Mikä olet – Porsche Panamera?

Lokakuun alussa Suomessa julkaistiin uusi Porsche Panamera – versio 2.0. Näky paikan päällä oli vaikuttava, kuten olivat AutoCarreran edustajien puheetkin. Joka puolelta henki viesti, että tämä uusi sukupolvi on jotain uutta ja ihmeellistä. Alustaa on venytetty, tehoja puristettu mielettömiä lukemia ensimmäistä sukupolvea pienemmistä koneista ja perätilaa kasvatettu. Myös muotoilu on entistä silmiä hivelevämpää. Paitsi että noin suunnilleen kaikessa haluttiin olla ensimmäistä sukupolvea parempia, kävi selväksi myös toinen tavoite: Panamerasta haluttiin enemmän Porsche.

Porsche Panamera

Muotoilu nykyaikaan ja enemmän Porsche

Panamera kärsi ennen hieman erikoisesta muotoilusta, jossa Porschen tunnistettavat piirteen taipuivat hukkumaan. Vanhasta Panamerasta tuli kieltämättä mieleen takaa käsin enemmän Chrusler Crossfire kuin Porsche. Eivätkä nämä kaksi kyllä muutoin mahdu edes samaan stratosfääriin. Uuden Panameran linja onkin nyt suoraviivaisempi takaa. Lisäksi Panameran “hartiaa” on korostettu, mikä kieltämättä on hyvin Porschelle ominainen piirre.

Valoissa on siirrytty uudelle aikakaudelle kun edessä on led-valoja klustereissa. Viiteen ryhmään jaotellut 84 lediä kyetään suuntaamaan laajasti eri puolille parantaen valaistustehoa. Takana puolestaan perän muotoilu on mahdollistanut kolmiuloitteisuuden tuomisen auton perävaloihin. Etuvalaistus on nähty jo uudessa Spyderissa, mutta kuinka paljon perävalojen uutta designia tuodaan muihin malleihin on jotain, minkä näkemistä jään odottamaan.

Porsche Panamera Porsche Panamera Porsche Panamera

Moderni Panamera neljälle

Nelipaikkaisessa Panamerassa ei kenenkään tarvitse kärsiä epämukavuudesta kun takapenkilläkin riittää tilaa, istuimessa säädeltävyyttä ja näytössä ihmeteltävää. Iso tilan mukanaan tuoma etu on, ettei pitkänkään ihmisen tarvitse Panameran takapenkillä kärvistellä virtaviivaisemmasta katon linjasta huolimatta. Muutoin kaikenmoinen säädeltävyys takapenkillä toki on jo nykypäivää.

Itse kiittelin eniten kosketusnäytön informatiivisuutta ja selkeyttä. Ohjauspyörä puolestaan muistutti jo hieman formulan rattia nappuloineen, mutta niiden tarpeellisuutta on vaike arvioida autoa ajamatta. Kosketusnäytön toimintoihinkaan ei tullut syvennyttyä sen enempää.

Porsche Panamera Porsche Panamera

Mutta mikä olet Panamera?

Olen tuskaillut pitkään tämän kirjoituksen parissa, sillä olkootkin hieno auto, pohjimmiltaan en oikein sisäistänyt Panameran kohderyhmää. Toki rahaa pitää olla jos tällaisen haluaa itselleen lunastaa. Takatilan muunneltavuus tavallaan antaa ymmärtää, että tässä halutaan ihmisen matkustavan mukavasti myös takapenkillä. Tavallaan ajatus voisi olla, että tavoitellaan executive-tason henkilöitä, jotka haluavat matkustaa tyylillä. Toisaalta jos auto on tällainen, niin tottahan toki sitä itse kukin haluaa ennemmin jo itse ajaa kuin istua takapenkillä. Takapenkkimatkustamista voi harrastaa mukavasti myös diskreetimmissä ajoneuvoissa, kuten Mersuissa.

Toinen ajatus, jota olen kuullut heiteltävän, että esimerkiksi eteläisessä Euroopassa tai Jenkkilässä sporttiautosta haaveilevat vanhemmat voivat elää edes osin unelmaansa ja heitellä Panameralla lapsosiaan kouluun. Sanoisin että ainakaan lastenistuinta Panameran takapenkille ei kyllä kovin helposti upota. Saati lasta siihen kiinnitä.

Lopputulemaa ilman koeajoa on vaikea luoda. Porsche on aina Porsche ja Panamera, paitsi että sillä on suoraan hyvin vähän kilpailijoita, niin kaukaisempienkin kilpailijoidensa seassa tämä on kärkikastia. Miten hyvin auto uudistuneena puhuttelee ostajia on tulevaisuuden näytettävä.

Porsche Panamera

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *