Lippulaivan koeajo: Skoda Superb L&K

Skoda

Kuperaa, koveraa, linjakasta ja hieman pyöreää. Hämärässä parkkikatoksessa välähtää painaessani uuden Skoda Superb Laurin&Klement -lippulaivamallin ovet auki. Näky on suorastaan vaikuttava. Veistosmainen keula upeine ajovaloineen yhdistettynä edustusauton linjakkaaseen kylkilinjaan kutsuu tarraamaan ovenkahvasta ja astumaan sisään. Ruskeasta nahkaverhoillusta istuimesta löytyy nopeasti mukava ajoasento. Asetusten tallennus yhteen kolmesta vapaasta muistipaikasta ja sen jälkeen ollaankin valmiita matkaan. Sitä ennen kuitenkin vielä kurkistus takamatkustajan penkille. Pitkästä kuljettajasta huolimatta tilaa jäisi vielä naurettavan paljon myös taakse.

190 hevosvoiman diesel hörähtää käyntiin jopa yllättävän mukavalla äänimaailmalla höystettynä. Käyntiääni on kovin erilainen aikaisempiin Skodan dieseleihin verrattuna. Traktorimainen nakutus on onnistuttu Superbin kohdalla muokkaamaan hienostuneeksi ja aavistuksen sporttiseksi. Kuusivaihteisesta DSG-laatikosta D-vaihde silmään ja menoksi. Auto lähtee etenemään hyvin eleettömästi ja pehmeästi parkkipaikan halki kohti portilla odottavaa terävää töyssyä, jonka kohdalla viimeistään käy selväksi, että alla on autojen valtamerilaiva. Keula niiaa nätisti töyssyn yli ja sitten voidaankin antaa hieman lisää kaasua. Kiihdytykset sujuvat Skoda Superb:lla määrätietoisesti mutta pehmeästi eikä kaasupoljinta ole tarvetta painaa juurikaan pohjaan, sillä tehoa löytyy yllin kyllin täkäläisiin oloihin.

Skoda Superb

Liikennevaloja lähestyttäessä moottori sammuu jo ennen kuin renkaat ovat täysin pysähtyneet. Start&Stop -järjestelmää on selvästi hiottu aiempaa paremmaksi. Pysähdykset sujuvatkin auton luonteen mukaisesti todella huomaamattomasti. Monesti diesel-autojen moottorinsammutusjärjestelmät oikein täräyttävät autoa sammutusten ja käynnistysten yhteydessä. Superbin kanssa lähdöt muistuttavat kuitenkin enemmän sähköautoa kuin perinteistä dieseliä.

Märällä lokakuisella tienpinnalla auton tassuina toimivat Nokian kitkarenkaat eivät ole parhaimmillaan. Rivakammin kaasua painettaessa mittaristossa välkkyy luistoneston merkkivalo kertoen pidon katoamisesta. Renkaat tahtovat lähteä sutimaan yllättävänkin herkästi ja kaarteisella tiellä suurikokoinen auto ei tunnu olevan parhaimmillaan. Ohjaus on sinänsä täsmällinen, mutta mutkissa auto haluaisi jatkaa matkaansa ulkokaarretta kohti. Asiaan ei auta pehmeämmän kumiseoksen kitkarenkaat.

Skoda Superb

Takaa löytyy kaikista ikkunoista aurinkoverhot. Tai vaihtoehtoisesti voi leikkiä näkösuojaa etsivää valtiomiestä.

Suoralla maantiellä Superb sen sijaan loistaa. Moottoritievauhdissa töyssyjen ja kumpareiden yli mennään leijaillen, eikä äänieristyksestä löydy moitteen sijaa. Ovet on hyvin tiivistetty eikä taustapeileistä tai keulasta synny suurempia suhinoita. Hyvien säätömahdollisuuksien, mukaan lukien etupenkkien etureunan kallistus, ansiosta matkaa taittaa Superbissa enemmän kuin mielellään. Vielä kun ristiseläntuen yhteyteen saisi hierontatoiminnon.

Uusi Superb on monessakin mielessä Skodan ponnistus premium-autoilun puolelle. Aikaisemmin Skoda on ollut lähellä premiumia joidenkin Octavia ja Superb -mallien kanssa, mutta ehkäpä konsernipolitiikan vuoksi merkin malleissa on haluttu pitää riittävä pesäero Volkswageniin ja Audiin. Nyt Seat tuntuu kuitenkin ottavan Skodan aiempaa asemaa, joten Tsekkimerkki on voitu nostaa laadultaan jälleen astetta ylemmäs.

Skoda Superb

Komean kylkilinjan kruunaavat kiertyväpuolaiset, lentokoneen moottoreita muistuttavat vanteet.

Kuten premium-malleissa yleensä, myös Skoda Superb L&K:ssa on kiinnitetty huomiota viimeistelyn laatuun ja yksityiskohtiin. Auto onkin tyylikkäimmillään illan hämärtyessä ja tunnelmavalaistuksen päästessä ohjaamon puolella oikeuksiinsa. Koeajamassamme yksilössä sininen kapea led-nauha luo ohjaamon leveydeltä ryhdikkään linjan, ja sitä täydentävät jalkatilaan ja muualle matkustamoon sijoitetut valaisimet. Yhdessä ruskean nahan ja vaalean katon kanssa yhdistelmää voi pitää hyvin onnistuneena. Pienen lisän matkustusfiilikseen antaa avattava kattoikkuna, jonka kautta moottoritien valot maalaavat etumatkustamon halki tasaisin vedoin.

Skoda Superb

Jos Volkswagen-konsernin dieselautot eivät ole olleet ansaitusti kovin kovassa huudossa päästöhuijaus-skandaalin myötä, niin tässä Superbin kaksilitraisessa diesel-koneessa ei pitäisi olla minkäänlaista vilunkipeliä. Volkswagenhan vanhvisti hiljattain, että sen uudet diesel-moottorit eivät kuulu väärinkäytöksen piiriin. Uudenlaisesta moottoritekniikasta kielii myös polttoainetankin täyttöaukon vierestä löytyvä AdBlue-reikä. Ajotietokone ilmoittaa AdBluen riittoisuuden, ja jos sitä on uskominen, yhdellä täytöllä ajelee noin 10 000 kilometriä. Suuresta lisäkustannuksesta kuluttajalle ei siis ole kyse.

Moottoritekniikasta muuten mainittakoon se, että koeajettu kaksilitrainen 190 hevosvoiman moottori on Skodan tehokkain saatavilla oleva diesel. Esimerkiksi Skoda Octavia RS TDi tuottaa 184 hevosvoimaa. Tämä 190 hevoisvoiman moottori on saatavilla Superbiin sekä etu- että nelivetoisena. Autovouhotus kokeili ensimmäisenä mainittua. Valinnanvarasta ei luulisi Superbin valinta jäävän kiinni, sillä ostajalle on tarjolla 14 erilaista moottori- ja vaihteistoyhdistelmää. Koeajetulla autolla kiihdyttelee parhaimmillaan satasen vauhtiin 7,7 sekunnissa.

Skoda Superb

Ilmastoiduilla penkeillä matkustaa mielellään (kokeile laittaa ilmastointi ja lämmitys samaan aikaan päälle). Etumatkustajan penkin syvyys- ja kallistus-säädöt hoituvat kätevästi myös kuljettajan paikalta. Taksikuskit ja lapsiperheet kiittävät.

Siinä missä Skoda Superb:issa mahtuu matkustamaan leveästi, huono tilanne ei ole myöskään matkatavaroilla. Koeajettu liftback-malli vetää konttiinsa 625 litran edestä nyssäköitä. Tila on niin pitkä, että jopa parimetrisenä tavaroiden noukkiminen tavaratilan perältä on haastavaa. Onneksi tavaroiden sidontaratkaisuihin on kiinnitetty myös Superbin kohdalla skodamaista huomiota. Jos monipuoliset koukut ja verkot eivät riitä, pyöräkoteloiden sisältä löytyy vielä tarrakiinnitteisiä matalia väliseiniä, joilla esimerkiksi laukut saa pysymään halutussa kohdassa tavaratilaa. Takapenkit kaatamalla autossa mahtuisi vaikkapa nukkumaan, sillä tilaa tulee hurjat 1760 litraa. Perävaunua tai traileria perässään vetävälle peräkoukun esiin saaminen on tehty helpoksi. Takakontista löytyvästä kahvasta vetämällä peräkoukku laskeutuu esille ja loppuun lukitseminen käy kevyesti esimerkiksi jalalla. Myös koukun piilottaminen käy helposti samalla tavoin. Takaluukku aukeaa sähköisesti joko avaimesta tai ohjaamosta nappia painamalla, tai vaihtoehtoisesti jalkaa auto perän alla heilauttaen. Valitettavasti luukku menee kiinni ainoastaan takaluukun nappia painamalla. Kannattaa siis pitää huoli, ettei vahingossa paina ohjaamosta käsin luukkua auki liikennevaloissa, kuten allekirjoittaneelle pääsi käymään.

Skoda Superb

Suuri kamerareppu näyttää Superbin takakontissa pieneltä. Huomaa hyvät sidontaverkot ja -koukut. Yksi takakontin valoista muuntautuu taskulampuksi.

Skoda Superb

Skoda Superbin ratti on edelleen klassinen pyöreä, toisin kuin konsernin monissa muissa malleissa, joissa ohjauspyörä on alalaidasta litistetty.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *