Mercedekseltä ainutlaatuinen malli – GLC F-Cell yhdistää vetyauton ja lataushybridin

Mercedes-Benz GLC F-Cell
Kuva: Mercedes-Benz

Uusi Mercedes-Benz GLC F-CELL yhdistää kaksi sähkövoiman lähdettä ensimmäisenä maailmassa. Auto on pistokkeesta ladattava hybridi, joka pystyy tuottamaan sähköä tarvittaessa myös vedystä polttokennon avulla. 

Polttokennojärjestelmä on täysin uusi ja kehitetty yhdessä Daimlerin yritysyhteistyöverkoston kanssa. Järjestelmän yhteisteho on 147 kW (200 hv) ja maksimivääntö 350 Nm. Verrattuna vuodesta 2010 saakka myynnissä olleeseen B-sarjan F-CELL-versioon teho on kasvanut noin 40 prosenttia. Moottori- polttokennojärjestelmän koko on pienentynyt 30 prosenttia, ja se on voitu ensi kertaa asentaa normaaliin moottoritilaan ja kiinnittää perinteisen moottorin kiinnityspisteisiin. Platinan tarve polttokennossa on 90 prosenttia pienempi kuin ennen, mikä alentaa valmistuskustannuksia ja säästää arvokkaita raaka-aineita.

Esituotantosarjan autoissa on kapasiteetiltaan 13,8 kWh:n tehoinen litiumioniakku, joka toimii sähkömoottorin varavoimalähteenä. Ensimmäistä kertaa se voidaan ladata myös ulkoisesta virtalähteestä. Ajomoottori ja –akku on tilaa säästäen sijoitettu SUVin takaosaan. Integroitujen, 7,2 kW:n tehoisten laturien avulla akku voidaan ladata normaalista kotitalouspistorasiasta, wallbox-latauspisteestä tai julkisesta latauspisteestä. Latausaika on noin 1,5 tuntia.

Vety tankataan kahteen hiilikuituvahvisteiseen säiliöön, joiden kapasiteetti on yhteensä 4,4 kiloa. Polttoainejärjestelmän paine on 700 baria, ja vetytankkaus kestää vain kolme minuuttia – suunnilleen yhtä kauan kuin normaalin polttomoottoriauton tankkaus. Koska sähköisessä voimajärjestelmässä ei tarvita kardaaniakselia, toinen säiliöistä mahtuu auton lattian alle. Toinen säiliö on sijoitettu takaistuimen alle.

GLC F-Cell:in ajotilat

Mercedes-Benz GLC F-Cell

Mercedes-Benz GLC F-Cell -mallin yhteisteho on 200 hevosvoimaa. Suurin vääntö 350 Nm. Kuva: Mercedes-Benz

GLC Plug-in Hybrid –mallin tapaan käytössä on kolme eri ajotilaa: Eco, Comfort ja Sport. Eco-tilassa sähkön kulutus on minimoitu. Comfort-tila vaikuttaa paitsi ajamiseen, myös esimerkiksi automaatti-ilmastoinnin toimintaan. Sport-tila käyttää auton hybridijärjestelmää optimaalisesti parhaan urheilullisen suorituskyvyn takaamiseksi.

GLC F-CELL on ensimmäinen vetypolttokennoauto, jossa myös energiajärjestelmän toimintaa voi säädellä neljällä tasolla. Hybrid -tilassa auto käyttää molempia energialähteitään. Polttokenno toimii normaalitilanteissa optimaalisella tehoalueella, ja tehon tarpeen kasvaessa akku tarjoaa käyttöön lisäenergiaa. F-CELL -tilassa korkeajänniteakun varaustaso pysyy vakaana polttokennon tuottamalla energialla. Auto käy lähes pelkästään vetyenergialla, jolloin akun kapasiteetti voidaan säästää myöhempää tarvetta varten.

Akku -moodissa auto toimii korkeajänniteakun energialla, eikä polttokennoa käytetä lainkaan. Lataus -tilassa järjestelmän toiminnan pääpaino on akun lataamisessa niin, että auton toimintamatkaa voidaan pidentää ja käytössä on lisävoimaa esimerkiksi maastoltaan haastaville reiteille. Kaikissa ajotiloissa auto ottaa talteen lisäenergiaa aina, kun autoa jarrutetaan tai sillä ajetaan tasakaasulla painamatta kaasupoljinta voimakkaasti.

Esisarjan GLC F-CELL -mallin tekniset tiedot

CO2-päästöt 0 g/km
H2-toimintamatka   hybridi-ajotilassa 437 km (mitattu TÜVin   valvonnassa)
Toimintamatka sähköllä   Akku-ajotilassa 49 km
Moottori Sähkömoottori
Akku Litiumioni
Polttokenno PEM   (polymeerielektrolyytti-polttokenno)
Teho 147 kW (200 hv)
Vääntö 350 Nm
Huippunopeus 160 km/h (rajoitettu)
H2-säiliön   kapasiteetti 4,4 kg
Akun kapasiteetti   (brutto/netto) 13,8 kWh/9,3 kWh
Pituus/leveys/korkeus 4671/2096/1653 mm
Raideleveys 1625 mm (edessä)/1621 mm (takana)
Akseliväli 2873 mm