Onko Toyota Kuluttajille Elinkaarimerkki?

Parin viikon takaisella reissulla kävin koeajamassa Toyota Avensista. Siinä missä itse auto on parissakin jutussa läpi käyty, yksi kysymys on jäänyt pyörimään mielessäni.

Aloin miettiä, mennäänkö Toyotalla niin kokonaisbrändin vetämänä, ettei ole edes tarvetta ehkä yhtä voimakkaasti kuin kilpailijoilla brändätä yksittäistä mallia? Voisiko olla jopa niin, että kun Toyota-omistajalla tulee eteen auton vaihto, hän lähtee automaattisesti etsimään silloiseen elämäntilanteeseensa sopivaa mallia saman merkin mallistosta?

Näin markkinointiin pinnallisesti kauppiksessa perehtyneenä ja itsekin blogia kirjoittavana (tässäkin täytyy miettiä mitä te lukijat tulette hakemaan täältä!) kysyin lehdistötilaisuudessa millaisen kuluttajan odotetaan Avensista ostavan. Vastaus jäi yritys- ja yksityisasiakkaisiin erittelyn tasolle niin tässä kuin kysymyksessä siitä, mistä Avensiksen markkinaosuuden palauttamista entiselleen haetaan.

Siinä missä yritysostajissa kohdemarkkinan segmentit, eli odotettujen ostajien erilaiset tyypit, eivät välttämättä niin suuresti eroa toisistaan, löytyy yksityisostajien puolelta todennäköisesti hajontaa enemmän. Tämä on myös syy siihen miksi olisi ollut mielenkiintoista kysymykseen tarkempi vastaus tietää.

Jäin pohtimaan syytä tähän sen kummempaan erittelemättömyyteen, mutten kehdannut sen enempää asiasta tivata, autot kun ovat kuitenkin tässä hommassa enemmän se pääasia. En kuitenkaan usko etteikö Toyotalla olisi tarkempaa dataa olemassa, kyllä he todennäköisesti tuntevat ostajansa jokseenkin hyvin. Mutta jäin miettimään että onkohan Toyotan kohdalla merkin brändi yksittäisen mallin profilointia oleellisempaa?

Meille kerrottiin jo kansainvälisessä lehdistötilaisuudessa, että luotettavuus on Avensiksen yksi tärkeimmistä ominaisuuksista ja näytettiin aiemminkin mainitsemani yleisesti koko merkkiä koskenut mainosvideo, jonka viesti oli “Take me for granted” — “Ota minut itsestäänselvyytenä”. Suomen ryhmän tilaisuudessa sitten kerrottiinkin jo suht vakuuttavia lukuja tukemaan luotettavuuden imagoa: 80% koko Avensiksen 18 vuoden mallihistorian aikana myydyistä 100 000 autosta on edelleen liikenteessä ja 200 on ilmeisesti niin tyytyväisiä autoonsa, että olivat valmiita tilaamaan uuden Avensiksen sitä koeajamatta.

Vastausta alun kysymykseen en tiedä, mutta teidän entisten tai nykyisten Toyota-omistajien näkemyksiä asiaan kuulisin mielelläni! Aiotko ostaa myös seuraavaksi Toyotan?

Tags

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *