Kun se yksi merkki oli vielä hengissä – Koeajossa Daewoo Kalos

Daewoo Kalos vuosimalli 2004 / kuvat Mikko Kilkki

Joskus oli aika, jolloin Daewoo oli Daewoo, eikä mikään Chevrolet. Yrityskauppojen myötä mallisto jäi, mutta merkki keulalla vaihtui. Kun tästä autosta ensikerran väännettiin kauppaa, oli vielä edessä ne ajat, jolloin Daewoota yritettiin Amerikkalaistaa. Niinpä nyt koeajettua Kalos nimistä mallia on vonut nähdä vuosimallista riippuen joko Chevroletina tai Daewoona. Chevroletin aikana mallisto uudistui, ja sittemmin Kalosin korvasi mallistossa Chevrolet Aveo, Koreasta sekin. Enää Kalosista muistuttaa historia, ja vaihtoautorivistön autot, joista nyt koeajettu Daewoo Kalos on vuodelta 2004. Koska koulun päättötyö on vihdoin arvioitu minun osaltani hyväksytysti, ja minusta on näin ollen leivottu media-assistentti, niin aikaa löytyi jälleen blogille. Tästä olen iloinen – itseasiassa hyvin iloinen. Tuo on juuri se koulu, minne aikoinaan päädyin vain päivän varoitusajalla. Ja tietenkin hetken mielijohteesta. Myönnän toki alan kiinnostavan minua. Minustahan piti tulla rekkakuski.

Chevrolet… Öh Daewoo Kalos?

Daewoo Kalos vuosimalli 2004 / kuvat Mikko Kilkki

Daewoo Kalos näki maailman ensikerran vuosituhannen alussa. 1,4 litrainen kone tuottaa 94 hevosvoimaa, ja vääntömomentti on 130Nm. Varustelistaus sisältää käytännöllisiä varusteita, esimerkiksi ilmastointi ja vetokoukku. Yhdellä omistajalla ollut auto on ajettu varsin maltillisesti – vain 130tkm. Jakohihna on vaihdettu 127tkm kohdalla, joten montaakaan tuhatta ei ole sen jälkeen ehditty ajamaan.

Daewoo Kalos vuosimalli 2004 / kuvat Mikko Kilkki

Mittaristo ainakin on selkeä – sitä ei voi kiistää.

Daewoon mallistoa on myyty Chevroletina puhtaasti siitä syystä, että Chevroletia yritettiin muuttaa Eurooppalaiseen tyyliin sopivaksi. Jenkeissähän myydään edelleen omaa Chevrolet mallistoa. Euromalliston myymisessä ei ilmeisestikkään riittävissä määrin onnistuttu, sillä Chevroletin maahantuonti on sittemmin lopetettu. Ainoastaan Jenkkimalliston kulkineita voi enää saada tänne meikäläisten maahan rekisteröitynä joidenkin yksittäisten maahantuojien toimesta.

Koeajo – millainen se on?

Daewoo Kalos vuosimalli 2004 / kuvat Mikko Kilkki

Penkin ja ratin säädöt löytyy lihasvoimalla. Rattia voi säätää vain pystysuunnassa, etäisyyssäätö puuttuu. Penkin säädöt on tätä monipuolisemmat. Ajoasento löytyy kyllä, mutta itse en tämän jälkeen enää takapenkillä viihtyisi – on nimittäin senverran ahtaan oloinen. Kaupunkiautoksihan tämä tietysti on tarkoitettukin, joten suuri miinus kyseessä ei ole. Matkakäyttöön autot on sitten erikseen.

Vaihteet menee pesään mukavan oloisesti, kytkintuntuma on looginen, ja kone käy terveen oloisesti. Kaupungissa tämä on todella näpsäkkä pyöritellä, mutta moottoritiellä kuski kiihtyy autoa nopeammin. Kun matkavauhti on saavutettu, menee auto silloin mukisematta eteenpäin.

Kaikki vaikuttaa toimivalta ja siististi pidetyltä. Työmatkakulkine tästä vielä jollekkin edukkaasti lähtee.

Daewoo Kalos vuosimalli 2004 / kuvat Mikko Kilkki

Mikäs se siinä! Pienenä mukavana yksityiskohtana eväsleipäsetkin tulee syötyä mukavasti.

Lopputulema – Daewoo Kalos Koreasta

Daewoo Kalos vuosimalli 2004 / kuvat Mikko Kilkki

Kyllä minä tämän ostaisin, jos vain tarvetta olisi. Kun Daewoo Kalos muuttui Chevroletiksi, niin Jenkkiähän auto oli vain nimellisesti. Ehkä valtayleisön mielikuvat Jenkkiautoista olivat sellaiset, että bensasyöppöinä ne soveltuvat hyvin vain harrastekäyttöön, hyvien arkiautojen löytyessä muualta. Muistan kyllä, kuinka menneinä vuosina Chevroletia myytiin Jyväskylässäkin. Tässä kaupungissa nähtiikin Chevroletille parikin eri jälleenmyyjää, joista toinen on sittemmin mennyt konkurssiin.

Nyt on sitten hyvä harrastaa fiilistelyautoilua, mikäli vain haluaa erottua autovalinnallansa. Mikäli haluaa erottua massasta vielä enemmän, kannattaa metsästää Daewoo. Enää näitä tämän merkin edustajia ei liikaa tule ainakaan minua vastaan – tai jos tuleekin, niin tuppaavat ne nimittäin sekoittumaan Chevroleteihin. Vaikka mallina Kalos faceliftin kokikin, niin se ajoittuu kuitenkin eri ajankohtaan, mihin merkkivaihdos.

Nykyään Korealaista autokantaa Suomessa edustaa Kia ja Hyundai, sekä Ssangyong. Alkuperäinen Daewoo on mennyt konkurssiin, ja sen rippeet päätyivät vuosituhannen vaihteessa General Motorsille. Nykyään GM Korea ei enää käytä Daewoon merkkiä.

Daewoo Kalos vuosimalli 2004 / kuvat Mikko Kilkki

Auto myynnissä: Rinta-Jouppi, Jyväskylä / Juha Kalavainen, 050 577 2418
www.rinta-jouppi.com

Koeajoauton speksit: Daewoo Kalos SX, 1.4 litrainen bensakone, ajettu 130tkm. Sähköikkunat, huoltokirja, sisäpistoke, keskuslukitus. Jakohihna on vaihdettu. Hinta 2880e.

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki