Mercedes-Benzin myynti vetää – premiumien ykkönen

Mercedes-Benz GLC 220d 4matic

Kotimaisen autokaupan ensimmäinen vuosineljännes on ollut Mercedes-Benzille erinomainen. Mercedes-Benzin myynti siivitti merkin yli 5 prosentin markkinaosuuteen ainoana saksalaisena premium-automerkkinä. Kilpailijoista Audin markkinaosuus on 4.8 % ja BMW:n 4.0 %. Kaikkiaan vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana on myyty yhteensä 1719 uutta Mercedes-Benz-henkilöautoa, mikä toi 5,2 prosentin osuuden automyynnistä. Maaliskuun luvut olivat 594 autoa ja 5,3 % osuus autokaupasta.

Viime vuonna vastaavaan aikaan Mercedes-Benzin markkinaosuus oli 4,8 %, eli kasvua on kertynyt 0,4 prosenttiyksikköä. Se on peräti neljä kertaa enemmän kuin kotimaisen autokaupan 0,1 prosentin kasvu tammi-maaliskuussa 2017. Kappalemääräisesti Mercedes-Benzin myynti on kolmen kuukauden jälkeen 7,6 prosentin kasvussa.

Eniten myyty malli on E-sarja, jota on ensirekisteröity kolmessa kuukaudessa 403 kappaletta (+126,4 %). Hyvässä vauhdissa ovat Uudessakaupungissakin valmistettavat A-sarja ja GLC, joita kumpiakin ensirekisteröitiin kolmessa kuukaudessa tasan 200 kappaletta. GLC:n kasvu vuodentakaisesta on 117,4 %.