Mercedes-Benz SL oli ensimmäinen moderni superauto – tiedätkö mistä nimen SL tulee?

Mercedes-Benz SL Pagoda W113 1963-1971
Mercedes-Benz SL Pagoda W113 1963-1971. Kuva: Mercedes-Benz

Pääsiäisviikonloppuna järjestettävä American Car Show 2018 tuo kattavan valikoiman legendaarisia Mercedes-Benz SL -malleja Helsingin Messukeskukseen. Jo yhdeksännessä sukupolvessa rakennettava Mercedes-Benz SL on yksi automaailman todellisia legendoja.

Mercedes-Benz päätti suunnitella ja rakentaa tehokkaan ja kevyen kilpa-auton vuonna 1951. Kehitystyön tuloksena syntyi Mercedes-Benz 300 Super Light, jonka kori valmistettiin alumiinista ja magnesiumista, ja korikehikon paino oli ainoastaan 50 kiloa. Auton voimapuolesta vastasi kolmelitrainen suorakuutonen, jonka huipputeho oli 170 hevosvoimaa.

Super Light oli suunniteltu puhtaasti kilparadoille, joilla se nopeasti niittikin mainetta ja sai ihailua osakseen. Mercedes-Benzillä ymmärrettiinkin nopeasti, että 300 Super Light -katuversio näyttävine ylösaukeavine lokinsiipiovineen olisi automarkkinoilla kova hitti.

Tehtaalla käärittiin nopeasti hihat ja alettiin suunnitella katulaillista versiota automallista. Idea pääsi tuotantoon asti, jolloin Super Light -nimi päätettiin lyhentää muotoon SL. Legenda oli syntynyt.

Maailmassa on noin 900 miljoonaa autoa ja tuhansia eri malleja. Näistä vain kourallinen luetaan automaailman ikonien joukkoon. Meidän SL on yksi näistä, Daimler AG:n ja Mercedes-Benzin pääjohtaja Dr. Dieter Zetsche.

Mercedes-Benz SL R231 2012- on mallisarjan nykyisin tuotannossa oleva mallisukupolvi

Mercedes-Benz SL R231 2012- on mallisarjan nykyisin tuotannossa oleva mallisukupolvi. Kuva: Mercedes-Benz

Uusi Mercedes-Benz 300 SL Coupé esiteltiin jo helmikuussa New Yorkin -autonäyttelyssä vuonna 1954. Auton konepellin alta löytyi edelleen kilpa-autosta tuttu suorakuutonen, jonka suurin teho oli polttoaineen suihkutuksen myötä kuitenkin kasvanut 215 hevosvoimaan. Auton huippunopeus oli hurja 247,5 km/h, ollen näin maailman ensimmäinen nykymittapuun mukainen superauto ja aikakautensa nopein sarjatuotantoauto.

Samanaikaisesti Mercedes-Benzin Amerikan maahantuojan johtaja Maximillian E. Hoffman kampanjoi pienemmän kaksipaikkaisen SL Roadster-mallin puolesta. Mercedes kuunteli Hoffmania ja esitteli loppuvuodesta vuonna 1955 kaksipaikkaisen 1.9-litran moottorilla (105 hv) varustetun 190 SL-mallin, jonka mallihistoria yhdeksää sukupolvea myöhemmin ulottuu yhä tähän päivään.

Mercedes-Benz SL -sukupolvet:

1952-1953: kilpa-auto Mercedes-Benz 300 SL (W194)

1954-1957: Mercedes-Benz 300 SL Coupé (W198 I)

1957-1963: Mercedes-Benz 300 SL Roadster (W198 II)

1955-1963: Mercedes-Benz 190 SL Roadster (W121)

1963-1971: Mercedes-Benz SL (W113)

1971-1989: Mercedes-Benz SL (R107)

1989-2001: Mercedes-Benz SL (R129)

2001-2012: Mercedes-Benz SL (R230)

2012-          : Mercedes-Benz SL (R 231)

American Car Show´ssa esillä olevat SL-mallit:

Vuosimalli 1957 Mercedes-Benz 190 SL (W121)

Vuosimalli 1963 Mercedes-Benz 230 SL Pagoda (W113)

Vuosimalli 1973 Mercedes-Benz 450 SL (R107)

Vuosimalli 1990 Mercedes-Benz 500 SL (R129)

Vuosimalli 2002 Mercedes-Benz 500 SL (R230)

Vuosimalli 2008 Mercedes-Benz 500 SL (R231)