Kun polttoainelasku hymyillyttää – Koeajossa Skoda Octavia G-TEC

Skoda Octavia G-TEC / kuvat Mikko Kilkki

Olen jollain tavalla tainnut hurahtaa kaasuautoiluun. Kaverini on kyseisiä autoja omistanutkin, minä vasta haaveilen sellaisesta. Edellinen blogin puolella nähty koejaokulkine oli Mercedeksen E200 NGT, kaasuauto sekin. Ja tottahan se on: Ajo-ominaisuudet eivät häviä vastaavalle bensakoneiselle – tai jos häviävät, niin sitten lähinnä paperilla. Samalla lompakko kiittää, kun kilometrit kuitenkin tulevat vastaavaa bensakäyttöistä autoa edukkaammiksi. Samaan hengenvetoon voisi myös todeta sen, että sellaisia leasingpaketteja on tarjolla, jossa tankkiin laitettava kaasu kuuluu leasingpakettiin kiinteänä kuukausimaksuna. Ja jos ajelee tankkausverkoston ulottumattomissa, ja kaasu loppuu, niin matkaa pystyy tottakai jatkamaan bensalla. Ja alun lopuksi vielä ilouutinen yksityisautoilijoille: Leasingmalleja löytyy myös yksityishenkilöille – firmaa ei tarvitse omistaa. Nousiko nyt autokuume? Minulla ainakin.. Autokuumetta kenties nyt 40+.

Skoda Octavia G-TEC – mitä ja millainen se on?

Skoda Octavia G-TEK / kuvat Mikko Kilkki

Autoliikkeen esittelyrivistöstä löytyi auto tämmöisillä spekseillä: Tehoja 110 -hevosvoimaa, vääntöä 200 -Newtonmetriä. Bensakoneena 1,4 -litrainen mylly, ja vaihteistona DSG -automaatti. Lisävarusteena Dynamic -paketti, sekä mukautuva vakionopeudensäädin. Kokonaishinta on arvioidulla autoverolla 30 451 euroa. Se on siis kuin mikä tahansa Skoda Octavia, mutta mittaritaulua koristaa kaksi polttoainemittaria, ja takaluukussa G-TEC teksti. Polttoainemittareista toinen on kaasulle, ja toinen on bensalle. Kaasuversio on ollut Octaviasta tarjolla jo kauemmin, mutta lopulta pari vuotta sitten markkinoille saatiin kyseinen auto automaattivaihteisena. Ja tätä juuri hiljattain pääsin koeajamaan. Skoda Octaviasta on toki bensa- ja dieselautomaatit olleet tarjolla jo ennen tätä versiota.

Skoda Octavia G-TEC / kuvat Mikko Kilkki

Huomaa kaksi polttoainemittaria.

Mainittuja kiinteähintaisia ja kuukausimaksullisia tankkauspaketteja tarjoaa ainakin Gasum yhteistyössä Secto Oy:n kanssa. Gasumilla on tankkauspiste myös Jyväskylässä, ja kuulemani mukaan myös lisää olisi tulossa. Tämä voi saada hyvinkin ihmiset laskemaan, mikä on kaasuauton kannattavuus? Onko sitten kaasuautossa mitään heikkouksia? Tavaratilan koko on tässä autossa karvan pienempi, kuin pelkästään bensa- tai dieselkäyttöisessä versiossa. Vertaa vaikka 480 -litraa vastaan 590 -litraa. Kyllä vain, pienempi litratilavuus on tämän auton tavaratila, suurempi on sitten bensakoneisen auton vastaava. Tavaratilasta häviävät 110 -litraa vie siis polttoainejärjestelmä, jossa bensatankki on normaalikokoinen. Myös teholukema on tässä kaasuautossa karvan pienempi, mitä vastaavassa bensakoneisessa autossa. Mutta myyntitilastoja katsoessa nämä kaksi seikkaa eivät ihmisiä tunnu häiritsevän – ja kauppa käy. Varmuudella ennakoitavissa olevat polttoainekulut tuntuvat houkuttavan varsinkin yritysasiakkaita. Moni on varmasti myös vannonut haluavansa säästää polttoainekuluissa, ja sen, että sadalla litralla pienentynyt tavaratila ei haittaa.

Koeajo – se todella toimii!

Skoda Octavia G-TEC / kuvat Mikko Kilkki

Kangaspenkit on mukavat istua, ja ajoasento säädetään manuaalisesti. Automaattivaihteisto on Volkswagenista tuttu – kuuluuhan Skoda samaan konserniin. Samoin alustat ja paljon muuta on nähty jo muillakin VW-konsernin merkeillä. Hyvää Octaviassa on ehdottomasti tilat – sitä piisaa todella hyvin! Kaksoiskytkinautomaatti vaihtaa vaihteet mukavan oloisesti, ja teholukeman puolesta autolla pysyy hyvin liikennevirran mukana. Joten matka-ajo myös luonnistuu. Matka-ajo on varsinkin kaasutankkausverkoston alueella edullista.

Skoda Octavia G-TEC / kuvat Mikko Kilkki

Ja takapenkit – täällä muuten matkustaa aikuinenkin.

Oikeastaan ajettavuus ei tuota minkäänlaista yllätystä, jos on aikaisemmin ajanut joko bensakoneista Octaviaa, Seat Leonia, tai Volkswagen Golfia. Bensakäyttöisestä Octaviasta tätä on vaikea erottaa – jos ei sitten ole tarkkana, ja kiinnitä huomiota joihinkin pieniin yksityiskohtiin, kuten vaikkapa ajotietokoneen valikoihin. Ulospäin kaasukäyttöisyydestä muistutti lähinnä autossa olevat tarrat. Ajettavuudeltaan myös Octavian kaasumalli on hyvä – moitteen sijaa ei voi antaa. Luultavasti hieman pienempi tavaratila ja koneen teho ei harmita, kun miettii säästynyttä polttoainelaskua, sekä leasingasiakkaiden kohdalla ennakoitavissa olevia kuluja.

Lopputulema – Skoda Octavia G-TEC, jotta autokuume nousisi

Skoda Octavia G-TEC / kuvat Mikko Kilkki

Minä yritän jaksaa vielä muutaman kuukauden koulussa, ja toivon sitten saavani sen vakituisen työpaikan. Sitten menen ostamaan kaasuautoa. Sellaisen kuumeen ne ovat minuun jättäneet. Se kuume tuskin edes lähtee millään muulla kuin sillä, millä se on tullutkin. Käyttöautona tämä Skoda Octavia G-TEC on mielestäni todella mielenkiintoinen, sekä varsinkin hinnalla houkutteleva. Ja mitä tulee vaikkapa biokaasun päästöihin, niin laskennallisesti se ei aiheuta hiilidioksidipäästöjä. Tankkiin voi laittaa aina halutessaan joko maakaasua tai biokaasua – auto kulkee molemmilla.

Skodat myy Jyväskylässä: Laakkonen / www.laakkonen.fi

Maahantuojan sivusto: Www.skoda.fi

Skoda Octavia G-TEC hinta: Skoda Octavia G-TEC Ambition, alkaen 24 130 euroa, jos haluaa autonsa manuaalivaihteisena. Automaattina hinnat alkaen 25 732 euroa. Koeajoauton varustetasona Style, joka maksaa automaattivaihteisena 28 009 euroa. Vastaava manuaalivaihteinen 26 422 euroa.

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki