Mukava mikä mukava – Koeajossa uusi Citroen C4 Cactus

Citroen C4 Cactus / kuvat Mikko Kilkki

Pääsin heti tuoreeltaan ajamaan autoliikkeeseen uudistunutta Citroen C4 Cactusia. Syy koeajoon oli selvä – malli oli uudistunut. Jutun kirjoittaminen sai kuitenkin hieman odottaa, sillä pääsykoeurakka oli alkanut, ja heti ensimmäisenä olikin pääsykokeet Tampereen yliopistoon, jonne hain opiskelemaan journalismia. Välissä ehti olla myös Jyväskylässä suuri autokauppapäivä, jossa kävin keräämässä lisää koeajoja. Itseasiassa sieltäkin minun piti tehdä blogijuttu, mutta se nyt taitaa jäädä  – keskityin vain koeajamaan niin tiukasti eri malleja, ettei ole juurikaan edes kuvia sieltä. Siinä missä C4 Cactusin edeltäjä meni omia polkujaan kutakuinkin niin täysin kuin vain pystyi, mennään nyt selvästi enemmän muun malliston mukana. Mukavaa tässä uudessa C4 Cactusissa ehdottomasti on jousitus, josta on annettava plussat. Jotakin Cactusmaisia piirteitä vanhasta on säilynyt, mutta esimerkiksi sivun muovihärpäkkeet on nyt selvästi pienemmät. Vastaavat kolhuilta suojaavat muovihärpäkkeet nähtiin myös perusmallin C3:ssa.

 Millainen uutuus on Citroen C4 Cactus?

Citroen C4 Cactus / kuvat Mikko Kilkki

Jotain vanhaa ja tuttuakin löytyy, mikä nähtiin jo vanhassakin.

Citroen C4 Cactus on virallisesti kokenut faceliftin. Koeajoauton varustetasona on Shine, joka tunnetusti on se paras mahdollinen saatavissa oleva. Koneessa on tehoa 110-hevosvoimaa, sekä automaattivaihteisto löytyy. Myös manuaalivaihteisto on saatavissa, mikäli sellaista kaipaa. Moottorivalikoimaa löytyy neljän eri myllyn verran, jotka ovat bensapuolella tehoiltaan 110-hevosvoimaa, sekä 130-hevosvoimaa. Dieselvaihtoehdot ovat 100-hevosvoimaa tai 120-hevosvoimaa.

Kun Citroen C4 Cactus aikoinaan saatiin markkinoille, markkinointiin sitä Cactuscrew koeajokampanjalla. Nykyään kun Mercedes-Benz ja Citroen ovat molemmat pitäneet omat kampanjansa koajon saralla, niin mielenkiinnolla odotan, mitä uutta on tulossa markkinointiin. Jos vain kampanjaan pystyy mukaan hakemaan, saatanpa minäkin hakemuksen sinne laittaa. Voi olla tehokaskin tapa joukkoistaa markkinointia jollakin vastaavalla kampanjalla, koska hakijoita voi olla mukaan ja paljon. Seuraavaksi siis vain ideoimaan joku kiva mainoskampanja uudistuneelle mallille.

Koeajo – Montut tasoittuu tiellä

Citroen C4 Cactus / kuvat Mikko Kilkki

Ajoasento säädetään käsipelillä, ja säätövaraa löytyy mukavasti myös ratista. Hallintalaitteet löytyy sopivilta paikoilta. Kaikki sisällä tuntuu olevan Citroenille tyypillisesti, joten kulttuurishokkia ei ole lähdetty aiheuttamaan automerkin faneille. Auton idea on selvästi sama kuin edeltäjänsä, mutta nyt siis mennään kuitenkin maltillisemmalla linjalla. Muotoilu on kuitenkin sellaista, että sillä saattaa erottua massasta, mikäli pysähtyy parkkipaikalla muiden merkkien viereen. Tämä on varmasti kuitenkin asia, mikä ei haittaa, mikäli on päätynyt ostamaan Citroenin.

Citroen C4 Cactus / kuvat Mikko Kilkki

Takapenkkitilat on passelin oloiset – koeajajan kokoinen kuljetttaja pystyy istumaan takana myös ajoasennon saatuaan. Alustatuntuma on kerrassaan loistava, reikäinen Laukaantie tuntui nätisti sanottuna tasoittuvan. Enempää ei kyllä voisi siis automies toivoa. Myös matka-ajoonkin voisi C4 Cactusia kuvitella silloin, kun tilat vain ovat riittävät. Käytännöllisyyttä lienee lisää myös se, että kasari ja ysäri on jo elettyä elämää, eikä sedania enää ole tarjolla tähän automalliin. Kaikki autot siis ovat tällä samalla korimallilla. Vaihteet vaihtuu toimivan oloisesti automaatissa, ja muutoinkin paketti tuntuu toimivalta. Ulkonäköpäivitys on mielestäni perusteltu, sillä nyt auto on selkeästi järjellisemmän näköinen kuin edeltäjänsä.

Lopputulema – onko Citroen C4 Cactus haluttava?

Citroen C4 Cactus / kuvat Mikko Kilkki

Uusi C4 Cactus on haluttava. Jos edeltäjämallin omistaisin, niin kyllä se nyt vaihtoon menisin tämän koeajon perusteella. Halvimmillaan uusi C4 Cactus maksaa 19 359 euroa. Silloin saa manuaalivaihteisen auton 110-hevosvoimaisella koneella, varustetason ollessa Live. Mainittavaa on myös se, että 82-hevosvoimainen kone on jätetty mallistosta pois. Halvin automaattivaihteinen auto maksaa 22 549 euroa. Tämä paketti on siis enää vain ajoa vaille valmis – siittä se lähtee. Vakityöpaikkaa vain odotellessa, jotta pankki myöntää autolainaa.

Koeajoauton lainasi: Käyttöauto Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Valmistajan sivusto: Www.citroen.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki