Mikä ihmeen itselataava täyshybridi? Näin se toimii

Toyota C-HR Hybrid
Toyotan mallistosta löytyy Suomessakin seitsemän itselataavaa täyshybridiä.

Ajoneuvojen sähköistyessä keskusteluissa vilisee monenlaisia termejä, jotka kuvaavat autojen erilaisia voimalinjaratkaisuja. On itselataavia täyshybridejä, pistokehybridejä sekä täyssähköautoja. Näistä kaikilla on omat etunsa, mutta toistaiseksi käyttäjän kannalta ylivoimaisesti vaivattomin ja edullisin on itselataava täyshybridi, joka lataa ajoneuvon akun jarrutusenergiantalteenotolla sekä polttomoottorilla generoimalla ajon aikana. Tällaista hybridiä ei siis tarvitse erikseen ladata pistokkeesta.

Artikkeli tuotettu yhteistyössä Toyotan kanssa.

Autovalmistajista pisimmän ja kattavimman kokemuksen itselataavista täyshybrideistä on kerryttänyt japanilainen Toyota, jonka mallistosta löytyy Suomessakin seitsemän itselataavaa täyshybridiä ja yksi pistokkeesta ladattava plug-in-hybridi. Itselataavassa täyshybridissä bensiinimoottori toimii pääasiallisena voimanlähteenä, mutta sitä avustaa sähkömoottori.

Toyotan täyshybridijärjestelmän avulla ajosta jopa yli 50 prosenttia voidaan suorittaa pelkästään sähköllä. Hybridin edut tulevat parhaiten esiin kaupungissa ja taajama-ajossa, jossa liikkeellelähdöt tapahtuvat sähkömoottorin voimin. Taajama-ajossa hybridiauto pyrkii ylläpitämään halutun nopeuden pelkän sähkömoottorin voimin, kuten koeajamassamme Toyota C-HR Hybridissä huomasimme. C-HR Hybridi pystyy siirtymään sähköajoon myös jopa 110 kilometrin tuntinopeudessa, eli myös moottoritiellä hybridistä on etua.

Toyota C-HR Hybrid

Täyshybridejä kritisoidaan siitä, että niiden ajoakun kapasiteetti on pieni eikä sähköllä voi ajaa pitkiä matkoja kerrallaan. Näin asia toki onkin, mutta kääntöpuolella täyshybridien hankintahinnat ovat plug-in-hybrideihin verrattuna huomattavan paljon edullisemmat. Esimerkiksi Toyota Yaris Hybridin hinnat alkavat alle 20 000 eurosta. Pistokkeesta ladattavien kalliimpien hybridien hintaeroa ei monessakaan tapauksessa pysty kuromaan umpeen auton elinkaaren aikana. Kaikki kuljettajat eivät myöskään halua erikseen nähdä vaivaa auton lataamiseksi sähköpistokkeesta, vaan arvostavat itselataavan hybridin tarjoamaa vaivattomuutta.

Hybridejä jo yli 20 vuotta

Toyotan eduksi täytyy laskea se, että automerkillä on ollut hybridejä markkinoilla yli 20 vuotta. Se on hillittömän pitkä aika ja kieltämättä pitkän kehitystyön tulokset pystyy Toyota C-HR Hybridissä myös huomaamaan. Toyotan täyshybridiautolla on ennen kaikkea helppoa saavuttaa pieni polttoaineenkulutus. Parasta on se, ettei asiaa tarvitse sen enempää ajatella, vaan auto hoitaa optimaalisimman voimankäytön automaattisesti. Toyotan itselataavat täyshybridit ovat kaikki automaattivaihteisia.

Toyota C-HR Hybrid

Akkujen kestävyyttä miettiville Toyota tarjoaa mielenrauhaa kymmenen vuoden tai 350 000 kilometrin Hybridiakkuturvalla, ja jonkinlaista luottamusta osoittaa varmasti myös se, että Toyotan hybridejä on Suomenkin talvisissa oloissa runsaasti taksikäytössä. Monesti Prius-taksiin hypätessä keskustelu onkin kääntynyt autoon, eikä omalle kohdalle ole vielä kertaakaan sattunut kuljettajaa, joka olisi ollut tyytymätön hybriditekniikan toimivuuteen.

Kenelle itselataava täyshybridi sopii?

Lähimpänä oikeaa lienee vastata, kenelle se ei sopisi, mutta suurimman hyödyn hybriditekniikasta saa taatusti kaupunki- ja taajama-ajossa. Toyota C-HR Hybridin kulutuslukemia selaillessa onkin hauska huomata, että valmistaja ilmoittaa kaupunkikulutukseksi 3,5 litraa sadalla kilometrillä ja maantiellä vastaavasti 4,1 litraa. Yleensä lukemat ovat päinvastoin.

Toyota C-HR Hybrid

C-HR Hybridin koeajolla alle viiden litran kulutus oli vaivatonta saavuttaa, ja kiinnittämällä hieman enemmän omaan ajotapaan huomiota 3,9 litran keskikulutus oli saavutettavissa taajamassa. Täytyy myöntää, että mahdollisimman pienen kulutuksen saavuttamiseen jäi C-HR:n koeajon yhteydessä hieman koukkuun. Tulemme vielä myöhemmin kokeilemaan Toyotan läpinäkyvä hybridikoeajo -konseptia, jossa autoliikkeen koeajon tulokset saa tarkasti eriteltynä ajon jälkeen itselleen. Lisäksi tulokset tulevat kaikkien nähtäville Toyotan verkkosivuille, missä voi käydä näin ollen myös vertailemassa omia tuloksiaan muiden koeajajien kesken.

Advertisement