistelulaivasta. Corvette C4 esiteltiin vuonna 1984, ja sen tuotanto jatkui aina vuoteen 1997 saakka. Moottorina nähtiin aina V8, vetotavan ollessa Amerikkalaisittain takaveto. 5,7 -litrainen pata tuottaa tehoja 246 hevosvoimaa, suuritehoisimman version ollessa 450 hevosvoimainen. Autossa on käytetty monessa kohtaa lasikuidun sijasta muovia, ja autossa on Targa-katto. Autossa on siis kattopala, jonka saa otettua irti, jolloin myös takalasi jää normaalisti paikalleen. Koeajoauto on tuotu ulkomailta Suomeen, ja se on automaattivaihteinen. Konepeltiin on vuonna 2012 joku ruiskumaalari leipaissut Marilyn Monroen kuvan. En tiedä kuka tämä maalari oli, mutta hienon kuvan on ainakin tehnyt! Rengaskoko on järeähkö, takarenkaiden ollessa 275mm leveät, eturenkaiden leveyden ollessa 235mm. Pitoa tuntuu piisaavan järkyttävän paljon. Alla oleva vannekoko on 19 -tuumaa.

Koeajo

Chevrolet Corvette C4 Marilyn / kuvat Mikko Kilkki

Jos nyt nätisti kuvaillaan, niin sisustaltaan tämä auto ei ole enää se kedon kaunein kukka. Moottori kuitenkin käy asiallisesti, ja ulkoapäin vaikutelmasta on annettava pisteet Marilynin kuvan maalenneelle maalarille. Moottoritiellä V8 koneen äänet ovat vaikuttavat, varsinkin kun kickdownin polkaisee pohjaan. Äänien ja konepellin maalauksen lisäksi näyttävää tässä autossa on hinta – 13 880 euroa. Mutta toisaalta, eihän se kallis ole, jos sen vain rahalla saa.

Chevrolet Corvette C4 Marilyn / kuvat Mikko Kilkki

Tyypillinen mittaristo vuosimallin 1991 autossa? Tässä autossa on sähkölasitkin.

Mä olen aina sanonut, että Jenkkiautot on hyviä silloin, kun niitä haluaa korjata talven, ja ajaa kesän. Talvellahan tällä autolla ei muutenkaan kyllä tekisi mitään, takavetoisuuden takia. Harrasteautoksihan tämä varmasti lähteekin.

Lopputulema

Chevrolet Corvette C4 Marilyn / kuvat Mikko Kilkki

Vaikka jenkkikulkineita teknisesti parempiakin autoja on, pidän silti Corvettea urheiluautoista yhtenä kauneimmista. Sen muodoissa on jotakin, mikä vetoaa meikäläiseen vielä tänäkin päivänä, vuosien fanittamisen jälkeen. Haaveissa on vielä omistaa joskus oma Corvette, sitä odotellessa nälkä kasvaa syödessä. Vaikka Chevroletin maahantuonti onkin lopetettu, on esimerkiksi Corvette ja Wildhawk edelleen ostettavissa uutena Suomestakin. Suomessa toimii edelleenkin yrityksiä, jotka pystyvät toimittamaan uusia Corvetteja Suomeen rekisteröitynä.

Jos Corvette ei satu miellyttämään, on Jenkkisporttia etsiessä valinnanvaraa – esimerkiksi aikaisemmin mainittu Chevrolet Camaro, Pontiac Firebird, Dodge Viper tai Dodge Stealth.

Koeajoauto myynnissä: Rinta-Jouppi, Jyväskylä / www.rinta-jouppi.com

Mikko Kilkki