Läpinäkyvä hybridikoeajo on loistava tapa selvittää kulutus – tässä tuloksemme

läpinäkyvä hybridikoeajo
Läpinäkyvälle hybridikoeajolle lähdettiin Espoon Toyota-liikkeestä. Ennen koeajoa hybridin toiminta käytiin läpi automyyjän kanssa.

Koeajossamme käynyt Toyota C-HR Hybrid miellytti kulutuksensa puolesta jo aiemmin, mutta päätimme käydä kokeilemassa vielä tarkan ajotietokoneen kanssa, kuinka pieneen kulutukseen autolla oikein pääsee.

Artikkeli tuotettu yhteistyössä Toyotan kanssa.

Toyota tarjoaa kaikille halukkaille mahdollisuutta ajaa hybridimalliston autoilla, joihin on kytketty suomalainen Driveco-ajotietokone keräämään tarkasti tietoa auton toiminnoista ajon aikana. Sen lisäksi, että oman ajon tiedot saa jälkikäteen tarkasteltaviksi, tulokset voi jakaa myös koko kansan nähtäväksi Toyotan hybridisivustolla.

Asetimme etukäteen kunnianhimoiseksi tavoitteeksi saada koeajon keskimääräiseksi kokonaiskulutukseksi alle neljä litraa sadalla kilometrillä. Koeajopäivänä olosuhteet vaikuttivat kuitenkin olevan tuota tavoitetta vastaan. Parin asteen pakkanen ja edellisenä päivänä teille kertyneet vesilammikot eivät edesauttaneet hyvän kulutuslukeman saavuttamista.

Liikkeelle lähdettiin Espoon Niittykummussa sijaitsevasta Toyota-liikkeestä, missä ammattitaitoinen automyyjä opasti auton tärkeimmät hallintalaitteet ja hybridiajon salat ennen varsinaista koeajoa. Ajon tallennus aloitettiin kylmäkäynnistyksestä, joten koeajossa ei millään tavoin yritetty kaunistella kulutuslukemia.

Tippuuko kulutus?

Kylmästä moottorista johtuen ensimmäisten minuuttien aikana auton kulutusmittari näytti noin kuuden litran keskikulutusta, mikä sai jo hieman huolestumaan, kuinka paljon kulutusta onnistuisi tiputtamaan ajon aikana. Pian sähkömoottori kuitenkin astui mukaan peliin ja lukema kojetaulun digitaalinäytössä alkoi laskea tasaisen varmasti.

Vapaasti valitsemamme reitti koostui aluksi 50 ja 60 km/h nopeusrajoitetuista teistä, sen jälkeen siirryttiin hitaammalle 30 km/h alueelle ja lopuksi ajoimme 80 kilometrin tuntivauhtia Kehä 2:lla ja Länsiväylällä. Koeajon kesto oli 57 minuuttia.

Nopealle Kehälle tultaessa kulutusmittari näytti 4,4 litran keskikulutusta, jonka arvelimme hieman nousevan 80 kilometrin tuntivauhdissa. Hämmästykseksemme hetkellinen kulutus pysyi kuitenkin maantienopeudessa alle 4,4 litrassa, joten tavoite kolmosella alkavasta kulutuksesta alkoi tuntua mahdolliselta.

Länsiväylältä poistuttaessa kulutus oli laskenut jo lähelle neljää litraa ja reitistä oli vielä noin viisi kilometriä hitaampaa tietä jäljellä. Punainen liikennevalojen aalto ja jatkuva kiihdyttely alkoi harmittaa viimeisillä kilometreillä, mutta näinhän se menee todellisessakin liikenteessä. Aina olosuhteet eivät ole parhaat mahdolliset.

Viimeisiin liikennevaloihin hidastettaessa mittariin pamahti lukema 3,9 l/100 km! Akkun varaustilakin näytti vielä noin 50 prosenttia, joten takaisin autoliikkeen pihaan kurvattiin alle neljän litran tuloksella. Epähuomiossa autoa kuvatessa moottori jäi kuitenkin päälle muutamiksi minuuteiksi, joten tyhjäkäynnin takia kulutus pompsahti takaisin 4,0 litraan, joka piirtyi lopulliseksi tulokseksemme.

Läpinäkyvän hybridikoeajon tulos hämmästytti

läpinäkyvä hybridikoeajo

Lopulliset tulokset käytiin läpi autoliikkeessä. Läpinäkyvä hybridikoeajo oli havainnollinen ja tarkka tapa selvittää auton kulutusta.

Toyota C-HR Hybridin yhdistetyksi kulutukseksi ilmoitetaan 3,8 litraa sadalla kilometrillä, joten ylitimme tuon lukeman vain kahdella desilitralla. Paljon autoja ajaneena tulos on aidosti hämmästyttävän hyvä mille tahansa autolle, mutta ennen kaikkea C-HR:n kokoiselle katumaasturille. Kun huomioon otetaan koeajon aloittaminen kylmäkäynnistyksestä, märät tienpinnat sekä kylmä ilma ja sen vaatima ilmastointilaitteen käyttäminen lämmitykseen, hyvä tulos jättää vielä nälän käydä parantamassa sitä kevään koittaessa.

Koeajon jälkeen kävimme automyyjän kanssa tulokset vielä tietokoneelta läpi animaatiosta, josta pystyi seuraamaan reaaliaikaisesti reittiä ja ajotietoja. Samat tiedot sai koeajon jälkeen myös omaan sähköpostiin tarkempaa selailua varten.

Sähköajon osuudeksi tuli koeajossamme peräti 57 prosenttia, joten itselataavan täyshybridin hyötyihin skeptisesti suhtautuvan kannattaa käydä itse suorittamassa Läpinäkyvä koeajo.

Advertisement