Optimoitua kyytiä vaarallisille aineille – Koeajossa Scania R580 V8

Scania R580 V8 ADR säiliöauto / kuvat Mikko Kilkki

Minut oli bongattu sanomalehdestä. Erään kirjoittamani jutun jälkeen puhelin piippasi sähköpostin merkiksi. Yhteydenotto tuli Jyväskyläläiseltä Kuljetusliike P. Ojalalta. Olivat ostaneet uuden säiliöauton ADR-kuljetuksiin, ja tarjosivat tätä autoansa koeajoon. Suomen olosuhteissa heidän Scania R580 on harvinainen: Säiliö on jaettu kolmeen eri kuljetustilaan, jossa keskimmäisessä kuljetetaan tarpeen mukaan vaarattomia ja vaarallisia aineita. Päätysäiliöt on tarkoitettu vetyperoksidin kuljetukseen. Suomessa on kyllä autokalustoa millä kuljetetaan vetyperoksidia, mutta koeajoauto on kuulemma ainoa lajissaan, jolla kuljetetaan samaan aikaan muutakin. Lähimmät vastaavat autot löytyvät kuulemma Ruotsista. Ajojen toimeksiantaja on ADR-Haanpaa, ja ajettavan lenkin kokonaispituus tulee olemaan 1300 kilometriä. Näistä 1200 kilometriä ajetaan lasti päällä. Auton alusta on kuljetusliikkeen oma, päällirakenne ja perävaunu tulevat Haanpaalta. Päällirakenteiden osalta perävaunu on varusteltu samalla idealla, mitä nuppiautonkin kuormatila. Yleensä nämä jutut ovat alan ammattilehdissä, mutta nuppiauton osalta pääsimme heti tuoreeltaan ottamaan ensikilometrit, kun kaikki päällirakennetta myöten kiilsi uutuuttaan. Kun tämä blogikirjoitus on saatu ulos, autossa on jo perävaunu perässä, sekä loput varusteasennukset tehtynä. Silloin se lähtee tienaamaan rahaa omistajalleen, eikä edes viikonloppu pysäytä sitä.

Pitkälle matkalle tarvitsee kunnon varusteet

Scania R580 V8 ADR säiliöauto / kuvat Mikko Kilkki

Auton akseliston nimi on trippeli. Heidän toinen ADR-Haanpaan ajossa oleva auttonsa on puimuritelillä oleva 76-tonninen Scania R730 V8.

Neliakselisen alustan perään on hankittu viisiakselinen perävaunu. Kun koeajopäiväksi valikoitui aikataulusyistä sunnuntai, oli perävaunu suunnitelmissa hakea perään tätä seuraavalla viikolla. Neljästä akselista vain yksi on vetävä, kokonaispainon jäädessä 68 000 kiloon. Vaihteistona on automaatti, kytkinpolkimeton Opticruise. Moottoriksi valittiin 580 -hevosvoimainen, sillä sen katsottiin olevan kaikkein optimaallisin tulevan auton kokoluokka huomioiden. 730 -hevosvoimaisessa olisi käynyt pyörre tankissa, kun taas 520 -hevosvoimainen olisi ollut liian laimea, kun huomioidaan tulevan reitin mäkisyys. Renkaissa suositaan typpitäyttöä, koska se lisää renkaan elinikää merkittävästi. Hintaa kertyy typpitäytöstä vain kymmenen euroa rengasta kohden. Rengas kuluu vähemmän, koska typpi ei reagoi lämpötiloihin kuten ilma – lämmitessä laajentuen. Tällöin renkaanpaineen vaihtelut ovat pienemmät. Typpitäyttö on saatavissa myös henkilöautojen renkaisiin, jos vain käy rengasliikkeessä kysymässä. Myös hidastimet löytyvät tämän kuljetusliikkeen kaikista autoista. Hidastimen merkityksestä kertoo se, että talon vanhemmassa, puolitoista miljoonaa ajetussa Scaniassa on vielä alkuperäiset jarrupalat. Niistä on tällä hetkellä jäljellä 52%, auton ollessa vuosimallia 2010. Jarruja ei ole ollut tarpeen vielä avata.

Scania R580 V8 ADR säiliöauto / kuvat Mikko Kilkki

Koska kuljettajat yöpyvät autossa, löytyy siksi mikroaaltouuni, kahvinkeitin, jääkaappi, sekä taukoilmastointi. Kattoluukun tilalla oleva taukoilmastointi pitää ohjaamon viileänä, vaikka moottori olisikin sammutettu, ja kuljettaja levolla. Ohjaamosta vuoteita löytyy kahdelle.

Auton 580 -hevosvoimainen kone on kuusitoistalitrainen V8. Ohjaamomallin nimi on Highline. Vielä korkeampikin hyttimalli löytyy Scanialta, sen nimi on Topline. Scanialta on jo tullut uusi malli R-sarjasta, mutta moniakseliset asiakasversiot tulevat ostettaviksi vasta tulevana syksynä. Siksi koeajettu, ja Kuljetusliike Ojalalle luovutettu auto on vielä vanhaa mallia. Kolmeakselinen auto ei olisi heidän tähän ajoon riittänyt vaadittavien kokonaispainojen takia. Neliakselinen sen olla piti. Jakelukäytössä heillä on pienempiäkin autoja, sekä pakettiauto.

Säiliörakenteet on tehnyt Oululainen Nordic Tank. Myös taukoilmastointikin päätettiin ottaa, koska niiden hinnat on tullut niin merkittävästi alas viimevuosina

Scania R580 V8 – Koeajo

Scania R580 V8 ADR säiliöauto / kuvat Mikko Kilkki

Ohjaamo on tuttua Scaniaa. Kuljettajalle on lunttilapuksi laitettu auton korkeus – se on 4,1 metriä.

Ilmastoitu nahkapenkki on mukava istua. Konehuoneen vääntömomentti on 2950 Newtonia, ja liikkeellelähdössä tyhjällä autolla sen kyllä huomaa. Allekirjoittaneelta toistaiseksi vielä puuttuu ADR-ajolupa. Vaikka ADR-luvat olisikin suoritettu, olisi säiliölupa vielä erikseen. Ilman näitä lastin kanssa ei olisi asiaa liikenteeseen ollutkaan. Jo pesemätön vetyperoksidisäiliö aiheuttaa sen, että auto on merkattava ADR-kuljetuksena, eikä ilman asianmukaista ajolupaa olisi tällöinkään asiaa liikenteeseen. Tyhjänä ajaessa ja säiliöt pestynä koeajo suoritettiin siis täysin laillisesti.

Autoa ajaessa tunne on miehekäs – kun tietää että alla on jotakin suurta ja harvinaista. Se on siis jotain, mikä on parempi kokea itse, koska sen selittäminen on melkoisen haastavaa. Selvää on kuitenkin se, että tässä on speksattu loistava työkalu loistavilla varusteilla. Vakionopeudensäädinkin on mukautuva, se tarkkailee myös GPS:n kautta ajoreittiä, ja säätää nopeutta myös sen perusteella.

Lopuksi

Scania R580 V8 ADR säiliöauto / kuvat Mikko Kilkki

Kuljetusliike Ojalalle on tulossa säiliöajoon myös uudemman mallinen Scania. Sellaisen ostoa rupeavat suunnittelemaan syksyllä. Kuljetusliike Ojalalla uskovat päätyvänsä tulollaan olevaan R650 malliversioon, sillä Scania on uusien ohjaamoiden lisäksi julkaisemassa moottoriuutuuksia. Tämä koeajoauto menee koeajon jälkeen arkena vielä loppuihin varuste- ja tietokoneasennuksiin. Toimeksiantajan teippaukset tehdään autoon sitten syksyllä. Yrityskauppojen myötä ainakin toimeksiantajan logo tulee muuttumaan, joten vanhaa logoa ei ole enää tohdittu teipata uusiin säiliöihin.

Säiliöautoja harvoin on missään mahdollista koeajaa. Voi hyvinkin olla, ettei sellaista ole laisinkaan maahantuojien saati autoliikkeiden esittelykäytössä – tai jos onkin, on ostaja jo tiedossa. Yleensä ne lähtevät heti valmistumisen jälkeen töihin, ja pysähtyvät korkeintaan juhlapyhinä. Muistelisin, että aiemmin sain mahdollisuuden koeajaa säiliöautoa silloin, kun uusi Volvo FH esiteltiin. Se oli kuitenkin pienemmällä 460 -hevosvoimaisella koneella.

Mitä tämmöinen auto sitten maksaa? Voin sanoa, että kaikkineen aivan tarpeeksi. Jos puhutaan kokonaisuudesta, niin luultavasti tässä on tähän astisesti yksi kalleimpia ajamiani autoja, ellei peräti kallein.

 

Auton omistaja: Kuljetusliike Pentti Ojala Ky /  www.kuljetusliikeojala.fi
Autolla tullaan suorittamaan ADR-Haanpaan ajoja / www.haanpaa.com

Auton maahantuojan sivusto: Www.scania.fi

Mikko Kilkki