Mopoikään ehtinyt V8 kuormuri: Koeajossa Mercedes-Benz Actros 2548

Mercedes-Benz Actros 2548 vm2002 / kuvat Mikko Kilkki

Halusin ajaa kuorma-autoa, ja sen myös tein. Tällä kertaa ajoon lähti vuosimallin 2002 Mercedes-Benz Actros 2548, joka on nähnyt jo työmaita mukavat viisitoista vuotta. Kolmeakselinen, takakääntyvällä telillä varustettu auto sisältää vaijerilaitteen, eli kansankielisemmin vaihtolavalaitteen, ja nosturin. Ajettu tällä autolla on jo 454tkm, ja aikojen saatossa nosturikin on jäänyt tarkastamatta. Joten sellaiseen johtopäätelmään voisi tulla, että tästä autosta on lähinnä harrastelaitteeksi. Nosturin tarkastaminenhan ei nimittäin ole mitään kaikkein halvinta puuhaa – senhän ainakin nosturiautokuskit tietävät. Isot rakennusliikkeet vaativat työmaillaan käytettäviltä nostureilta kalliita tarkastuksia määräajoin. Ja paperit on oltava mukana, jos niitä kysellään. Ilman ei ole asiaa työmaalle.

Hiab -kuskille auto, vai harrasteautoksi johonkin?

Mercedes-Benz Actros 2548 vm2002 / kuvat Mikko Kilkki

Nosturina tässä autossa on Hiab XS. Vaihtolavalaitteena on vaijerimalli – toinen vaihtoehto vaihtolavalaitteeksi olisi koukkumalli. Myös vetokita on tässä autossa, jos haluaa kärryä vedellä.

Ohjaamo ei välttämättä ole se siistein sisältä, mutta auton tekniikkapuoli vaikuttaa ainakin niiltä osin ehjältä, mitä minä kokeilin. Ajamaan siis pystyy. Ikää autolla on jo senverran, että kiekkopiirturi tässä on – digipiirturille ei siis tarvitse kuljettajakorttia erikseen hankkia Ajovarmalta, jos ei sellaista jo satu valmiiksi olemaan. Kuljettajakortti, joka tuttavallisemmin piirturikorttina tunnetaan, on senverran tyyris, ettei sitä välttämättä turhaan viitsi kortisteeksi hankkia. Kuusitoistalitrainen kone tuottaa tehoja mallimerkinnän mukaan 480 -hevosvoimaa. Jos täsmällisiä ollaan, niin tehoja irtoaakin oikeasti 476 -hevosvoimaa. Kokonaispaino tässä kuormurissa on 26 000 kiloa, joten senkin osalta mallimerkintä hieman huijaa. Nosturihan nappaa myös oman osansa tästä kokonaispainosta, joten ilman nosturia kyytiin saisi isomman lavallisen tavaraa. Ja se logiikka Mercedeksen numerosarjoissa on kuitenkin nyt tullut selväksi: 2548, eli paino ja tehot, ainakin noin suunnilleen. Makuuhytti tässä autossa myös on, jostain syystä on nähty tarpeelliseksi valita se hieman isompi hyttimalli pienemmän sijaan.

Jos haluat verrata tätä vanhempaa mallia pykälää tuoreempaan malliin, blogissani on nähty myös Norjasta tuotu Actros 1841. Se oli vuosimallia 2011.

Koeajo

Mercedes-Benz Actros 2548 vm2002 / kuvat Mikko Kilkki

Auto lähtee käyntiin mukavan oloisesti. Päävirtakytkin löytyy suoraan kojelaudasta – olisin itseasiassa etsinyt sitä tuolta auton alustasta, akkukotelon lähettyviltä, jos myyjä ei olisi asiasta minulle maininnut avaimia antaessa. Vaihteisto on kytkinpolkimella varustettu ja sähköohjattu, ja kytkintä käytetään tosiaan aina vaihdetta vaihtaessa. V8 -dieselkone vääntää mukavasti 2300 -Newtonmetriä. Ja sen huomaa, että vääntöä on. Vaihteiston toimintalogiikka on selvä heti, kun sen tajuaa. Ohjeet löytyvät heti vaihteen valitsimen vierestä. Ainoastaan pakkia hieman haeskelin, mutta senkin sain päälle, kun vain maltoin katsoa ohjeesta. Muistaa tosiaan laittaa pakin päälle vapaan kautta. Ei sen ihmeempää.

Mercedes-Benz Actros 2548 vm2002 / kuvat Mikko Kilkki

Mittaristo on selkeä, eikä ole niin paljoa digiä, mitä nykyautojen mittaristoissa. Vaihteen voi nähdä myös, nyt on N eli vapaa. Webasto löytyy.

Koeajon perusteella vaikuttaa siltä, että joskus tämä on ollut hieno ja hyvä auto. Nykyään ehkä tässä elämänsä vaiheessa hieman haasteellinen myydä, mutta hyvin tämä kulki koeajolla. Koeajoreitti sisälti niin pikkuteitä, maantietä, kuin myös huonompaa tiepätkää. Työmaa ei edelleenkään ole tekemätön paikka tälle autolle, jos vain autossa olevat lisälaitteet toimivat, ja vaadittavat tarkastukset viitsii teetättää.

Lopputulema

Mercedes-Benz Actros 2548 vm2002 / kuvat Mikko Kilkki

Vastaavan korimallin Actros on jäänyt minulle mieleen paloautona. Sellainen oli Jyväskylän paloasemalla joskus menneinä vuosina, kun kävin katsomassa siellä avoimien ovien päivänä. Numeromerkinnät olivat muistaakseni 1831. Toki kyseinen auto oli myös miehistöohjaamolla. Mutta palatkaamme tähän koeajettuun autoon: Mercedeksen V8 -koneelle olemme saaneet kuorma-autopuolella jättää haikeat hyvästit. Minulla on surutyö ollut kesken jo jonkin aikaa, johon korvaushoitolääkkeenä on hyödynnetty Scaniaa. Omavaltaisen reseptini olen itse uusinut itselleni aina tasaisin väliajoin. Sieltä saa Scanian liikkeestä uutuusmalleihinkin V8 -koneita. Jatkossa siis saamme tyytyä vain rivikoneisiin ostaessamme uusia Mercedeksen kuormureita. Edes V6 -konetta ei enää ole Mercedeksen raskaan kaluston mallistossa, toisin oli menneinä hyvinä aikoina. Toki ne rivikoneet ovat tehokkaita ja taloudellisia, ei sen puoleen hätää ole. Joskus vielä koittaa aika, jolloin on kunnostettava vanha Mercedeksen V8 -malli, saadakseen kyseisen koneen Mercedekseltä kuormuriinsa. Remonttimiesten hommaa silloin kyseisten koneiden harrastaminen.

Mercedes-Benz Actros 2548 vm2002 / kuvat Mikko Kilkki

Mercedeksen kuorma-auton vaihteistoa käytetään tästä ja näin. Ymmärretty?

Autoa myy: Niemi-Korpi Oy, Jyväskylä / www.niemikorpioy.com

Koeajoauton speksit: Mercedes-Benz Actros 2548, ajettu 454tkm. Hinta ALV 0% 27 000 euroa, ALV 24% hinta on 33 480 euroa. Varusteina nosturi, vaihtolavalaite ja vetokita. Vetotapa 6×2.

Kuvat ja tekstit: Mikko Kilkki