Puolikkaanvetäjäksi tarkoitettu – Koeajossa Iveco Stralis

Aiemmin ajossani käynyt Iveco Straliksen tienhoitomalli jätti jälkeensä kipinän: lisää! Kyseinen 560 hevosvoimainen monsteri on jo myyty pois, jotenka tällä kertaa ajoon luonnollisesti lähti uusi puolikkaanvetäjä. Se on hyvä, sillä vertaamaan pääsee saman auton erilaisia versioita. Nämä Stralikset ovat kumpainenkin automaattivaihteisia. Lisäksi vertailukohtana olen ajanut myös 440 hevosvoimaisella pykälän vanhemmalla Straliksen rekkaveturilla, jossa lisäksi erilainen vaihteisto näihin kahteen nähden. Siihen nähden myös tehoeron huomaa. Oikeastaan on tosi mielenkiintoisakin, kuinka samasta automallista saadaan niinkin ajettavuudeltaan erilaisia versioita. Jos eroavaisuuksia on henkilöautopuolella, niin kuorma-autopuolella niitä vasta onkin. On käytännössä vain hyvä, että erilaisiin tarpeisiin pystytään vastaamaan.

Millaiset varusteet? Entä saako niitä lisää?

Iveco Stralis rekkaveturi / kuvat Mikko Kilkki

Auto on tilattu autoliikkeen esittelykäyttöön, sekä samalla myyntivarastoon. Sen huomaa siitäkin, että vetopöytää ei ole vielä asennettu. Muutoinkin mittarissa on vain 800 kilometriä – ei siis edes sisäänajoa tämmöiselle autolle! Tämä kymppipyörä on automaattivaihteilla. Akseliväli on 3200 millimetriä, ja vetotapa 6×4, eli telivetoinen auto on kyseessä. Se mikä rahtaria varmasti kovasti miellyttää, on peilien lämmitys. Eipähän tarvitse talvella raappailla jäisiä peilejä. Hyttimalli on tyyppiä makuuhytti, eli sisätilat on riittävän isot pitkällekkin reissulle. Ivevo on makuuhytillensä antanut nimen Hi-Way. Omia tarpeita tähän autoon vielä voi lisäillä – jos vaikka tarvitsee mikroa, jääkaappia, ja muuta vastaavaa. Lähtökohta on jo reissumiehelle hyvä. Ei ole pakko napostella taukopaikkojen eväitä, mikäli haluaa säästää, ja pitää mukana omat evästarpeensa. Ja ainahan rahtarin lakisääteinen ei välttämättä edes osu huoltoaseman pihaan. Silloin on ratkaistava ruokahuolto jotenkin toisin.

Koeajo – kymppipyörä on rock!

Iveco Stralis rekkaveturi / kuvat Mikko Kilkki

Nappivaihteista vaihde pesään, ja menoksi. Penkit on nahkaa, ajoasento toimiva, niinkuin nykyautoissa odottaa sopiikin. Ilman kärryä auto on helppo pyöriteltävä ahtaissakin paikoissa – mutta tosielämässä kärry tulee olemaan tämän auton perässä paljonkin, ja ilman kärryä ajamista tullaan välttämään. Kalliita kilometrejä auton omistajalle ovat ne, jolloinka lastia ei ole mukana. Silloin ei tule rahaa firmalle. Koska tämmöinen lyhyellä akselivälillä oleva auto on ajettavuudeltaan aina hieman kiikkulautamainen, eli ei muutakuin teli alas. Se tasaa menoa, nyt kun kärryä ei ole edes mahdollisuutta ottaa perään. Ja jotta elämä olisi hauskempaa, on poppivehkeet myös testattava. Radiokanava päälle, ja matka jatkuu! Taajuudet kuuluu, eikä tätä autoa ajava rahtari tylsisty tien keskiviivaa minuuttiaikataululla katsellessa.

Iveco Stralis rekkaveturi / kuvat Mikko Kilkki

Vaihteisto vaihtaa mukavan oloisesti. Muutoinkin huomaa sen, ettei tämä auto ole nähnyt tietä nimeksikään, mitä tulee aiempaan ajamaani raskaaseen kalustoon. 12,8 -litrainen kone tuntuu vääntävän mukavasti. Tunnelmat itselläni ovat luokkaa, että loput varusteet vain autoon kiinni, ja irtoperää vetämään! Tämmöinen auto on hyvä lähtökohta lähteä autokauppaa tekemään. Mahdollisuudet saada sitä mitä haluaa – eikä nortti haise, niille joille sillä merkitystä on. Tienhoitoautoon verrattuna fiilikset ovat, että johan rupesi mahtumaankin erilaisiin paikkoihin. Jos puoliperäauto ei ole tarpeisiin oikea vaihtoehto, on Straliksesta tarjolla myös pidemmällä akselivälillä oleva versio. Akselimääräänkin pystyy vaikuttamaan. Silloin autoon saa vaikka vaihtolavalaitteen, hiekkalaatikon, tai vaikka jakokontin.

Lopputulema – kärry perään ja baanalle

Iveco Stralis rekkaveturi / kuvat Mikko Kilkki

Kai se on kohta liikennelupakurssille suunnattava – ja sitten irtoperähommia! Tämän auton hinta on 115 000 euroa. Tähän hintaan lisätään vielä ALV, mikäli ostajakandidaatti sattuu olemaan joku muu kuin yrittäjä. Eli muutaman tunnin saa töissä viettää, jotta auton kulut tulee kuitattua. Mutta toisaalta, niinhän se on mitä tahansa muutakin autoa ostaessa. Ja uusi auto on aina uusi auto, millä tekee vielä paljon hommia.

Auto myynnissä: Niemi-Korpi Oy, Jyväskylä / www.niemikorpioy.com

Teksti ja Kuvat: Mikko Kilkki