Lexus – autohuoltojen graalinmalja?

Auton huolto on omistajalle usein tilanne, jossa nousee esille epätietoisuutta, turhautuneisuutta, pelkoa lompakon puolesta, rasitetta ja joskus jopa vihaa. Harva lähtee autohuollon jälkeen iloisena odottamaan seuraavaa käyntiä. Olemme varmasti kaikki kokeneet vuorollamme näitä tunteita. Voisiko asiat tehdä paremmin – onko edes olemassa hyvää autohuoltoa? Autovouhotus kutsui itsensä Lexus huoltoon vierailemaan ja katsomaan onko autohuoltojen graalinmaljaa olemassa.

 

IMG_5292

 

Miksi juuri Lexus? Merkin asema on alusta alkaen ollut vahva osana Toyotaa, ja pelkästään brandin arvo on Forbesin arvioinnissa noin kahdeksan miljardia dollaria, ollen 66. tällä arvostetuimpien merkkien listalla. Se on huikea suoritus yritykselle, joka on perustettu vasta 1989. Lexuksen autot on arvioitu J.D. Power & Associatesin järjestämässä tutkimuksessa kaikkein luotettavimmaksi, jo viimeiset neljä vuotta putkeen. Joten voisi kuvitella, että Lexus huollossa olisi homma kohdillaan.

 

IMG_5288

 

Vantaan Kaivokselassa Lexus on saanut oman erillisen myyntinäyttelyn, josta löytyy esillä mallisto, huollon palvelupiste sekä kahvitila asiakkaille. Kaikki esillä olevat mallit ovat muuten hybridejä, ja esillä on niin perheautoa, urheiluautoa, kaupunkimaasturia kuin edustusautoakin. Tunnelma on rauhallinen ja keskittynyt, ja automyynniksi suhteellisen pienessä esittelytilassa on kompakti näkymä ilman loputtomalta tuntuvaa hallivaikutelmaa.

Lexuksella on pitkä perinne poikkeuksellisen laadukkaan työn tekemisessä

Pihalla näkyy ensimmäinen konkreettinen esimerkki premiumhuollosta. Huoltoon tuleville asiakkaille on varattu aivan oven edestä parkkipaikat isolla nimikyltillä. Tämän helpommaksi ei saapuminen voi mennä. Tai itse asiassa voi, koska Lexus voi huollattaa autosi myös lentomatkasi aikana. Auto haetaan lentokentältä ja palatessasi sinua odottaa huollettu auto. Eräs asiakas tiettävästi jopa laittaa autonsa Pohjois-Suomesta junaan ja saa sen huollettuna junalla takaisin.

 

IMG_5296

Lexuksen parhaita ominaisuuksia ovat asiakaspalvelu, korkea työn laatu ja erittäin laadukkaat tuotteet

IMG_5294

 

Otimme tiskin takaa huoltoneuvoja Jani Parkkosen tarkempaan haastatteluun. Selviää, että kyseessä on pitkän linjan ammattilainen, jolla on jo viidentoista vuoden kokemus Kaivokselan huollossa. Hänen työtehtäviinsä kuuluvat huollon asiakaspalvelutehtävät, töiden vastaanotto ja hinnoittelu, työnjohto mekaanikoiden kanssa ja tietysti päivän aikana nousevien ongelmien ratkaisu. Janin päivä alkaa ennen kahdeksaa töiden valmistelulla ja vastaanotolla, sijaisautojen järjestämisellä, jatkuen yhteydenpidolla asiakkaisiin päivän aikana, ja päättyen lopulta iltapäivällä autojen luovutukseen.

 

IMG_5290

 

Janin mukaan parasta työssä ovat onnistumiset, eli tyytyväiset asiakkaat, ja nimenomaisesti jonkin erityisen ongelman ratkaisu. ”Lexuksen parhaita ominaisuuksia ovat asiakaspalvelu, korkea työn laatu ja erittäin laadukkaat tuotteet”, Jani tiivistää. Premium huolto eroaakin nimenomaan juuri palvelun laadussa, ja siinä, että pyritään tekemään kaikki mahdollisimman helpoksi asiakkaalle. Esimerkiksi sijaisauto kuuluu aina huoltoon.

 

Asiakkaiden kanssa ollaan vähän yhtä perhettä

IMG_5286

 

Haastavan työstä tekevät erilaiset päivät ja tekniikan kehitys. Maahantuonnilla on kuitenkin oma oppilaitos, jossa työntekijöitä koulutetaan alati muuttuvan teknologian saloihin. Olihan myymäläkin täynnä hybridimalleja, joiden kanssa työskentely edellyttää täysin uudenlaista osaamista, vaikka sähkömoottori sinänsä on huollon suhteen huoleton. Työssä pitää olla monilahjakkuus niin tekniikan kuin asiakaspalvelunkin suhteen. Toisaalta edellytetään nopeaa päätöksentekokykyä, toisena päivänä taasen pitää esimerkiksi harjata lumi autojen päältä pois. Jos joku nuori on autoalasta kiinnostunut, kannattaa olla tekniikasta kiinnostunut, sillä siitä tässä on loppujen lopuksi kyse. Mikä Jania sitten motivoi työssään? ”Tavoite on aina hoitaa työ mahdollisimman hyvin ja oikein, se on oma mottoni.”

 

IMG_5276

 

”Asiakkaiden kanssa ollaan vähän yhtä perhettä. Heidän kanssaan on helppo asioida, kun ollaan tuttujen kanssa tekemisissä”, Jani toteaa. Lexus-huollossa asiakkaiden odotukset huollon suhteen ovat poikkeuksellisen korkealla, joten huoltoneuvojan pitää myös pyrkiä täyttämään nämä jokaisen asiakkaan osalta, oli auto hankittu sitten uutena tai käytettynä. Kilpailu alalla on kovaa, mutta toisaalta Lexuksen keskitetty huolto pystyy seuraamaan tarkasti kaikkia huoltoon tulevia asiakkaita, ja asiakastyytyväisyyttäkin mitataan kansainvälisellä skaalalla. ”Lexuksella on pitkä perinne poikkeuksellisen laadukkaan työn tekemisessä”, vahvistaa Kalle Kalaja Lexuksen maahantuonnista. Ja kun autoista puhutaan, niin emme voi olla kysymättä että millä Jani sitten haluaisi ajaa? ”Unelma-auto on toki Lexus merkkinen ja nyt myymälässämme oleva hieno RC300h, se on todella silmiinpistävä.”

 

IMG_5308

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *