Mercedeksen kiertuetunnelmat: CLA ja GLA

Mercedes-Benz CLA ja GLA

Tuttuun tapaan oli Mercedes-Benz koeajokiertueellaan esittelemässä nelivetomallistoaan. Koska nelivetojenkin suhteen nälkä kasvaa syödessä, lähdin ottamaan tyypit, mielessäni GLA220 ja CLA250. Uusimman A-sarjan Mercedeksen ajaneena, oli mielenkiintoista tutustua näihin A-sarjan johdannaisiin, joita en aiemmin ajamaan ollut päässyt. Aiemmin ajamani A-sarjan Mercedekset tottelevat mallimerkintöjä A180 ja A250, 220 koneella on mulla ollut aiemmin ajossa vain GLK -sarjan pikkumaasturi – sekin oli koeajokiertueen merkeissä, joku vuosi takaperin. Molemmilla koeajoautoilla tein samanlaisen koeajoreitin, johon kuului esim. pätkä moottoritietä, sekä taajamassa ajoa. Tässä hieman tunnelmia, sekä tarkempia esittelyjä:

Mercedes-Benz CLA250 4matic

CLA250 4matic

 Ensimmäisenä kiertuekalustosta käsittelyyni lähti CLA. Malli julkaistiin virallisesti vuonna 2013, ja varmaan sanomattakin selvää, että malli muistuttaa A-sarjalaista, joka on selvästi saanut vaikutteita CLS-mallista. Ajettavuudeltaan tuntuu samalle, kun ajaisi hienostohenkeen tehtyä A-sarjan Mercedestä- alustatuntuma on sama, samoin moottorit ja vaihteistot ovat samoja. Luulen myös huonolla tiellä CLA ja A sarjojen käyttäytymisen olevan suunnilleen samantyylinen – onhan raideleveys muutamaa milliä vaille sama. CLA on saatavissa myös etuvetoisena ja manuaalivaihteisena. Hinnat alkaen -malli on CLA180, ja halvimmillaan sellainen irtoaa kaupasta hintaan 34395e. En tiedä, onko CLA kauheasti järkivalinta – mutta todella hauska se ainakin on! Myös AMG -malli on saatavilla, hieman viritetympää tykkiautoa kaipaavalle. A-sarjaan verrattuna hintaeroa tulee noin 6000e, A180 mallin maksaessa 28 540e. A160 CDI kustantaa 27 575e. En tutustunut CLA:n takapenkkitiloihin, jotenka siihen en kantaa vielä ota.

Mercedes-Benz GLA220 4matic

GLA220 4matic

 GLA on A-sarjan maastohenkisempi versio, samoin kuin vaikkapa Renaultilla Captur on Clion maastokelposempi versio. Tavalliseen A-sarjalaiseen verrattuna GLA on muutamia senttejä paisutetumpi – hieman joka suuntaan. Istumakorkeus ohjaamossa tavalliseen A-sarjalaiseen verrattuna on kuitenkin sama. Ajettavuudessa suurimmat erot tulevat alustassa, jota on yritetty säätää hieman maastohenkisempään suuntaan. Paljoa leveyttä ei ole tullut enempää A-sarjaan verrattuna, jotenka voisi kuvitella tämän uutukaisen hakevan uraisella tiellä suuntaansa samoin, kuin lähtökohtansakin. Alusta on matka-ajossa kuitenkin enemmän mun makuuni, jotenka kyllä reissuhommiin GLA olisi enemmän mun valinta, kuin CLA. Varsinaisesti maastoajoon tästäkään ei ole. Hinnat alkaen -malli on GLA200, jonka saa halvimmillaan hintaan 39 200e. Pelkkä etuvetokin mallistosta löytyy, joskin nelivetoja ymmärrettävästi painotetaan. Myöskään GLA:n takapenkkitiloja en testaillut. Pidän tälle autolle mainittua hintaa ehkä hieman kovanlaisena – aiemmin koeajamani Skoda Octavia Scout on samaan hintaan tilavampi (hatchback vastaan farmari).

Yhteenveto

Molemmissa autoissa mittaristo, hallintalaitteet, ja ohjaamo olivat samanlaisia, jotenka kulttuurishokkia autosta toiseen siirryttäessä ei ole. Käsijarru on sähköinen, sekä sitä käytetään sähköisistä käsijarruista tutulla napilla. Mercedeksen ratti on ainakin omaan käteeni todella hyvin muotoiltu. Automaattivaihteisto toimii oikeanpuoleisesta viiksestä, normaalia vaihdekeppiä ei ole. Erot on tehty auton alustassa ja muotoilussa, joilla on selkeästi pyritty muovaamaan kummallekkin autolle erilainen käyttäjäkunta. Hinnassa merkkilisää on jonkin verran, jotenka se saattanee tuottaa pettymyksen. Hinnastoa selatessa saattaisi luulla saavansa enemmän, kuin mitä oikeasti saa. Varsinkin CLA:ta olin menossa kokeilemaan innolla, ja lopputulemana fiilis viimeistään tätä kirjoittaessa oli ristiriitainen. Koko paketti on hieno sinne asti, kun rupeaa ajattelemaan järjellä.

Auton voi ostaa joko järjellä tai tunteella. Parhaassa tapauksessa saa mukaan järkeä ja tunnetta. Tarkempia koeajoja odotellessa, mikäli kansa niin vaatii.

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *