Peugeot ja Citroën yhdessä – uhka vai mahdollisuus?

Kärkimerkit

Eräänä kauniin tammikuun paukkupakkaspäivänä Mikkelissä Kumisaapas ei enää lähtenyt käyntiin. Hätä oli kädessä kun iltapäivällä oli päästävä paahtamaan kohti etelää ja niinpä tartuin puhelimeen löytäen pelastukseni Kärkimerkit Mikkelin toimipisteeltä ja CitiXiltä.

Kun auto oli saatu hinurin selässä halliin sulamaan, sainkin yllättyä ilokseni nähdessäni liikkeen uudistuneen ilmeen, sekä seinälle ilmestyneen Peugeot-kyltin. – Pojillahan näyttää menevän lupaavasti! Aikoinaan Espoon LänsiAutolta alkanut trendi siirtää Peugeot-myyntiä tarpeen vaatiessa pois S-ryhmän paikallisosuuskunnilta näkyy jatkuvan maakunnissa kun Suur-Savon Osuuskauppa luopui edustuksestaan Kärkimerkkien eduksi.

Kärkimerkit

Avajaishuumaa auringon alla

Liikettä onnisti avajaistapahtuman osalta siinä mielessä, että ilmat olivat kauniit, vaikkakin erittäin pakastavat. Ihmiset näyttivät viihtyvän huollonkin asiakkaina, eikä ketään varmastikaan harmittanut tarjolla olleet makkarat ja kahvit.

Itsekään en voi valittaa. Korea-Chevyni sai uuden akun ja sen sulamista odotellessa pääsin vielä kouluunkin kiitos Vesangan Timolta lainaan saadun 508 SW:n. Kun koko operaatio CitiX-huollossa tuli vielä odotettua halvemmaksi, oli helppo hymyillä päästessäni taittamaan kotimatkan Espooseen ilman huolia.

Kärkimerkit

Uhka vai mahdollisuus?

Aloin tässä jälkijunassa kuitenkin miettimään, onko Citröen ja Peugeot saman katon alla uhka vai mahdollisuus? Merkit kun ovat molemmat PSA-konsernin tuotantoa ja molempien maahantuonti on Veho Groupin tytäryhtiöillä: Peugeot Maan Auto Oy:llä ja Citroën Auto-Bon Oy:llä. Asetelma muistuttaa erehdyttävästi tilannetta joka GM:llä oli käsillä: Opel ja Chevrolet sekoittuivat ja söivät nähtävästi toistensa myyntiä. Lopputuloksena Chevroletin perusmallit vedettiin Euroopan markkinoilta – Opelin valtakunnasta. Mikä onkaan siis vaikutus kun kilpailijat tuodaan paikallisesti saman katon alle?

Lähinnä pitänee arvioida vetävätkö merkit yhdessä aiempaa enemmän asiakkaita, vai valuuko ostajia muille merkeille? Ovatko merkit samanlaisia keskenään vai tarpeeksi erilaisia houkutellakseen erilaista asiakaskuntaa ovesta sisään?

– – what you do is change the body and the badges.

Samanlaisuuksia merkkien välillä ainakin on. Keskenään Peugeot- ja Citroën-mallit ovat lähtökohtaisesti hyvin samalla tavalla hinnoiteltuja. (Lähteet: peugeot.fi ja citoren.fi) (Sporttisemmat GTi-mallisto ja nykyään omana merkkinään kulkeva DS jätetään tässä huomiotta.) Molemmat kantavat myös hyvin vahvaa mielikuvaa ranskalaisuudesta brändi-imagossaan. Toki myös mallistojen kokohaitari on samantyyppinen ja useat mallit näyttävät olevan pääosin toistensa ulkoisesti muokattuja kopioita. Molemmat ovat myös seuranneet vahvasti pienipäästöisyys-trendiä ja mm. lanseeranneet mallejaan kolmisylinterisellä PureTech-moottorilla.

Mieleen tuleekin väistämättä kohtaus Brittien TopGearin SAAB-tribute –insertistä, jossa Jeremy Clarkson kuvaa kuinka GM yritti tehostaa SAAB:n tuotantoa: “This is a Cavalier from our Vauxhall division. – – what you do, is change the body and the badges. ” (“Tämä on Vauxhall-divisioonan Cavalier. – – mitä teette on vaihdatte korin ja merkin.”)

Eroavatko merkkien autot sitten mitenkään? Imagon puolelta sentään löytyy pientä sisarusten yritystä erottua toisistaan. Peugeot-mallisto on jokseenkin jykevämmin muotoiltu. Citroën puolestaan pikkuhiljaa on tuonut mallistoonsa vahvasti uudenlaisia – veikeitä –  konsepteja seuraavia malleja, jotka pyrkivät erottautumaan kautta linjan kilpailijoistaan. Hyvänä esimerkkinä allekirjoittaneelle erittäin tuttu C4 Cactus, tuo suklaalevy-kylkinen ja äärimmilleen kevennetty viistoperä. Jykevämpi muotokieli voi myös heijastella Peugeot -malleille tarkoitettua sporttisempaa imagoa, kun taas Citroën taitanee olla enemmän muita mukavuuksia arvostaville. Vaikuttaisi että Citroën pyrkii tarjoamaan vähäkulutuksisia, mutta muita mukavuuksia tarjoavia malleja suuremmissa kokoluokissa kuin Peugeot.

Rehellisesti sanottuna muita eroja ei tule järin mieleen. Tosin mielikuva sporttisemmasta saattaa olla juurikin se mikä erottaa Peugeot ja Citroën –mallit toisistaan.

Kärkimerkit

Niin – tuoko Peugeot lisäarvoa liikkeelle? Miettiessäni kilpailijoita Citroënille, ei mieleeni välittömästi välähdä merkkejä, joilla olisi yhtä veikeitä piirteitä mallistossaan. Peugeot puolestaan kilpaillee usean muun eurooppalaisen ja aasialaisen kohtuuhintaisen perusmerkin kanssa, mikäli kuluttajat eivät koe yksinomaista vetovoimaa esimerkiksi nimenomaan saksalaisia merkkejä kohtaan.

Taisi se olla mahdollisuus

Alankin kallistumaan lopputulokseen, että pelkästään Citroën -myynnillä saattoi olla vaikeampaa houkutella ostajia muilta merkeiltä. Nyt kun hieman sporttisempaa ja perinteisempää ulkomuotoa kantava Peugeot on tuotu saman katon alle, saattanee osuvalla markkinoinnilla kyetä houkuttelemaan potentiaalisia ostajia muilta samankaltaisilta merkeiltä tutustumaan Kärkimerkkien tarjontaan. Kun asiakas on kerran saatu taloon sisään ja myyjillä on laajempi valikoima tarjottavana, lähtee ovesta myös ulos todennäköisemmin kaupan tehnyt asiakas. Ottaen vielä huomioon, että Kärkimerkeillä tuntuu olevan erinomainen asenne monipuoliseen markkinointiin, kuten paikallisten tapahtumien sponsorointiin, uskoisin heidän olevan omiaan myös Peugeot -myyjiksi Mikkelissä.

Näin ollen kallistun lopputulemaan, että hyvähän asia tämä toisen ranskalaisen tuonti saman katon alle täytynee olla! Puhuttaessa saman konsernin autoista, ovat autojen komponentit suurilta osin samanlaisia, jolloin Kärkimerkkien myymälän kanssa samaan tilaan siirretty CitiX-huolto kykeni todennäköisesti helposti laajentamaan toimintaansa myös Peugeot -huolloksi ja kasvattamaan mittakaavaetuaan.

Onnea vielä kertaalleen Nikolle ja koko henkilökunnalle Kärkimerkit Mikkelin toimispisteessä sekä CitiXillä!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *