Mercedes-Benz juhlistaa uutta G-sarjaa varsin erikoisella tavalla

Mercedes-Benz G-sarja
Mercedes-Benz G-sarja ikuistettiin maailman suurimman hartsikuution sisälle. Kuva: Mercedes-Benz

Ikoninen Mercedes-Benz G-sarja kokee uuden tulemisen Detroitin autonäyttelyssä historiansa suurimmassa malliuudistuksessa. Saksalainen autovalmistaja juhlistaakin legendaarista G-sarjaa tuomalla näytille maailman suurimman synteettisestä hartsista valmistetun installaation, jonka sisälle on säilötty ensimmäisen sukupolven G-sarjan auto.

Kokonaispainoltaan 44,4 tonnin kuution kerrotaan symboloivan kestävyyttä ja ajattomuutta, jota Mercedes-Benz G-sarja kieltämättä edustaa. Autoa on valmistettu vuodesta 1979 lähtien yli 300 000 yksilöä.

Hartsikuution sisälle valettu Mercedes-Benz G-sarjalainen on tarkalta mallimerkinnältään 280 GE vuosimallia 1979. Installaation valmistamiseen kului 90 päivää, sillä päivittäin hartsia voitiin valaa vain kolmen senttimetrin verran. Valmis teos on pituudeltaan 5,5 metriä, leveydeltään 2,55 metriä ja korkeudeltaan 3,1 metriä.

Uuden Mercedes-Benz G-sarjan kori ja sisätilat on päivitetty täysin, ja samalla esitellään lukuisia uusia varusteita. Auton kerrotaan kuitenkin säilyneen tyylilleen uskollisena. Ikoniset elementit palvelevat edelleen hyvin todellisen monikäyttötaiturin tarkoitusperiä ja antavat G-sarjalle sen ainutlaatuisen ilmeen.

Kaikki nämä elementit löytyvät myös uudesta G-sarjasta: tuttu ovenkahva ja tyypillinen oven sulkeutumisääni, kylkien vankat kolhusuojalistat, takaoveen sijoitettu varapyörä ja korostetut vilkkujen kotelot. Nämä ovatkin ainoat tarkalleen vaihtokelpoiset osat edeltäjän kanssa. Juuri tämäntyyppiset ominaisuudet yhdistettynä maasturin kulmikkaisiin linjoihin määrittävät auton erityisen ulkonäön.