Kyllä nyt kelpaa – koeajossa uudistettu Nissan Qashqai

Nissan Qashqai manuaali 2017

Mikä on se, jolta on lupa odottaa enemmän? Se on tietysti Nissan Qashqai! Vuonna 2006 ensiesitelty automalli on nyt ehtinyt kolmanteen mallisarjaan asti, ja onnistunut kerta toisensa jälkeen muuttumaan vain paremmaksi. Jos tilanne sattui olemaan se, ettei piitannut ensimmäisestä Qashqaista, on tämä kolmas malliversio ehdottomasti jo harkitsemisen arvoinen. Tätä uusinta uutta minulle tarjottiinkin koeajolle autoliikkeen toimesta, ja tottakai kokeilemassa kävin. Edelliseen malliversioon verrattuna tämä on muuttunut hiljaisemmaksi, ja muotoilua on uudistettu. Muotoilun osalta huomio kannattaa kiinnittää etumaskiin ja takavaloihin. Lisävarustepaketit on kuulemani mukaan myös kokeneet uudistuksia. Nyt voisin ihan hyvin minäkin omistaa Qashqain.

N-Connecta, etuveto, manuaaliaski..

Nissan Qashqai manuaali 2017

Autossa oleva lasikatto on huikea!

Koeajoauto on etuvetoinen, kuusivaihteisella manuaaliaskilla, ja 115 -hevosvoimaisella DIG-T koneella. Rivinelonen on 1,2 -litrainen, ja mikäs muukaan kuin bensa. Vääntömomenttia irtoaa 190 -Newtonia. Jos tämä ei riitä, on tarjolla esimerkiksi myös 163 -hevosvoimainen bensakone, joka vääntää 240 -Newtonia. Myös dieselkoneita on tarjolla sellaista kaipaavalle, kuten myös Xtronic -automaattivaihteisto.

Nissan Qashqai manuaali 2017

Keulamaskissa on samaan aikaan jotain tuttua, ja jotain uutta. Kaikkea kohtuudella.

Kun uudistuksia etsii auton sisältä, huomiota kannattaa kiinnittää vaikkapa rattiin. Auton sisämelut on saatu hiljenemään materiaalivalinnoilla, lisäksi takalasit ovat aiempaa hieman paksumpia juurikin melunvaimennuksen perustein. Melunvaimennus tuntuu lisäävän auton laatuvaikutelmaa.

Koeajo

Nissan Qashqai manuaali 2017

Ajoasento säädetään tuttuun tapaan manuaalisesti, ja esimerkiksi ratissa riittää säätövaraa. Kangaspenkit tuntuvat varsinkin perustarpeisiin verrattuna pätevän oloisilta. 170 -senttinen kuljettaja saa hyvän ajoasennon. Vaihdekeppi ja muut hallintalaitteet löytyvät edelleen helpoilta paikoilta, ja vaihteetkin menevät pesään helposti. Kytkintuntuma on looginen, helppo. Auton mitat hahmottaa helpon oloisesti. Tai mikäli auton mittojen hahmottamisessa hankaluuksia onkin, on silloin apuna hyvät kamerat niin eteen, kuin taaksekkin.

Nissan Qashqai manuaali 2017

Nissan Qashqain tavaratila näyttää fiksulta.

Ajettavuus on luokkaa hyvä kaikilla koeajolenkin tiepätkillä. Koeajolenkki käsitti maantieajoa ja kaupunkiajoa, mutta missään överihuonoilla teillä en käynyt. Jos huonompia tietää ajavansa, on toki sanomattakin selvää, että nelivetoa tulee tämä ostaja varmasti harkitsemaan. Onneksi sellainen on tarjolla. Uskon ettei nelivetoversiokaan petä, jos etuvetoinenkin toimii.

Ajamani automaattivaihteinen Qashqai on vielä edellistä korimallia, joten automaatin osalta huomioni jäävät vielä siihen.

Lopputulema

Nissan Qashqai manuaali 2017

Kyllä kyllä, varsinkin ensimmäisen korimallin Qashqai vaihtuisi nopeasti tähän uusimpaan – jos siis sellaisen sattuisin omistamaan. Qashqai on crossover, ja jos sellaista etsit, niin pidä mielessä tämä uutuus. Toki esimerkiksi Opel Grandland X on tullut markkinoille kilpailijaksi, mutta auto on silti todella iso hankinta – ja siksi vertailua kannattaa tehdä. Grandland X:ää en ole vielä itse ajamaan päässyt, joten vertailua kyseiseen autouutuuteen en vielä tee. Grandlandin osalta palaan asiaan mahdollisesti myöhemmin.

Nissanit Jyväskylässä myy: Käyttöauto / www.kayttoauto.fi

Maahantuojan sivusto: www.nissan.fi

Koeajoauton speksit: Nissan Qashqai N-Connecta, manuaalivaihteisto, vetotapa 4×2 ja 1.2 -litran bensakoneella.

Kuvat ja tekstit Mikko Kilkki