Rahtihommiin hyvä mutta loistava – Koeajossa Volvo FH540

Volvo FH 540 vm2013 rekkaveturi / kuvat Mikko Kilkki

Puhelin piippasi tekstiviestin merkiksi. Se viesti oli automyyjältä, joka ilmoitti minulle, että nyt olisi mahdollisesti kiinnostava auto koeajettavaksi. Koska oli perjantai ja sopivasti iltapäivä, sovin tulevani paikalle heti maanantaina. Auton tiedot kuitenkin stalkkasin jo netistä valmiiksi: Volvo FH, kolmetoistalitraisella ja 540 hevosvoimaisella koneella. Vuosimalli 2013, ja mittarilukema 635tkm. Auton kunto oli asiallinen, ja ulkonäkö, no jonkun mielestä ehkä futuristinen. Minäkin kuulun tähän kastiin, joka pidän tätä autoa hieman futuristisen näköisenä. Kolmeakselinen auto on vetopöydällä, joten talvella tätä voi pitää ehkä jo elämyksellisenä ajettavana ainakin ilman kärryä. Se ei johdu auton huonoudesta, vaan siitä, että esimerkiksi perä on niin julmetun kevyt. Puolikkaanvetäjillä on talvella hieman tietynlaisia taipumuksia, kuten rahtipiireissä hyvin tiedetään.

Mitä rahtikuski reissuun tarvitsee?

Volvo FH 540 vm2013 rekkaveturi / kuvat Mikko Kilkki

Aivan ei kuljettaja mahdu seisomaan hytissä.

FH on Volvon suurin kuorma-automalli. Vuosimalli kertoo, että nyt koeajettu auto on tämän korimallin aivan alkupäästä. Tämä auto on sillä matalammalla hytillä, mutta tästäkin jo punkka löytyy yöpymistä varten. Tilavampi hyttimalli tottelisi nimeä Globetrotter. Syy on minulle kuitenkin tuntematon, miksi tässä autossa kyseistä hyttimallia ei ole. Ehkä juuri se tekee ainakin minun silmääni tämän auton futuristisuuden – yleensä olen tottunut näkemään puolikkaanvetäjät korkeammilla hyttimalleilla merkistä riippumatta. Tämän auton hyttimallille luultavasti joku selitys löytyy, jos asiaa lähtisi tonkimaan. Päästöluokitus on tämän auton osalta vielä Euro5, mutta jo syksyllä 2013 tuli saataville Euro6. Pienemmät kuorma-automallit Volvolla ovat sitten FE, FL ja FM, sekä rinnakkaismalli FMX. Näistä FE ja monttumalli FMX onkin ainoat, joita blogissani ei vielä ole nähty. Nyt koeajettu FH540 on automaattivaihteilla, ja varustelistaus käsittää esimerkiksi jääkaapin. Reissuhommaa kärryn kera on siis tehty. Päällirakenteiden osalta Volvo FH taipuu moneksi: Itse olen ajanut niin rahtiautona, säiliöautona, maansiirtoautona, pölliautona, ja nyt myös puolikkaanvetäjällä. Myös vaihtolavavarustus on näkynyt FH Volvossa, mutta niin pitkälle minä en ole vielä ehtinyt.

Koeajo

Volvo FH 540 vm2013 rekkaveturi / kuvat Mikko Kilkki

Nahkapenkit on ehjät. Kun auton starttaa, käy kone nätisti. Kilometrimäärään nähden auto näyttää asialliselta. Vanhempaan FH:n malliversioon nähden esimerkiksi käsijarru on vaihdettu jo sähköaikaan. Tuulilasi on kasarihenkeen pystyssä, itseasiassa ensimmäistä kertaa koko FH mallin historiassa. Aikaisemmin tuulilasi oli pystyssä F-sarjan Volvossa, mutta se laitettiin viistoon vuonna 1993, kun ensimmäinen FH julkaistiin.

Volvo FH 540 vm2013 rekkaveturi / kuvat Mikko Kilkki

Ainakin merkki käy selväksi. Luulisi näkyvän.

Vaihteisto vaihtaa vaihteet kivasti. Oikeastaan mitään vikaa autossa ei tunnu löytyvän – niinkuin ei pidäkkään löytyä. Kaikki toimii niinkuin pitääkin. Olen ajanut vastaavaa FH Volvoa myös 750 hevosvoimaisella koneella, kahdellakin sellaisella. Ne vain eivät olleet puolikkaanvetäjiä, vaan pölliautoja. Hyvin voi myös todeta toimivaksi myös tämän 540 hevosvoimaisen kulkineenkin, varsinkin irtoperäajoon. Tarjolla olevat tehoversiot alkavat 420 hevosvoimasta, eikä sen alle meneviä tehoversioita ole tarjolla Volvo FH malleihin ainakaan nykyisellään.

Volvo FH 540 vm2013 rekkaveturi / kuvat Mikko Kilkki

Sähköinen käsijarru – arkipäivää myös raskaassa kalustossa.

Koeajo oli ainakin itselleni mielenkiintoinen. Toisinaan on ainakin lähes vastaavia Volvon puolikkaanvetäjiä tullut itselläni vastaan, mutta ei liiaksi asti. Jyväskylässä olen nähnyt yhden vanhempaa korimallia olevan, vastaavan auton sorapuolikas perässä. Kyseinen sorapuolikas on järkiostos, mikäli ajokortissa vain kuljettajalla kirjaimet BECE, ja ajotehtävät vaihtelevat vaikkapa lavettikuljetuksista sorakuljetuksiin. Pystyy helposti kuljettaa työkoneita samalla autolla. Ja se Globetrotter ohjaamo, sen tarpeellisuudesta voidaan olla ajotehtävästä riippuen montaa mieltä. Fakta on se, että sillä ohjaamomallilla minä ainakin näen suurimman osan Volvon puolikkaanvetäjistä.

 Lopputulema – Volvo FH540 toimii

Volvo FH 540 vm2013 rekkaveturi / kuvat Mikko Kilkki

Väittäisin, että tällä autolla erotut joukosta. Jos on kärry perässä, Hurriganes levysoittimessa, ja dieseliä tankissa, pääsee tällä autolla tosirahtari pitkälle. Alviton hinta on 59 000 euroa, Alvillisena 73 160 euroa. Kuljetusliike ostaa tästä auton toki sillä Alvittomalla hinnalla. Auto lähti koeajon jälkeen pesuun – samalla otettiin pois myös keulan VOLVO teippi, sekä etukulmissa olleet salmiakkikuvioiset teippaukset. On tämä auto hyvä ilman niitäkin, voisi sanoa että myyvempi siten. Annetaan ostajalle vapaus teipata autonsa miten tahtoo.

Auto myynnissä: Niemi-Korpi Oy, Jyväskylä / www.niemikorpioy.com

Koeajoauton speksit: Volvo FH540 6×2, automaattiaskilla, ajettu 635tkm. Vuosimalli 2013.

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki