Namupala Baijerista – Koeajossa BMW 328iA

BMW 328iA F30 vm2014 koeajo / kuvat Mikko Kilkki

Jälleen jokin Saksalainen ilmestys pisti silmääni autoliikkeen myyntihallissa: Tarkempi tutkiskelu osoitti mallimerkinnäksi 328iA, ja merkkinähän mikäs muukaan kuin BMW. Kyseessä on vaihtoauto noin neljän vuoden takaa. Auto näytti mukavan siistiltä sekä fiksusti pidetyltä, eikä nelivedosta ole tietoakaan. Mikäs muukaan näin talveen mukavampi olisi, kuin rehti takaveto, jossa tehoa piisaa peruspertille riittävästi. Toki nelivetokalustoakin olisi tarjolla ollut, mutta takaveto on takaveto aina silloin, kun kyseessä on BMW tai Mercedes. Ehkä fiksu ihminen ostaisi toki talveen nelivedon, mutta aina tottakai löytyy ne takavetofanit, joille esimerkiksi etuveto ei ole vaihtoehto.

BMW 328iA on kuin ison miehen karkki

BMW 328iA F30 vm2014 koeajo / kuvat Mikko Kilkki

F30 korimalli esiteltiin alkujaan 2011, ja nyt koeajetulla vuosimallin 2014 autolla on ehditty ajamaan 75tkm. Autossa ainakin ulkonäkö on kohdillaan, ja varsin oleellisia sioita löytyy varustelistalta: ilmastointiautomatiikka, peruutustutka, Runflat renkaat, sekä mitkäs muutkaan, kuin tuuletetut jarrulevyt edessä ja takana. On toki hyvä muistaa, että renkaissa on lukkopultit, joten rengasliikkeeseen mennessä lukkopulteille voi olla hyvä ottaa mukaan omasta takaa avain, jottei pulttien avaamisesta rengasliike veloita tuntihintaa. On aivan mahdollista, että rengasliikkeessä ei ole kaikille mahdollisille lukkopulteille omaa avaajaa, vaikka hylsyvalikoima muutoin varmasti kattava olisikin. Konehuoneessa on kaksilitrainen bensakone. Tehoa rivinelosesta löytyy 180 kilowattia, eli 245 hevosvoimaa. Ja autoa tankatessa diesel kannattaa mieluiten unohtaa, jos ei halua välttämättä hinuria tilata matkan jatkamiseksi. Tähän korimalliin myös dieselkoneita on toki tarjolla jonkinmoinen liuta, pienimmän dieselversion ollessa 316d, ja suurimman taas 335d, välistä löytyen esimerkiksi 320d, sekä 318d.

Koeajo – BMW 328iA on vähintäänkin hauska

BMW 328iA F30 vm2014 koeajo / kuvat Mikko Kilkki

Auto käyntiin ja menoksi. Takavetoisuus on oikeastaan aika hauska, se käy hyvin ilmi. Järkevien ihmisten neliveto on myös tarjolla tämän koneen kanssa. Kone käy nätisti, ja vaihteet vaihtuu mukavasti. Vaihteisto on kahdeksanpykäläinen. Takavetoisuus ehkä aiheuttaa sen, että luistoneston merkkivalo syttyy mielellään. BMW tykkää tehdä etuvedon ainoastaan 1 ja 2 sarjoihinsa, muiden mallien raapiessa muualta. Bemaritunnelmaan siis tällä autolla pääsee varsin hyvin.

BMW 328iA F30 vm2014 koeajo / kuvat Mikko Kilkki

Penkit on Bemarimaiset istua, ja säätövaraa löytyy ajoasennon osalta. Myös takapenkillä tuntuu olevan tilaa riittävästi. Kokoluokka on Bemarin 3-sarjassa sama, mihin sijoittuu myös Audi A4, sekä Mercedeksen C. Myös huollot tähän autoon on tehty, ja huoltokirja löytyy. Baijerilaisessa alustatuntuma vaikuttaa olevan kohdillaan, samoin myös menohalut. Hieman jo varoa saa, sillä ajokortittomuus on varsin ikävä asia – ainakin jos kortin on menettänyt omien töppäilyiden johdosta. Vaikka kone ei ole enää kuusisylinterinen, kuten joissain vanhemmissa 3-sarjan malleissa tässä kokoluokassa tapasi olla, vaan nykymittapuulla nelisylinterinen, on tässä silti hieno auto ajaa. Sitä ei voi kiistää.

Lopputulema – BMW 328iA kuuluu löytyä jokaiselta automieheltä

BMW 328iA F30 vm2014 koeajo / kuvat Mikko Kilkki

Eikai tähän mitään lisätä tarvitse? Mukava ihan tämmöisenäänkin. Vuonna 2015 tuli hieman malliuudistuksia, ja 328i korvautui 330i mallilla. Samaan hengenvetoon myös 335i sai korvaajan, joka tunnetaan mallimerkinnällä 340i. Eihän siinä, se on sen ajan lystiä sitten, kun kaikki kolmekakskasit on ajettu loppuun. Nykyään 3-sarjan Bemarista ei ole tarjolla coupea, vaan se on eriytetty omaksi 4-sarjaksi. Niinpä mallistosta löytyy nykään tehoversiot M3 ja M4. Mallinimilogiikka on siis hieman sama, kuin M5 ja M6 kohdalla, parittoman numeron tarkoittaessa sedania ja muita tavanomaisempia malleja, sekä parillisen numeron sitten coupea.

Koeajoauto myynnissä: Jyväskylän Autotarvike, Sorastajantie / www.jklautotarvike.fi

Koeajoauton speksit: BMW 328iA F30, vuosimalli 2014, ajettu 75tkm. Automaattivaihteisto, huoltokirja löytyy, viimeisin huolto tehty 74tkm kohdalla. Alkuperäinen Suomi-auto. Hinta 33 990 euroa.

Katso muut BMW 328i vaihtoautot Autotalli.comista.

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki