Nyt on uutta ja hienoa! Koeajossa Ford Ecosport

Automaattivaihteinen Ford Ecosport 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Ford Ecosport on auto, jonka ensimmäistä Suomeen tuotua malliversiota en ihan täysin ymmärtänyt. Nyt on Ecosportin osalta laitettu asiat uusiksi, ja koko auto on uudistettu. Kävin koeajamassa uudistetun auton manuaalivaihteilla että automaattivaihteilla, jotenka heti kättelyssä voidaan todeta yksi parannus – automaattivaihteisto, mikä on epäilemättä tervetullut lisä mallistoon. Myös nelivetomalli on nyt lisänä, mikä on varmasti tervetullut lisä edes ajatuksen tasolla, vaikka päättäisikin lopulta ostaa vain sen etuvetoisen version. Nämä toki olivat tarjolla myös siihen ensimmäiseen Ecosportiin, mutta Suomeen asti ne eivät jostain kummallisesta syystä päätyneet. Tärkeitä varusteita ainakin minun nähdäkseni, koska tämäkin autoluokka on aika kilpailtu. Vaikka manuaalivaihteistolla on kannattajansa, niin automaattivaihteistoa tarvitaan esimerkiksi invavarustelluissa autoissa, jollaiseksi Ecosportikin voisi mahdollisesti sopia. Rupeaahan autossa jo sitä tilaa löytymään, vaikka onkin kokoluokkansa lyhyimmästä päästä.

Millainen on Ford Ecosport?

Automaattivaihteinen Ford Ecosport 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Lyhyt ja korkea – mutta ajettavuus toimii.

Koeajetuista autoista manuaalivaihteinen oli 140-hevosvoimaisella koneella, ja automaatti 125-hevosvoimainen. Koneista isompi on aina manuaaliaskin kanssa, kun pienempään saa itse valita vaihteistonsa. Pienemmän vääntömomentti on 170Nm, isommassa taas 180Nm. Näiden kahden eri tehoversion perustana on sama kolmesylinterinen ja yksilitrainen mylly, siinä missä dieselmylly tullaan tarjoilemaan nelisylinterisenä. Tämän lisäksi tarjolle on vielä tulossa puolitoistalitrainen diesel, jonka mukana saa mainitun nelivedon. Koeajetun automaattivaihteisen varustetasona oli ST-Line, manuaalivaihteisessa Titanium. Näiden lisäksi maahantuojan esite ja hinnasto tuntee varustetason Trend. ST-Line eroaa Titaniumista tuoden lisänä esimerkiksi urheilullisemman jousituksen, joten parkkipaikan pappakaarti varmaankin päätyy sitten varustetasoista Titaniumiin, nuorisokaarti ST-Lineen. Trendiin sitten päätyy se joka päätyy, kyseessä on varustetasoista se halvin.

Koeajo – miltä tuntuu uusi Ford  Ecosport?

Automaattivaihteinen Ford Ecosport 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Autoliikkeen pihassa en ollut uskoa silmiäni – tässäkö se on, nimittäin uusi Ecosport? Pakko kurkata auton taakse, ja todeta näkemänsä oikeaksi. Olin aiemmin istunut pienen pätkän tämän uuden Ecosportin kyydissä, ja todennut jo tuolloin, että esimerkiksi penkit ovat edeltäjäänsä paremmat istua. Kun samassa esittelyautorivissä on esimerkiksi uusi Kuga, ja muuta Fordin esittelykalustoa, niin silloin vasta osaakin todeta tämän uutukaisen näyttävän hyvältä.

Automaattivaihteinen Ford Ecosport 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Mittariston selkeys on mukava asia. Ylimääräisyydet loistaa poissaolollaan.

Esittelyautorivistä ensimmäisenä lähti koeajoon automaattivaihteinen versio, koska se oli mielestäni se hienompi sininen. Ajoasento säädetään käsipelillä, ja ratissakin on säätövaraa. Hallintalaitteet löytyy sopivilta paikoilta. Mitään outouksia ei vaikuta autossa löytyvän, joten kaikki vaikuttaa fiksulta ja toimivalta. Sitten baanalle, käynnistys on avaimeton. Automaattivaihteisto vaihtaa kyllä mukavan oloisesti, mutta jostain syystä aivan sinne parhaalle vääntöalueelle se ei aina tunnu löytävän. Ralliauto tämä ei tämmöisenään ole, vaikka arkiajonsa toki hyvin hoitaa. On kuitenkin ehdottomasti hyvä, että automaattivaihteistoakin tarjotaan tähänkin malliin. Omat muistikuvani ainakin ovat vahvasti siihen suuntaan, että 125-hevosvoimainen lähtee manuaalivaihteisena tujakammin.

Automaattivaihteinen Ford Ecosport 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Navigointijärjestelmäkin löytyy.

Manuaalivaihteisessa vaihteet menevät Fordimaisen hyvin pesään, kytkintuntuma on helppo. Vaihteiston lisäksi tehoa löytyy nyt lisää 15-kaakkia, ja eron ajettavuudessa huomaa. Luulen, että suurimman eron ajettavuuteen tekee vaihteisto. Ehkä tämä manuaalivaihteinen on oma henkilökohtainen suosikkini näistä kahdesta. Äänimaailma paljastaa koneen kolmesylinteriseksi, sillä moottorin käyntiääni on erilainen mitä neljäpyttyisessä. Nyt vihdoin ruvetaan olemaan sellaisella alueella, että voin todella antaa suosituksen uudesta Ecosportista – kannattaa käydä koittamassa, ja laittaa pohdintaan, mikäli uutta autoa olet ostamassa. Vielä muutama vuosi, niin näitä rupeaa läytymään sitten vaihtoautoinakin. Aiempaa malliversiota vaihtoautohallista voi löytyä, mutta uutuuden osalta paremmuus on jo nähty, ja selväksi todennettu.

Molemmat koeajetut autot ovat moottoritiellä hyviä ajaa – myös pienempikoneisella pärjää. Alustatuntuma toimii. Akseliväli on 2519mm, ja pituus on 4096mm. Vanhaan verrattuna esimerkiksi sisätilat ja akseliväli on samaa vanhaa.

Lopputulema – uusi Ecosport on hyvä. Ja piste.

Automaattivaihteinen Ford Ecosport 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Uudistus oli ehdottomasti hyvä asia – nyt ollaan ehdottomasti niiden oikeiden asioiden äärellä, kun ruvetaan miettimään tapahtuneita uudistuksia. Tulevaisuutta ajatellen toki vielä hybridi voisi olla jossain vaiheessa paikallaan. Hybriditekniikka Fordilla jo löytyy esimerkiksi Mondeosta, joten liian kauas kilpailijan leiriin ei tarvitse lainausretkelle lähteä.

Nyt valinnanvapaus ei koske enää vain sotea, vaan myös Ecosportia. Aiemmin nelivedon ja automaattivaihteiston puutteen lisäksi bensakoneitakin oli tarjolla tasan yksi tehoversio, joka tuotti tehoja 125hv. Toinen kone oli jo tuolloin diesel. Valinta on toki edelleen tehty varsin helpoksi, mikäli Ecosport kiinnostaa – mutta kuitenkin kyllin hyväksi, jotta auton voi hyvillä mielin ostaa. Jos vain vakituisen työpaikan saisi, niin autotallistani löytyisi taas yksi auto lisää. Olisiko tässä kenties autoni, kun työpaikka aikanaan löytyy?

Koeajoauton lainasi: Käyttöauto, Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Maahantuojan sivusto: Www.ford.fi

Auton speksit: Ford Ecosport, joko yksilitraisella bensakoneella, tai puolitoistalitraisella dieselkoneella. Hinnat alkaen 20 581 euroa, ja siihen rahaan saa autonsa 125-hevosvoimaisella bensakoneella, manuaaliaskilla, sekä etuvedolla, varustetason ollessa trendikkäästi Trend. Halvin automaattivaihteinen maksaa 25 628 euroa.

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki