Nostalgisin koeajo hetkeen – Volkswagen LT28 vm93

Volkswagen LT28 hevoskuljetusauto

En ole hevosihminen, vaikka sanonkin hevosauton koeajoa nostalgisimmaksi hetkeen. Selatessani Nettiautosta Keski-Suomen alueen vaihtoautoja, osui silmääni jotain varsin mielenkiintoista – jotain, mitä ei nykyliikenteessä liian usein näe: ykköskorimallin Volkswagen LT28! Auton edellinen, pitkäaikainen omistaja on ollut luonteeltaan hieman pelle-peloton, ja tämä itserakennetun näköinen hevoskuljetusauto onkin päätynyt vaihtoautoksi Jyväskylän Rinta-Joupille! Auton kiinnostavuutta silmissäni lisäsivät ikään nähden varsin kohtuulliset kilometrit, vain 232tkm! Otinkin välittömästi yhteyttä autoliikkeeseen sopiakseni koeajosta. Nostalgisen tästä koeajosta tekee se, että muistan joskus vuosituhannen vaihteessa matkanneeni porukoideni kanssa juurikin Volkswagen LT28 -alustaisen asuntoauton kyydissä. Kyseessä oli vanhempieni vuokraama matkailuauto, ja muistot sillä suoritetusta Lapin reissusta on edelleen hyvät. Ja nytten ensimmäistä kertaa minulla oli ajossa LT28!

Vw LT – historiapläjäys

Volkswagen LT28 ohjaamo

Volkswagen LT julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 1975. Koeajoautoon verrattuna tuossa autossa oli vielä pyöreät etuvalot, sekä eri moottoritarjonta. Suorakaiteen muotoiset ajovalot tulivat vuonna 1986. Sama korimalli pysyi tuotannossa aina vuoteen 1995 saakka, jolloinka sen korvasi LT mk2. Kyseinen LT onkin tehty sitten Mercedes-Benzin kanssa yhteistyönä, ja perustuu Sprinterin kanssa samalle alustalle. Samoin, kuten nykyään on MB Sprinter ja Volkswagen Crafter. Vuonna 2006 vanhentuneen LT:n korvasi mallistossa uudempi Crafter. Tätä ykköskorista LT:tä oli saatavilla eri painoluokissa LT28, LT31 ja LT35. Mallimerkinnän numeroiden viitatessa auton kokonaispainoon: 2.8 -tonnia, 3.1 -tonnia ja 3.5 -tonnia. Jossain vaiheessa myös LT55 oli tarjolla. Toki muistettavaa, että kakkoskorimallin LT:ssä painoluokat menevät hieman toisin, joskin idea kokonaispainon kertomiseen on edelleen sama.

Nostalgiatunnelmaa – ajettavuus, ja lähtikö käyntiin?

Volkswagen LT28 hevoskuljetusauto

Mittaristo on selkeä, sisältäen myös kierroslukumittarin. Toimiva ja hyvä kierroslukualue on merkattu vihreällä, vihreälle alueelle olisi kierroksien hyvä osua.

Myyjän mukaan koeajoauto oli seissyt pihassa useamman viikon, eikä ilmeisesti liioin kukaan ollut käynyt edes starttailemassa sitä. Myyjä kertoi menneensä auton luokse käynnistelemään sitä arvalla heittäen, mutta yllättäen auto lähtikin käyntiin vain yhden hehkutuksen jälkeen. Onhan tähän muutamaan viikkoon mahtunut pakkasiakin! Mitään lisävirtaa tai muutakaan vastaavaa ei tarvittu auton käynnistämiseen. Autossa oli koeajohetkellä alla hyvät nastat, jotenka ei muutakuin baanalle. Olin liekeissä, vaikka nykyautot niin ovatkin ajettavuudeltaan menneet eteenpäin! Ajoasento oli mielestäni yllättävänkin hyvä, ja penkin asento säätyy manuaalisesti. Jos ratti säätyy jostakin, niin sitä säätövipua minä en löytänyt. Auton 2.4 -litrainen, ja huimat 95hv tehoja tuottava dieselkone ensiesiteltiin vuonna 1993, juurikin samana vuonna mitä vuosimallia koeajoauto edustaa. Vaihteiston välityksistä tulee mieleen se, että onko tämä auto sittenkin parhaimmillaan taajama-ajossa? Moottoritiellä ja maantieajossa välityksien tuntuessa loppuvan hieman kesken, ja sen aiheuttama kierroksien nouseminen tekee sen, että 80km/h lienee varsin perusteltu huippunopeus tälle autolle. Ja myös turvallisin, jos tavaratilassa on hevoset, tai muuta tavaraa. Nykypakuissa en enää ole huomannut samanlaista välityksien kesken loppumista viimeistään siinä 80km/h, mutta onhan monessa nykypakussa vaihteitakin jo enemmän.

Volkswagen LT28 hevoskuljetusauto

Auton kyytiin mahtuu kaksi hevosta, sekä sen ajamiseen riittää ihan tavallinen B-ajokortti. Esimerkiksi auton pohja on käsitelty aina määräajoin ruosteen estämiseksi. Varustelistalta löytyy ysärihenkeen kasettisoitin! Vetokoukku löytyy myös autosta. Koeajoon lähtiessä itseni ehkä hieman yllätti se, että vaihteistossa on ykkösen paikalla Pakki! Ykkösvaihde löytyy sieltä, missä on normaalivaihteiston kakkonen. Muuta yllättävää autosta ei useamman tunnin koeajolenkin aikana ilmaantunut. Kaikki vaikuttaa olevan ihan kunnossa, sen puoleen ei ole minkäänlaista moittimista.

Volkswagen LT28 vaihdekeppi

Viisi vaihdetta ja pakki ykkösen paikalla.

Lopputulema

Jos hyötyajoneuvolle voisi antaa klassikkoleiman, olisi se ehdottomasti tälle auolle! En tiedä, minkälaiselle harrastajalle tätä autoa oikein suosittelisin? Hevosharrastaja, autoharrastaja.. No jommalle kummalle harrastajalle kuitenkin. Pyyntihinta on 4980e, eikä näitä kovin montaa ainakaan ole Keski-Suomessa myynnissä. Ja koska autossa on vahva tee-se itse miehen jälki, en rupea auton hintaa vertailemaan tehdasvarusteltuihin. Autossa kone käy nätisti, ja perusasiat on kunnossa, vaikka vuodet toki hieman näkyvätkin. Tästä vain rohkeasti autoa ostamaan, jos Volkswagen LT28 kiinnostaa!

Volkswagen LT28 mittarilukema

Vm93, ja 232tkm. Nyt ollaan vuodessa 2016.

Eihän tätä Volkkarin LT28:a voi nykymallistoon enää oikein verrata, mutta ei tarvitsekkaan. Klassikkoleima on mielestäni ihan hyvä. Sellaisiakin autoja tarvitaan.

Myyjäliikkeen sivusto: www.rinta-jouppi.com

Valmistajan sivusto: www.volkswagen.fi, www.volkswagen-hyotyautot.fi

Volkswagen LT28 tavaratila

Tavaratila. Tänne mahtuu kaksi hevosta.

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *