Näkemys uudesta – Koeajossa Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross CVT / kuvat Mikko Kilkki

Joku saattaa muistaa Mitsubishi Eclipsen olleen joskus muinoin urheiluauto. Kyllä vain, se oli myös sellainen. Viimeaikoina tuntuu olleen oikein uutuusmallien runsaus, ja samaan hengenvetoon myös Eclipsestä kuoriutui maastoversio, joka kantaa nimeä Eclipse Cross. Nyt tämä Mitsubishin uutuus päätyi myös minun koeajettavaksi, ja se on samassa kokoluokassa suositun Nissan Qashqain kanssa. Koeajoauto on puolitoistalitraisella bensakoneella, sekä portaattomalla CVT automaatilla. Kyseisen CVT vaihteiston saa niin etu- kuin nelivetoon, kuusivaihteinen manuaalivaihteisto on tarjolla vain etuvetoiseen. Varustetasoja on neljän kappaleen verran: Inform, Invite, Intense ja Instyle. Nyt koeajetussa autossa näistä on Intense. Nelivetomalleista Mitsubishillä on kokemusta jo vuodesta 1936, ja Dakar aavikkorallin autovalmistaja on voittanut jo 12 kertaa. Vaikka Mitsubishi ei ole ainakaan Suomessa se suurin, mainittu kokemus on silti enemmän, kuin yhdelläkään muulla autonvalmistajalla. Siksi nyt voi odottaa paljon mutta runsaasti myös tältä autouutuudelta.

Mitsubishi Eclipse Cross vai Nissan Qashqai?

Mitsubishi Eclipse Cross CVT / kuvat Mikko Kilkki

Koeajoauton 1,5 litrainen bensakone tuottaa tehoja 163 hevosvoimaa, ja vääntömomenttia 250 Newtonia. Eclipsen takapenkkejä voi säätää, joten tästä saadaankin jo johdettua yksi eroavaisuus Qashqaihin: Eclipsessä on 18 litraa suurempi tavaratila, mikäli takapenkit on niin edessä, kuin mahdollista. Takapenkit perusasennossa Eclipsen tavaratila on 341 litraa. Mitä tulee auton mittoihin, niin Eclipse Cross on vain millin kapeampi, mitä niin rakas kilpasisar Qashqai. Esimerkiksi akseliväliä löytyy Eclipsestä 24 milliä Qashqaita enemmän, ja korkeutta 95 milliä enemmän. Jos haluat tarkemmin tutustua vertailumielessä uudempaan Qashqaihin, niin löydät kirjoittamani koeajojutun tästä.

Mitsubishi Eclipse Cross CVT / kuvat Mikko Kilkki

Jos perävaunua tarvitsee vetää, niin vetokyky on Eclipsessä jarruin 1600kg. Mallivalikoimassa Eclipse Cross asemoituu pienemmän ASX:n ja suuremman Outlanderin väliin. Vaikka Mitsubishi on nykyään liitetty osaksi Renault-Nissania, on Eclipse Cross silti suunniteltu Mitsubishin omin voimin. Tulevaisuudessa asiantila saattaa olla toisin, sillä suunnitelmat ovat jo menossa siitä, kuinka Nissan ja Mitsubishi voisivat hyötyä toisistaan.

Koeajo – Eclipse Cross on kiva!

Mitsubishi Eclipse Cross CVT / kuvat Mikko Kilkki

Eclipse Crossin ulkonäkö miellyttää ainakin minun silmääni, mukaillen kivasti tätä aikaa. Ajoasento löytyy käsisäätöjen kautta, ja hallintalaitteet löytyy sopivilta paikoilta. Kylmätyypit lupailivat jo sen, että autossa on moni asia balanssissa. Koeajolla vaihteisto tuntuu vaihtavan kivasti, ja alustatuntuma vaikuttaa toimivalta. Moottoritielläkin homma toimii, joten matkaakin voi ajaa huoletta. Kiihtyvyyttä on siten, että peruskuski pärjää kyllä. Autossa löytyy rattivaihteet, mutta niitä en ole edelleenkään oppinut oikein käyttämään – kaikkien näiden vuosien, ja satojen autojen jälkeen. Manuaalipuoli on kyllä toisinaan automaattivaihteisissa käytössä myös minulla, mutta minä vaihdan useimmiten aina kepistä. Liekkö vain ajan mittaan jäänyt tapa, ja tarve nykyaikaistua minun itseni.

Mitsubishi Eclipse Cross CVT / kuvat Mikko Kilkki

Takapenkillä poikkesin kuvan ottamisen verran. Homma toimii, varsinkin kun tietää sen, että takapenkkiäkin pystyy halutessaan säätämään. Takapenkkiä pystyy siirtämään 20cm.

Mitsubishi Eclipse Cross CVT / kuvat Mikko Kilkki

Mittaristo on selkeä.

Mikäli on päättänyt ostaa nelivetoisen auton, kytkeytyy neliveto päälle aina tarvittaessa. Mikäli tämän lisäksi arvostaa myös kiinteää nelivetoa, on silloin laitettava tilaukseen Outlander. Mutta toisaalta, luulen Eclipsenkin riittävän monelle. Mitään häiritseviä puutteita ei ainakaan itselläni tule mieleen. Ulkonäöllisesti ajateltuna tämä auto on mukava uutuus Mitsubishin mallistoon, josta on saatavissa myös pelkästään etuvetoinen versio.

Lopputulema

Mitsubishi Eclipse Cross CVT / kuvat Mikko Kilkki

Mitsubishi Eclipse Cross vaikuttaa koeajon perusteella järkiautolta, jonka pääsuunnittelija muuten ympäripuhuttiin mukaan Nissanilta. Tässä on toimiva kokonaisuus, jossa ulkonäkö on kohdillaan. Itse pidän siitä, että esimerkiksi akseliväli on yhteneväinen isomman Outlanderin kanssa, 2670mm. Eclipse Crossin hinnat alkaen malli maksaa 28 490 euroa. Ennenkuin hintaa ehtii kiroamaan, niin kannattaa muistaa, että esimerkiksi Toyota CH-R maksaa 27 109 euroa. Eipä tuossa kummoista rahallista säästöä tule, jos vaihtaa liikettä. Ja kun varusteita rastittaa vähän lisää, niin tuskinpa enää niin kirpaisee hintaero. Eclipse Cross saa nyt mukaansa kuitenkin sen uutuusarvon, minkä esimerkiksi CH-R sai aikaisemmin.

Koeajoauton lainasi: Autopale / www.autopale.fi.

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki